خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تنها مشاغل پروژه‌ای ماهیت غیر دائم دارند/ کارفرمای حقیقی مدافع ثبات نیروی کار است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۳۳۵

عیدعلی کریمی گفت: انتظار داشتیم آیین نامه اجرایی بحث تبدیل وضعیت نیروی کار موقت به نیروی دائمی سال‌ها قبل نوشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، واکنش‌ها به مواضع مختلف میان طرف‌های کارفرمایی و کارگری درباره بحث دائمی‌سازی نیروی کار و اصلاحیه دستورالعمل اجرایی تبصره‌های ماده ۷ قانون کار ادامه دارد. 

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) با اشاره به مطلب اخیر مطرح شده درباره محدودیت چهارساله کار قراردادی در مشاغلی که ماهیت آن‌ها ثابت است، اظهار کرد: متاسفانه برخی که کارفرمای حقیقی نیستند و بیشتر در فضای پیمانکاری حضور دارند، به سخنگویان طرف کارفرمایی تبدیل شدند درصورتی که کارفرمای حقیقی از ثبات نیروی کار خود استقبال می‌کند. 

وی افزود: ما انتظار داشتیم آیین نامه اجرایی بحث تبدیل وضعیت نیروی کار موقت به نیروی دائمی سال‌ها قبل نوشته شود و اکنون نیز انتظار داریم که دیگر کارگران نگران سوءاستفاده نباشند. در این مدت بیشتر به‌عنوان ابزار به کارگران نگریسته شد، اکنون به موقعیت با ثباتی برسند. بسیاری از کارگران در این مدت از بیمه و حق اولاد و بسیاری از حقوق دیگر به دلیل فقدان ثبات محروم بودند. 

کریمی با تاکید بر اینکه «قانون کار مستمر را به طور دقیق تعریف کرده است» اضافه کرد: کارگری که ماهیت کارش مستمر است، نمی‌تواند به راحتی از محل کار خود به دلایل واهی اخراج شود و کار او ماهیتا استمرار دارد. برای مثال یک قالب ساز یا تراشکار یا فردی که اوپراتور دستگاه پرس یا صدها کار مشابه مستمر دیگر، ماهیت دائمی دارند. تنها مشاغل فصلی و پروژه‌ای مثل کارگران ساختمانی و نیروی کار فضای باغبانی و امثال آن هستند که ماهیت غیر مستمر دارند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: کارفرمای بخش مولد نسبتی مانند اعضای خانواده با نیروی کار خود دارد و ما فعالان کارگری در این حوزه هیچ مشکلی با این قبیل کارفرمایان نداریم. اما متاسفانه برخی اظهارات برخلاف مسائل مصرح و مصوب قانونی و قانون کار از سوی کسانی گفته می‌شود که بیشتر در بخش خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری فعال هستند و مسائل مبتلابه کارفرمای صنعتی و مولد کشور را درک نمی‌کنند. 

وی در پایان با بیان این مطلب که «می‌توان درباره موقتی‌سازی و دائمی‌شدن و ضرورت ابطال دادنامه صد و هفتاد و نه دیوان عدالت اداری درباره موقتی‌سازی نیروی کار میز مناظره گذاشت و مخالفان از دولت یا بخش خصوصی حاضر شوند تا در آنجا حقانیت خود را اثبات کنیم» افزود: اکنون به دلیل بی‌ثباتی نیروی کار و نبود موقعیت رسمی و دائمی، بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروی کار متخصص و کارآزموده کشور در بخش‌های فنی از ایران خارج شدند، این درحالی است که بسیاری از افراد مدافع موقتی‌سازی نیروی کار بدون تخصص از همه چیز بهره‌مند هستند. ما معتقدیم وزارت کار نیز باید غربال‌سازی درستی انجام دهد و کسانی که واقعا نماینده کارفرمایان هستند را در فضای صنفی وزارتخانه راه دهند. ما معتقدیم در امور مربوط به حقوق و قانون کار اتفاقا کارفرمایان بیشتر نیازمند آموزش هستند و این وظایف طرف‌های کارفرمایی در شورای عالی کار و دیگر فضاها بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز