خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه:

حضور مهاجران افغان در ایران قانونمند می‌شود

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه از قانونمند شدن حضور مهاجران افغان در ایران خبرداد و گفت:توقع داریم سازمان ملل در خصوص تامین برخی هزینه های مربوط به آموزش و بهداشت اتباع افغان در ایران مشارکت نماید .

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول اسلامی نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران با اشاره به مشترکات تاریخی ،‌فرهنگی، دینی و زبانی دو ملت ایران و افغانستان گفت: افغانستان در طول 4 دهه گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده و ایران همواره سعی داشته در کنار مردم افغانستان حضور داشته باشد .

وی ادامه داد:‌ مسوولان  همیشه با حفظ ضوابط و رعایت قوانین دو کشور  بر تکریم مردم افغانستان تاکید داشته اند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه به رغم ناامنی‌ها و دشمنی‌ها، ایران کشوری با ثبات در منطقه است گفت: ایران صلح وامنیت همسایگان خود را در راستای منافع خود می‌داند چرا که صلح و امنیت ایران بستگی به صلح و امنیتی در منطقه و بویژه افغانستان دارد.

وی افزود: ایران تلاش کرده از دولت اخیر افغانستان یعنی دولت وحدت ملی حمایت کند .

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 340 هزار نفر دانش آموز افغان و 12 هزار دانشجو افغان در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند گفت: در سال تحصیلی جاری دولت ایران سعی کرده است که زمینه ثبت نام تمام کودکان لازم التعلیم افغان را در ایران بدون تبعیض و همانند دانش آموزان ایرانی فراهم کند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در سالهای اخیر و پس از شدت گرفتن ناامنی‌ها در افغانستان تعداد زیادی افغان به ایران مهاجرت کردند و وقتی کشوری ناامن است این ناامنی متوجه تمامی کشورهای منطقه می شود. لذا تاکید ما در برقراری صلح و امنیت در افغانستان است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین آمار پذیرش مهاجران افغان را که عموما فاقد آموزش‌های لازم بودند و وضعیت مالی مناسبی نیز نداشتند در کارنامه خود دارد. چنانکه پیش از انقلاب تنها 6 درصد از مهاجران افغان با سواد بودند که این جمعیت در حال حاضر به 60 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد 500 هزار نفر از یک و نیم میلیون پناهندگان غیر رسمی افغان کودکان زیر 18 هستند گفت: دسترسی به آموزش برای این گروه بسیار مهم است و فقدان آموزش می‌تواند موجبات فقر فرهنگی و افزایش خشونت اجتماعی در میان مهاجرین را فراهم کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آموزش کودکان افغان اعم از قانونی و غیر قانونی فصل الخطابی برای تمامی مسوولین است .

وی ادامه داد: موضوع کودکان افغانی پناهنده و مهاجر فراتر از ماده 22 کنوانسیون حقوق پناهندگان سازمان ملل است و براین اساس همه قبول داریم اصل لزوم آموزش اتباع غیر ایرانی امری پذیرفته شده است .

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اولین مساله، تامین بودجه برای آموزش این کوکان است گفت: آیین نامه نحوه آموزش اتباع خارجی مصوب 1382 مجوز تعیین شهریه دانش آموزان مهاجر را مشخص کرده است هرچند که عده‌ای این موضوع را مخالف ماده 2 کنونسیوان حقوق پناهندگان می‌دانند.

وی توضیح داد: براساس کنوانسیون مذکور دولت‌های عضو کنوانسیون باید امکان آموزش به پناهندگان را همانند اتباع خود در اختیار این افراد قرار دهند و با توجه به اینکه ما در مدارس والدین را ترغیب به مشارکت در خودیاری می کنیم بنابراین مشارکت پناهندگان در این طرح تبعیض نیست.

اسلامی خاطرنشان کرد: حضور بیش از 5/2 میلیون مهاجر افغان رسمی و غیر رسمی در ایران بودجه عظیمی را به خود جذب کرده و از سازمان ملل می خواهیم برای خروج این تعداد از ایران و نیز مشارکت در بازسازی افغانستان راهکارهای پیشنهاد دهند.

وی یادآور شد: قصد داریم حضور مهاجران افغان در ایران را قانونمند کنیم و در سفر اخیر اشرف غنی به ایران و مذاکرات وی با ریاست جمهوری قرار شد نسبت به این موضوع اقدام شود .

وی اظهار کرد: توقع داریم سازمان ملل در خصوص تامین برخی هزینه های مربوط به آموزش و بهداشت اتباع افغان در ایران مشارکت نماید .

کد خبر : ۲۸۴۵۸۶