خبرگزاری کار ایران

شرایط سخت مستأجران آذربایجان شرقی در نبود نظارت بر بازار اجاره بها

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۲۲۴

تورم و غیبت نظارت بر بازار اجاره بها، شرایط سختی را برای مستأجران بخت برگشته ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا از تبریز، تورم اقتصادی موجود در جامعه و غیبت نظارت بر بازار اجاره بها، شرایط سختی را برای مستاجران بخت برگشته فراهم کرده است و این روزها قیمت اجاره آپارتمان در مناطق مختلف شهر تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی با چنان سرعتی پیش می روند که هیچ سرعت گیری برای کاهش شتاب رشد اجاره بها وجود ندارد.

با شروع تابستان فصل نقل و انتقال بازار مسکن نیز رونق می گیرد و قشر خانه به دوش ناامید از خانه دارشدن به خانه اجاره ای دیگر کوچ می کنند. این جا به جایی اما برای مستاجران به آسانی تمام نمی شود و آنان از افزایش بی ضابطه نرخ اجاره بها گله و شکایت می کنند غافل از اینکه بازار آشفته اجاره مسکن تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و صاحبخانه حرف آخر را می زند.

نرخ اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تبریز متفاوت است و از یک روند ثابت تبعیت نمی کند. پیش بینی می شود میزان اجاره بها امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و مستاجران ناتوان از پرداخت مبلغ اجاره به مناطق ارزان و حاشیه شهر نقل مکان کنند. این در حالیست که موجران به بهانه گرانی و رشد قیمت ها، و به دلخواه خود، مبلغ اجاره آپارتمان را افزایش می دهند.

واقعیت این است که قیمت های کنونی اجاره و رهن مسکن در استان و به خصوص کلانشهر تبریز، هیچ تناسبی با وضعیت مالی و درآمد مستاجران ندارد و آنان ناتوان از پرداخت چنین مبالغ گزاف هستند. در این اوضاع وانفسا مستاجرها سعی می کنند یا با چانه زنی قرارداد خود را تمدید کنند و یا اینکه در محلات پایین شهر دنبال سرپناه موقت بگردند.

مشاهدات میدانی از مناطق مختلف تبریز نشان می دهد بی قاعدگی در قیمت گذاری واحدهای استیجاری همچنان ادامه دارد و مستاجران از قیمت رهن و اجاره آپارتمان در شوک به سر می برند. به نظر می رسد نبود نظارت از طرف متولیان امر و خودسرانه عمل کردن صاحبخانه ها، عملا بازار اجاره بها یک طرفه بوده و به نفع موجر تمام می شود.

در همین ارتباط، مسئولان راه و شهرسازی، اتحادیه صنفی و مشاوران املاک استان باید به مسئولیت خود عمل کنند و بر بازار اجاره بها نظارت داشته باشند.

انصاف صاحبخانه ها و نظارت مسئولان بر بازار اجاره بها در استان حلقه مفقوده وضعیت آشفته و رها شده رهن و اجاره مسکن در این روزها است. مستاجران تبریزی می دانند با تورم بیش از ۴۰ درصدی و افزایش هزینه های زندگی رویای خانه دارشدن شان به این زودی ها تعبیر نخواهد شد و به ناچار برای تامین مخارج باید به شغل دوم و سوم بپردازند.

انتهای پیام/
طاهر خیری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز