خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تأثیر گرانی‌ها بر معیشت شهروندان همدانی ها؛

هرماه بیشتر از حقوقم، بدهکارم/ موافقان و منتقدان دولت نگران پیامد گرانی‌‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۷۸۱

قصه گرانی‌ها موضوع تازه‌ای نیست، اما افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی به بهانه بالا رفتن دلار سبب شده تا توان خرید برای بسیاری از مردم به‌خصوص قشر آسیب‌پذیر پایین بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، این روزها گوش مان به شنیدن خبرهایی مانند امروز خودرو گران شد، فردا قرار است لبنیات گران شود، خبر داری ماکارونی  و  روغن گران شد؟ خدا به داد مستأجران  و کارگران برسد و ...  عادت کرده است.

قیمت گوشت و گروه‌های لبنی در کمتر از یک ماه اخیر چنان بالارفته که سفره کارگران و بازنشستگان  هر روز کوچک و کوچکتر شده تا جایی که توان خرید آنان را پایین آورده است.

مردم حرف‌های ناگفته زیادی دارند که گلایه از مدیریت‌های بی‌تدبیر و گاه  سلیقه‌ای بسیاری از مدیران در استان است.

قیمت خودرو طی هفته های اخیر به شدت افزایش یافت و این در حالی است که حتی فعالان بازار هم نمی توانند به درستی وضعیت را تحلیل کنند و تنها دلیل اصلی آن را افزایش قیمت دلار عنوان می کنند.

هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوشت گوسفندی نیز در بازه زمانی یک ساله در استان همدان  به ترتیب 50 درصد و 49 درصد افزایش قیمت داشته است.

برای تأیید این ادعا هم کافی است سری به سطح شهر و بازار  اصلی همدان بزنید تا متوجه شوید چقدر این روزها دغدغه تأمین مواد غذایی برای مردم حیاتی شده است.

محمد ناصری یکی از شهروندان همدانی است که بیش از 15سال سابقه کار در یک شرکت پیمانکاری را دارد و حالا به دلیل تعدیل نیرو عذرش را خواسته‌اند، می‌گوید: سابقه بیمه 12ساله دارم و تنها 3 سال اول کارم بیمه نبودم به همین دلیل حالا که تعدیل نیرو گریبانم را گرفته از بیمه بیکاری استفاده می‌کنم، اما 50 درصد این مبلغ هزینه اجاره ماهیانه خانه‌ای است که در آن مستقرم و 50 درصد بقیه هزینه تأمین معاش من و خانواده 5 نفره‌ام است تا پایان ماه.

هرماه  بیشتر از حقوقم، بدهکارم!

مرتضی بیگی هم که کارگر یک کارگاه صنایع‌دستی است می‌گوید: ماهیانه حدود 5/6 میلیون تومان حقوق دریافتی من است که کارفرما براساس قانون کار برایم لحاظ کرده است، اما هرماه مبلغی بیشتر از حقوقی که دریافت می‌کنم بدهکارم!

او گوید: از روزی که حقوقم به حساب واریز می‌شود تا زمانی که ماه به پایان می‌رسد چشم که باز می‌کنم چیزی حدود 2 تا 3 میلیون بیشتر از مبلغ دریافتی‌ام قرض دارم، چراکه کفاف خریدهای خانه را نمی‌دهد، حالا جای شکرش باقی است که اجاره‌نشین نیستم و در طبقه بالایی ساختمان پدرم ساکن هستم.

یک خانم سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد می گوید: بیش از 2 ماه است که سفره ما رنگ گوشت به خود ندیده است و بیشتر اوقات شکم خود و بچه‌هایمان را  با حبوبات و سبزیجات سیر می‌کنیم، البته پیاز وسیب زمینی و سبزی و حبوبات هم کمتر از گوشت و مرغ گران نشده است. به عنوان مثال سبزی کیلویی 10 یا 12هزارتومانی را الان کیلویی 25هزارتومان مجبورم بخرم که اگر بخواهم کوکو کنم به تخم‌مرغ هم نیاز است که آن هم گران شده و حدود 3هزار تومان باید برای هر دانه آن بپردازم با این حساب یک وعده غذایی بدون گوشت خانه ما حدود 35هزار تومان هزینه دارد.

قصه گرانی‌ها موضوع تازه‌ای نیست، اما افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی به بهانه بالا رفتن دلار سبب شده تا توان خرید برای بسیاری از مردم به‌خصوص قشر آسیب‌پذیر پایین بیاید به طوری که توان خرید آنها حتی با دریافت حقوق‌های 6 میلیون تومانی هم پایین است چراکه خط فقر زیر 12میلیون تومان اعلام شده است.

یک کارشناس اقتصادی در این باره به ایلنای همدان گفت: اگرچه در حال‌حاضر انواع موادغذایی داخلی و خارجی به وفور در بازار یافت می‌شود، اما عامه مردم قدرت خریدن نه تنها موادغذایی لازم مانند گوشت و میوه را از دست داده‌اند که حداقل نیمی از مردم دچار فقر موادغذایی شده‌اند.

این اقتصاددان  گفت: مردمی که دیگر مدت‌هاست گوشت قرمز و گوشت مرغ را به اجبار از سفره‌های خود حذف کرده‌اند حالا با اجبار سنگین دیگری روبه‌رو شده‌اند، حذف سبزیجات و لبنیات از سفره‌ها آن هم به دلیل گرانی سرسام‌آور، اگرچه نوسان قیمتی به وفور مشاهده می‌شود به طوری که در بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر با ارقامی بالاتر از آنچه توسط مسئولان اعلام می‌شود روبه‌رو هستیم.

یک جامعه شناس هم با اشاره به با شرایط اقتصادی کشور  به ایلنا گفت:  مقوله‌های سرمایه‌ اجتماعی مثل اعتماد، مشارکت افراد، برقراری ارتباطات مناسب و تعهد و مسئولیت‌پذیری در جامعه‌ای که گرانی بیداد می‌کند،  کاهش می‌یابد.

وی که نخواست نامش در گزارش بیاید اضافه کرد : متأسفانه در بسیاری اوقات افزایش نرخ قیمت‌ها  باعث می‌شود جرم و جنایت افزایش پیدا کند و جالب است بدانید اگر تورم و بیکاری در کنار هم افزایش پیدا کنند، میزان جرم و جنایت در جامعه چند برابر  می‌شود.

وضعیت نابسامان اقتصادی طی چند ماه اخیر نه تنها منتقدان دولت را شاکی کرده است بلکه برخی حامیان و دلسوزان دولت را هم عصبانی کرده به طوری که لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پیامدهای چنین گرانی‌هایی مدام هشدار می‌دهند و نسبت به آن نگرانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز