خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان خبر داد؛

اعتراضات جامعه کارگر به حقوق و دستمزد صنفی و قانونی است/ کارشکنی شهرداری اصفهان برای احداث بیمارستان میلاد تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۵۳۰

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: مصوبه دستمزد تعیین شده برای سال 1402 به شدت مورد اعتراض جامعه کارگری است و برای لغو آن طبق قانون اقدام کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حمیدرضا امینی ضمن تبریک روز کارگر اظهار داشت: مسائل و مشکلات جامعه کارگری همچنان پابرجا و افزایش دستمزد  سال جاری به شدت مورد اعتراض جامعه کارگری است.

وی ادامه داد: در اعتراض به این مصوبه، از سوی خانه کارگر استان‌ها و کشور پیگیری‌های میدانی، مکاتبات و دیپلماسی انجام شده، ولی تا الان هیج کدام نتیجه بخش نبوده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تاکید کرد: اعتراضات و پیگیری‌های خانه کارگر جنبه صنفی دارد و اگر رسانه و محفل مطبوعاتی از اعتراضات ما بهره برداری خاصی به نفع خود می‌کند، به ما ارتباط ندارد؛ چراکه خواسته ما صنفی و در جهت احقاق حقوق کارگران است و از هیچ اقدام قانونی در این زمینه فروگذار نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه خط ما از معاندین و فرصت طلبان جدا است تصریح کرد: خانه کارگر استان‌های مختلف کشور با توجه به التهابات جامعه نسبت به وضعیت معیشتی مردم، اعتراض به مصوبه دستمزد سال 1402 را در قالب شکایت مکتوب تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارسال کرده‌اند.

امینی اضافه کرد: از سوی دیگر فرم هایی برای ارائه شکایت مکتوب جامعه کارگری طراحی و کارگران و بازنشستگان و مشمولین مزد سال 1402 می‌توانند با مراجعه به خانه کارگر، فرم را پر کنند تا از طریق خانه کارگر به دیوان عدالت اداری ارسال شود.

وی ادامه داد: دو مشکل اساسی معیشت و درمان جامعه کارگری از قبل وجود داشته و همچنان ادامه دارد؛ موضوع امنیت شغلی کارگر نیز از سال‌های قبل پابرجاست.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان افزود: وقتی درآمد کارگر با تورم و هزینه سبد معیشتی همخوانی نداشته باشد، امکان بهره برداری از کارگران با قرار داد سفید و دستمزدهای کم وجود ندارد؛ با توجه به تورم موجود و دستمزد های کم، فکر و روان کارگر بهم ریخته و نمی‌توان انتظار تولید و کارایی مناسب را از او داشت.

وی اذعان داشت: آنهایی که دنبال اصلاح قانون کار هستند، باید این قانون را به گونه‌ای اصلاح کنند که در جهت پیشبرد توسعه و تولید باشد؛ قانون باید رابطه کارفرما و کارگر  را اصلاح و امنیت شغلی کارگر را تضمین کند.

امینی با اشاره به ماده 41 قانون کار و 96 تامین اجتماعی گفت: افزایش دستمزد بر اساس نرخ کمیته مزد شورای کار انجام نشد؛ مبنای قانون مزد مشخص و خواسته ما این است که شورای عالی کار با توجه به قول وزیر کار که گفتند اگر نتوانستیم تورم را کنترل کنیم دستمزد را افزایش می‌دهیم، مجدد دستمزدها را افزایش دهد.

وی اظهار داشت: کمتر از دوماه از سال 1402 گذشته و شاهد افزایش تورم بسیاری از کالاها هستیم؛ در این صورت انتظار داریم وزیر کار به وعده خود برای افزایش مجدد دستمزد ها عمل کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان یادآور شد: 67 درصد جامعه شهری و روستایی در استان اصفهان مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و بحث درمان بخش عظیمی از جامعه در بدترین شرایط موجود است.

وی کمبود دارو، پزشک، پزشک متخصص و مرکز درمانی را از بزرگ‌ترین مشکلات کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خواند و افزود: زمینی در شهرک شهید کشوری اصفهان برای ساخت بیمارستان میلاد تامین اجتماعی تخصیص داده شده است، اما مدیریت شهری هر بار سنگ بزرگی جلوی پای سازمان تامین اجتماعی برای شروع ساخت می‌اندازد.

امینی با اشاره به اینکه زمین تخصیص داده شده، بدهی سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان به تامین اجتماعی است تصریح کرد: اتوبوسرانی شهرداری در ازای بدهی 90 هزار میلیارد تومانی زمینی به تامین اجتماعی داده است و شهرداری هزینه‌ای برای تغییر کاربری دریافت کرده و حالا برای صدور پروانه هزینه بیش از 100 میلیارد تومان را مطالبه کرده است.

وی اضافه کرد: انتظار داریم استاندار و شهردار اصفهان موانع موجود در احداث بیمارستان میلاد تامین اجتماعی را از بین ببرند تا شاهد این همه کارشکنی نباشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به اینکه حدود 2000 نفر در 24 ساعت، در مراکز تامین اجتماعی اصفهان پذیرش می‌شوند گفت: این درحالی است که روزانه 20 هزار تماس برای دریافت خدمات  ثبت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی نتوانسته این فاصله را پر کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مجوز پروانه ساخت بیمارستان میلاد را صادر نمی‌کند و اعتبارات سال گذشته برای مطالعات طرح برگشت خورده است. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده اعتبارات را تامین می‌کند، اما در شهرداری کارشکنی می‌شود.

امینی یادآور شد: برای توسعه اورژانس بیمارستان شریعتی نیز شهرداری با این عنوان که این بیمارستان سر چهار راه نیکبخت قرار دارد مالیات و عوارض تجاری طلب کرده است! در حالیکه این بیمارستان مرکز تجاری نیست.

وی اضافه کرد: در شهرهای همدان، یزد، شیراز و ارومیه، شهرداری‌ها زمین و پروانه رایگان برای ساخت بیمارستان تامین اجتماعی صادر کرده‌اند و ما در اصفهان شاهد بروکراسی اداری و مانع تراشی هستیم.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز