خبرگزاری کار ایران

مسئول کارگروه جامعه شناسی محیط زیست:

50 درصد آب مصرفی کشور هدر رفت است

مسئول کارگروه جامعه شناسی محیط زیست انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به این مساله که گفته می شود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌‌شود، گفت: در واقع 50 درصد از آب کشور به دلیل مشکلات هدر می‌رود و تنها 40 درصد یه طور واقعی به مصرف کشاورزی می‌رسد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی قربانی در نشست خبری همایش ملی جامعه،‌منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست گفت: سال گذشته به همت رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و کارگروه جامعه شناسی محیط زیست که رسالت آن پرداختن به مسائل محیط زیستی با رویکرد جامعه شناختی و تمرکز بر توانمند سازی جوامع محلی است بحث برگزاری این همایش مطرح شد.

وی با بیان اینکه دستیابی به توسعه پایدار بدون مشارکت دست‌اندرکاران و ذینفعان حوزه محیط زیست ناممکن خواهد بود افزود: خوشبختانه رویکردهای سازمان‌هایی همچون حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری دیگر قابل مقایسه با ده سال پیش نیست وپیشرفت چشمگیری داشته است ما امروز برای حل چالش‌های پیش آمده ناچاریم به سمت مدیریت مشارکتی حرکت کنیم.

مسئول کارگروه جامعه شناسی محیط زیست انجمن جامعه شناسی ایران افزود: این همایش فرصتی را ایجاد کرد که برای اولین بار دستگاههای مرتبط با محیط زیست دور یک میز بنشیتند و صدای یکدیگر را بشنوند این درحالی است که دستگاه‌های ما عمدتا در حوزه محیط زیست موازی کاری دارند و یا نظرات یکدیگر را نمی‌پذیرند.

وی توضیح داد: برای نمونه عنوان می‌شود که 90 درصد از آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که ممکن است وزیر کشاورزی این مسئله را قبول نداشته باشد زیرا در واقع تنها 40 درصد از آب کشور صرف کشاورزی می‌شود بلکه 50 درصد آن هدر رفت آب است.

این استاد دانشگاه افزود: محورهای این همایش طی سه جلسه با دستگاه‌های اجرایی بر مبنای نیازهای این دستگاه‌ها مشخص شده و سعی شده است برای تولید دانش در این زمینه نگاه فرارشته‌ای داشته باشیم.

قربانی اظهار کرد: در این همایش 150 مقاله علمی دریافت شده که در‌فرآیند داوری بیش از 100 مقاله از آنها در کتابچه‌ای منتشر خواهد شد.

در ادامه این نشست حمید عبدل آبادی نماینده کانون محیط زیست دانشگاه تهران گفت: بحث محیط زیست در کشور ما نیاز به مشارکت همه اقشار جامعه دارد در این نشست نیز با برگزاری 9 میزگرد تلاش داریم که با دیدگاههای مختلف به بحث محیط زیست و منابع آبی بپردازیم.

کد خبر : ۳۱۶۱۷۵