خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

توقف کامیون‌ها در بندر رجایی به 20 روز هم می‌رسد/ رانندگان از محتوای بار کانتینرها اطلاع ندارند/ همه اقدامات در ایران با توکل به خدا انجام می‌شود

توقف کامیون‌ها در بندر رجایی به 20 روز هم می‌رسد/ رانندگان از محتوای بار کانتینرها اطلاع ندارند/ همه اقدامات در ایران با توکل به خدا انجام می‌شود
کد خبر : ۱۶۳۲۶۷۷

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران با بیان اینکه گاها به دلیل تاخیر در بررسی اسناد و مدارک، رانندگان در بندر شهید رجایی 5 تا 20 روز منتظر تخلیه و بارگیری می‌شوند، گفت: رانندگان از محتویات کانتنیر و بار اطلاعی ندارند و در ترکیه در محوطه نگهداری کانتینرهای حامل مواد خطرناک امکان تردد هیچ خودرویی وجود ندارد، این قوانین در ایران وجود ندارد و همه اقدامات با توکل به خدا انجام می‌شود.

جلال موسوی، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره آمار تعداد رانندگان فوتی در بندر شهید رجایی و آسیب دیدگان اظهار داشت: آمار دقیقی از تعداد رانندگان جان باخته در حادثه انفجار بندر شهید رجایی در دست ندارم و مرجع آمار دقیق، سایر سازمان‌ها هستند و ما هم از این طریق از اخبار جان باخته‌ها مطلع می‌شویم.

وی ادامه داد: در پروسه بارگیری و تخلیه،‌ ساعت مشخصی را باید راننده در اختیار فرستنده کالا و ساعت مشخصی را هم در اختیار گیرنده کالا در هر مقصدی باشد. این ساعت و مدت زمان مشخص برای تمام مناطق بجز بندر شهید رجایی تا سقف 7 ساعت است.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران گفت: از آنجایی که بندر شهید رجایی خاص‌ترین بندر در کشورمان محسوب می‌شود و به دلیل تردد بالای کامیون و تعدد دفعات تخلیه و بارگیری در این بندر، توافق شده است که این مدت زمان 7 ساعت برای بارگیری در بندر شهید رجایی  به 12 ساعت افزایش پیدا کند.

موسوی افزود:‌ به عبارت دیگر در سایر مبادی و مقاصد راننده تا 7 ساعت موظف به انتظار برای تخلیه و بارگیری است و پس از پایان 7 ساعت، مشمول دریافت دموراژ و جریمه تخلیه و بارگیری خواهد شد اما در بندر شهید رجایی بندر عباس دریافت جریمه تاخیر در انجام عملیات بارگیری پس از 12 ساعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مواقعی به دلیل تاخیر در بررسی اسناد و مدارک، رانندگان بیش از 12 ساعت در بندر شهید رجایی منتظر تخلیه و بارگیری می‌شوند بطوریکه این تاخیر بعضا به 5 تا 20 روز می‌رسد، گفت: البته رانندگان حق اعتراض برای تاخیر را ندارند چراکه حق توقف و جریمه این تاخیر را دریافت می‌کنند و جریمه حق توقف برای هر روز حدود 6 تا 8 میلیون تومان است. به گونه‌ای این جریمه حق توقف را تعیین کردیم که راننده ضرر نکند و هر چه توقف بیشتر شود این عدد به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.    

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران ادامه داد:  در مواردی ترخیص‌کار ظن به قاچاق دارند برای مثال بار آن محموله مهر کشور چین خورده اما کالای درون آن متعلق به مثلا کشور کره است، از این رو ترخیص کار مشکوک به قاچاق می‌شود و همین رفع ظن ممکن است چند روز به طول بیانجامد و این باعث بالا رفتن حق خواب راننده کامیون می‌شود و ممکن است که 20 روز کامیون را متوقف کند.     

رییس انجمن صنفی کامیون‌داران استان قزوین تاکید کرد: با فاصله‌ای از محوطه سینا در بندر شهید رجایی، محوطه مختص نگهداری کالاهای خطرناک بوده و رانندگان برای انتقال بار یا تخلیه بار در این محدوده تجمع کرده بودند تا کار خود را انجام دهند اما موج انفجار به حدی شدید بود حتی در فاصله چند کیلومتری از نقطه انفجار شیشه‌های ساختمان پایانه و مجتمع شرکت‌های حمل و نقل خرد شده‌ است. در این محدوده 4 راننده از استان قزوین هم حضور داشتند که 3 نفر از آنها مفقود شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات رانندگان در شرایط تاخیر بارگیری و تخلیه بار اظهار داشت: متاسفانه در حالی که ممکن است توقف کامیون‌ها در بندر بالا برود اما امکانات رفاهی برای رانندگان وجود ندارد و در شرایط سختی این روزها را می‌گذرانند. بعضی از روزها در بندر شهید رجایی برای 400 تا 600 دستگاه کامیون اعلام بار می‌شود و این بندر پرترافیک‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود بنابراین مدیریت رانندگان و جلوگیری از ازدحام آنها در محدوده‌هایی از این بندر، کار سختی است.

موسوی تاکید کرد: مشکل مهمی که ریشه تمام مشکلات می‌شود این است، افرادی که تخصص ندارند برای اداره این امور انتخاب شده‌اند، به طور مثال بعضا، تحصیلکرده‌های دانشگاه امام صادق مدیر شده‌اند و محصلان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران کارمند و خدماتی هستند. مدیران تخصص این بخش‌ها را ندارند و توزیع پست‌ها تنها با روابط است بنابراین تا زمانی این شرایط حاکم باشد مشکلی حل نمی‌شود.

وی گفت: البته موضوعاتی که اخیرا مطرح شد مبنی بر اینکه کانتینرها در محوطه‌ نگهداری از هم تفکیک نشده‌اند، کمی اغراق آمیز بود هر چند امکان قرارگیری کانتینرها با نوع کالای متفاوت در کنار هم وجود دارد اما فراگیر نیست. فیلمی که از کانتینر ماهی منتشر شد به این دلیل نبود که این کانتینر در کنار کانتینر کالاهای خطرناک قرار گرفته بوده بلکه موج انفجار باعث تخریب و آتش سوزی سریالی کانتینرها شده‌ بود.

موسوی با اشاره به انتشار فیلمی از یکی از رانندگان مبنی بر اینکه رانندگان از محتوای بار اطلاع ندارند، گفت: واقعیت این است که رانندگان از محتویات کانتنیر و بار اطلاعی ندارند و وقتی اعلام بار می‌شود راننده از محتویات آن خبر ندارند. کرایه حمل کالای خطرناک بیشتر است که البته این افزایش در ایران عدد قابل توجهی نیست اما در کشورهای اروپایی این افزایش کرایه برای حمل بار خطرناک بیش از 40 درصد است که این عدد در ایران شاید به 10 درصد برسد. در همین کشور ترکیه در محوطه نگهداری کانتینرهای حامل مواد خطرناک امکان تردد هیچ خودرویی وجود ندارد و ممنوع است اما این قوانین در ایران وجود ندارد و همه اقدامات با توکل به خدا انجام می‌شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز