خبرگزاری کار ایران

ایجاد مناطق آزاد باهدف جذب سرمایه گذاری خارجی اثربخش است

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۹۷۰

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت:تجربه کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که عمده جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه، در مناطق آزاد این کشورها صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، سعید زرندی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی جدید گفت:مناطق آزاد قابلیت‌های فراوانی برای کشور ایجاد می نماید و کشور را قادر می سازد در پیمودن فرآیندهای صنعتی شدن، با سرعت بیشتری قدم بردارند.

وی افزود:اهداف کوتاه مدت کشورهای در حال توسعه در تشکیل مناطق آزاد اقتصادی ، افزایش صادرات و عایدات ناشی از مبادلات خارجی، تولید فرصت‌های شغلی، تحریک منابع سرمایه‌گذاری و شتاب دهی به توسعه منطقه‌ای است

زرندی گفت: اهداف بلند مدت آن را می‌توان در انتقال فن آوری، ارتقای مهارت‌های مدیریتی و بهبود ارتباطات اقتصاد کشور با سایر اقتصادها در عرصه بین‌المللی جستجو کرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: برای ایجاد مناطق آزاد جدید می بایست آسیب شناسی عدم موفقیت مناطق آزاد قبلی صورت گیرد و با بررسی منافع و یا معایب احتمالی که این مناطق برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت اقدام شود.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه با رویکرد منطقه ای و تنها با هدف ایجاد تسهیلات از جمله مزیت های استفاده از خودروهای خارجی بدون پرداخت تعرفه و حقوق ورودی فقط برای ساکنین و در محدوده آن مناطق، ایجاد این مناطق مد نظر باشد، به اهداف مورد نظر که جذب سرمایه گذاری خارجی است نائل نخواهیم شد.

زرندی تاکید کرد: گسترش این مناطق با چنین رویکردی، می تواند به ورود بی رویه کالاهای مصرفی خارجی و بی اثر نمودن سیاستهای تجاری بیانجامد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت افزود: از الزامات ایجاد مناطق آزاد، دسترسی مناسب به منابع تولیدی، دسترسی به کالاهای واسطه ای، دسترسی به مبادی تجاری، عدم محدودیت و قیمت پایین زمین، دسترسی به امکانات زیربنایی اعم از راه، انرژی، آب، دسترسی به نیروی کار ساده و متخصص ارزان و ... می باشد.

وی گفت: برخی از مناطق آزاد کنونی کشوردرمکانهایی قرار دارند که ظرفیت پایینی درصنعتی شدن را داشته و عموما با نگاه توسعه مناطق حاشیه و گسترش گردشگری طراحی شده اند.

زرندی ، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اثربخش را ضروری دانست و گفت:باید با رویکرد ملی و اتخاذ نگاه جامع و همه جانبه، ایجاد حداقل یک یا چند منطقه آزاد در سطح تراز جهانی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز