خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

سهمیه 30 درصدی حضور زنان در مجلس در مجمع تشخیص رای نیاورد/ ارسال نامه به مقام معظم رهبری

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از رای نیاوردن طرح سهمیه بندی 30 درصدی برای حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: در این راستا نامه‌ای برای رهبر انقلاب ارسال کرده‌ام.

به گزارش خبرنگارایلنا، شهیندخت مولاوردی در گردهمایی زنان نواندیش مسلمان گفت:‌ ما امسال را با شرایط خاصی آغازکرده‌ایم که یکی از این شرایط، انتخابات مهم مجلس و اهمیت حضور زنان به عنوان رای دهنده و داوطلبین حضور در مجلس است.

وی ادامه داد: ‌زمانی که بحث از مشارکت و توانمند سازی سیاسی زنان می شود، شاخص‌های مختلفی از جمله تعداد زنان در مقایسه با مردان مطرح می شود. امروز میانگین حضور زنان در پارلمان ها از مرز 20 درصد عبور کرده اما حضور زنان در مجلس ایران براساس آمارهای سال 2015 زیر سه درصد  و در کابینه زیر 9 درصد است درحالی که بر طبق مصوبه اتحادیه بین المجالس این مقدار باید به 25 درصد می رسید.

معاون رییس جمهور در امور زنان اظهار کرد: از جمله مهم ترین موانع بر سر این حضور می توان به تعصبات جنسیتی ، فقدان حمایت احزاب و رسانه ها اشاره کرد. همچنین براساس آمارهای بین المللی کمبود درآمد ، مهارت، اعتماد به نفس، انگیزه و ... از جمله این عوامل است.

مولاوردی با اشاره به اینکه سهمیه بندی جنسیتی یا تبعیض مثبت از جمله راهکارهای فوری برای حل این مشکل است،‌گفت:‌در کشورهای مختلف این تدابیر اتخاذ شده و نتیجه نیز گرفته است اما ما سعی کرده‌ایم که این مسئله را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده تا زنان سهمیه 30 درصدی در مجلس داشته باشند که متاسفانه در صحن علنی مجمع با اختلاف دو رای، رای لازم را کسب نکرد. بلافاصله با مقام معظم رهبری مکاتبه کردم که امیدوارم در زمان ابلاغ سیاست‌های انتخابات مجلس، این مسئله در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات مختلف وضعیت مشارکت زنان مطلوب نیست ادامه داد: در شورای عالی استان ها تنها سه الی چهار نفر زن حضور دارند. امیدواریم در زمانی که سازوکار قانونی برای حضور زنان وجود ندارد، احزاب و تشکل ها نسبت به این مسئله احساس تعهد داشته باشند.

معاون رییس جمهور افزود: طرح دیگری از سوی فراکسیون زنان مجلس مطرح شد که احزاب ملزم به گنجاندن تعداد معینی از زنان باشند که البته این طرح نیز رای نیاورد. هرچند که این طرح در عراق هم به اجرا در آمد که یک چهارم داوطلبین پارلمان زن باشند که به دیل فقدان اثربخشی لازم، در سال 2009 این قانون اصلاح و قرار شد که یک چهارم برندگان انتخابات زن باشند.

مولاوردی ابراز کرد: تعداد بالای زنان در مجلس همواره سمت و سوی آن را به نفع مسائل اجتماعی، کودکان ، زنان و خانواده کشانده است. البته علاوه بر کمیت، کیفیت نیز مهم است. ما در معاونت امور زنان به عنوان جایگاه ستادی این موضوع را پیگیری می کنیم و دوره های آموزشی نیز در کارگروه زنان و مشارکت خواهیم داشت تا مجلسی در شان جامعه داشته باشیم.

کد خبر : ۲۸۹۷۹۷