خبرگزاری کار ایران

فرماندار شمیرانات مطرح کرد:

تصرف حریم رودخانه«زردبند» با سندسازی/ تصرف 20تا 30 هکتار از اراضی توسط دانه‌درشت‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۷۰۷

فرماندار شمیرانات گفت: افرادی هستند که رودخانه «زردبند» را خشک و با سندسازی حریم آن را تصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرماندار شمیرانات با تشریح اقداماتی که برای پیشگیری از زمین‌خواری در  منطقه انجام شده است، گفت: اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام شده مناسب نبوده است و باید تلاش کنیم که منطقه برای متصرفان و افراد سودجو ناامن شود.

عزت‌الله خان محمدی در سومین جلسه حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان شمیرانات با اشاره به تذکرات رهبری درباره کوه‌خواری گفت: شرایطی که شهرستان دارد و نگاه متخلفان به آن اهمیت این شهرستان را افزایش داده است. ضمن اینکه میزان حضور مردم در شمیرانات نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و وضعیت منطقه به گونه‌ای است که اشتیاق مردم را برای حضور در آن زیاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما هشدارهای زیادی نسبت به تصرف زمین و زیاده‌خواری متصرفان داشته‌ایم، افزود: اتفاقاتی در  15 سال گذشته رخ داده که فاجعه‌آمیز بوده و اراضی ملی و زیست‌محیطی تصرف شده‌اند و تغییر کاربری پیدا کرده‌اند. همچنین تجاوز به حریم رودخانه نیز زیاد رخ داده است.

فرماندار شمیرانات افزود: آسیب‌شناسی که در این باره انجام دادیم، نشان می‌دهد؛ اراده مسئولان امر نسبت به اقدامات در این باره سست بوده و هماهنگی بین بخشی و تعامل بین دستگاه‌ها ضعیف بوده است.

وی تاکید کرد: نظارت‌ها در این زمینه قابل نقد است و پیگیری پرونده‌ها ضعیف انجام شده و شیوه‌های اجرایی سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

خان محمدی در ارائه راهکار برای بهبود وضعیت گفت: با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته چندین جلسه حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان شمیرانات تشکیل شده و هدف ما عملیاتی کردن تصمیمات این جلسات بوده است. در این زمینه از برخی موارد بازدید میدانی و هوایی داشته‌ایم و توانستیم با تلاش حلقه مفقوده این موضوع که گسست بین دستگا‌ها بوده است را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت دستگاه امنیتی، اطلاعاتی و قضایی شهرستان نیز هماهنگ شده است و دیگر دغدغه‌ای درباره عدم حمایت و هماهنگی دستگاه‌ها نداریم.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه در اداره منابع طبیعی درباره زمین‌خواری هزار و پانصد و پنجاه پرونده تشکیل شده است، افزود: از این میزان پرونده توانستیم، 58 هکتار از اراضی تصرف شده را آزاد کنیم. که ارزش ریالی آن 352 میلیارد تومان است.

وی افزود: 117 هکتار در عرصه ملی محیط زیست دخل و تصرف داشتیم که 202 پرونده درباره آن تشکیل شده که تنها 6 پرونده از آن باقی مانده است.

 خان محمدی ادامه داد: در حوزه راه و شهرسازی استان نیز در سال گذشته 185 پرونده تشکیل شده که 178 پرونده حکم دریافت کرده‌اند. در این پرونده‌ها 4 هکتار از اراضی آزاد شده که مبلغ آن 244 میلیارد تومان بوده است.

وی  تاکید کرد: 232 پرونده نیز در امور آب تشکیل شده که از این میزان برای 37 پرونده رای صادر شده و 192 پرونده در دست بررسی است و ارزش ریالی پرونده‌های صادر شده 550 میلیارد تومان بوده که به بیت‌المال بازگشته است.

فرماندار شمیرانات با اشاره به اینکه در حوزه جهاد کشاورزی دو هزار و هشتصد پرونده تشکیل شده که 285 پرونده حکم دریافت کرده‌اند، افزود: از این تعداد 263 پرونده اجرایی شده و توانستیم 58 هکتار از اراضی را که تغییر کاربری داده شده بودند، به حالت زارعی بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 145 هکتار از اراضی تصرف شده، آزاد و 35 هکتار از اراضی دوباره زراعی شده‌اند، گفت: مبلغ ریالی آنها 7هزار میلیارد و 300 میلیون  تومان بوده است و ما هنوز 200 هکتار زمین داریم که تعیین تکلیف نشده است.

وی با اشاره به لزوم تقویت قانون درباره برخورد با متخلفان زمین‌خواری گفت: کسی را داشته‌ایم که با جعل سند زمین را تصرف کرده است، اما در نهایت شهردار منطقه محکوم شده و به زندان رفته است.

وی  با اشاره اینکه افرادی هستند که رودخانه زردبند را خشک و با سندسازی حریم آن را تصرف کرده‌اند، افزود: همچنین افراد دانه ‌درشتی هستند که وقتی به آنها اعتراض می‌کنیم مدعی هم می‌شوند و توانسته‌اند 20 -30 هکتار را تصرف کنند.

خان محمدی افزود: تلاش‌هایی که انجام دادیم، سبب شده است که در یک سال گذشته مورد جدیدی به پرونده زمین‌خواری اضافه نشود. سیاست‌مان بر این بوده که شهرداری شمیرانات به گونه‌ای عمل کند که ساخت وسازهای غیر مجاز کاهش پیدا کند و به حق شهردار منطقه خوب عمل کرده است.

فرماندار شمیرانات با اشاره به تصرف زمین از سوی نیروهای مسلح گفت: 814 هکتار زمین توسط نیروهای مسلح تصرف شده و به دور آن سیم خاردار کشیده‌اند. البته می‌توانند با طی مراحل قانونی آن مقدار زمینی که نیاز دارند را حفظ کنند، اما نباید عملی غیرقانونی انجام شود.

خان محمدی تاکید کرد: ما نسبت به سال گذشته 5 درصد پیشرفت کار داشته‌ایم و باید به سمتی پیش برویم که منطقه را برای افراد سودجو ناامن کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز