خبرگزاری کار ایران

رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

آلودگی هوا، شهروندان را به مرگ نزدیک‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۳۷۲

رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت با اشاره به تشدید برخی بیماری‌ها در پی آلودگی هوا، اظهار کرد: تشدید بیماری‌ در هوای آلوده می‌تواند؛ موجب فوت بیمار شود، که البته مطالعه مشخصی در مورد میزان افزایش مرگ‌ومیر در روزهای همراه با میزان بالای آلودگی هوا صورت نگرفته است.

مهدی نجمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با رابطه میان آلودگی هوا و افزایش مرگ‌ومیر زود هنگام در میان برخی بیماران گفت: آلودگی هوا به عنوان یک خطر اصلی برای بیمارهای قلبی عروقی، سرطانی و بیمارهای مزمن تنفسی محسوب می‌شود. این بیماری‌ها تحت تاثیر آلودگی هوا شدت می‌یابد و باعث تشدید بیماری در فرد می شود به طوری که حتی در مواردی بسته به میزان پیشرفت بیماری، می‌تواند؛ موجب فوت فرد شود.

وی ادامه داد:  برای نمونه  آلودگی هوا منجر به تشدید علائم بیماری آسم و همچنین بیماری مزمن انسدادی ریه شده و باعث ظهور علائم آن می‌شود و کسانی را که بیماری‌شان در حال کنترل است از حالت کنترل خارج می‌کند  و گاهی منجر به حملات حاد در بیمار می‌شود که با توجه به زمینه شدت و یا پیشرفتگی بیماری می‌تواند حتی کشنده باشد.

نجمی با اشاره به اینکه مطالعه مشخصی در مورد میزان افزایش مرگ‌ومیر یا تشدید برخی بیماری‌ها در روزهای همراه با میزان بالای آلودگی هوا صورت نگرفته است، تصریح کرد: اما شاهدیم که همکاران ما در اورژانس و یا مطب‌ها اظهار می‌کنند؛ در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، تعداد افرادی که دچار حمله‌های بیماری اعم از بیماری قلبی و عروقی و تنفسی می‌شوند نیز تعداشان بیشتر است و مراجعه بیمار در این روزها بیشتر صورت می گیرد.

رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که کدام یک از آلاینده‌های هوا خطرناک‌تر هستند، توضیح داد: همه آلاینده‌های هوا کم‌وبیش تاثیرگذار هستند و موردی نیست که بخواهیم مستثنی بدانیم؛ زیرا همه اینها در تشدید بیماری‌های تنفسی موثرند.

وی در مورد اقداماتی که باید برای کاهش اثرگذاری آلودگی هوا بر بدن انسان صورت بگیرد، گفت: افراد باید سعی کنند؛ در زمان آلودگی هوا تا حد ممکن در فضای آزاد حضور پیدا نکنند. سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری قلبی و ریوی دارند به طور خاص مورد تاکید هستند که باید حضور در فضای آزاد را به حداقل کاهش دهند و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

نجمی گفت: همچنین افراد در فضای آزاد بهتر است از ماسک استفاده کنند. قابل تاکید است که ماسک‌های کاغذی که معمولا مردم استفاده می‌کنند، اثر بخشی لازم را ندارد و باید در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار استفاده شود.

وی خودداری از فعالیت فیزیکی شدید و ورزش در هوای آزاد، بستن پنجره‌ها، دوش گرفتن و شستن دست‌وصورت پس از بازگشت به خانه و مصرف لبنیات کم‌چرب را نیز از جمله دیگر اقدامات دانست و افزود: شهروندان در روزهای آلوده حتما از ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه، سبزی تازه و همچنین ویتامین‌های AوE،C و همچنین گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، تخم مرغ و غلات سبوس‌دار استفاده کنند و آب فراوان نیز بنوشند. علاوه بر آن در این روزها از خوردن  مواد غذایی کم‌ارزش مانند چیپس، پفک و نوشابه گازدار نیز خودداری کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز