خبرگزاری کار ایران

در جلسه‌ی تشکل‌های کارگری و بازنشستگی درباره مزد ۱۴۰۱ مطرح شد؛

۹میلیون تومانِ فقط مایحتاج اولیه زندگی را پوشش می‌دهد/ تاکید بر افزایش مزدِ یکسان برای همه‌ی سطوح

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۰۸۴

جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگیِ استان تهران و کشور در محل کانون بازنشستگان کشور به میزبانی علی‌اصغر بیات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ظهر امروز (سه‌شنبه/ ۱۷ اسفند) جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگیِ استان تهران و کشور در محل کانون بازنشستگان کشور به میزبانی علی‌اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی) برگزار شد. 

در این جلسه که با موضوع حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تشکیل شده بود، نمایندگان کارگری با تاکید بر اینکه در این سال‌ها مزدبگیران فشار زیادی را متحمل شده‌اند و فشار روی بازنشستگان دوچندان بوده، گفتند: افزایش دستمزد باید روی پایه مزد صورت بگیرد و نه ملحقات آن، چراکه در غیر اینصورت دستمزد بازنشستگان کاهش چشمگیری خواهد داشت. 

نمایندگان کارگری با تاکید بر اینکه افزایش پایه حقوق کارگران هر ساله از مطالبات جدی آن‌ها بوده، گفتند: نرخ سبد معیشت که از سال ۹۴ به صورت جدی در مذاکرات مزدی مورد تاکید قرار گرفته است، مبنای درستی برای تعیین حداقل دستمزد است. 

نمایندگان کارگری معتقدند؛ سهم آموزش و مسکن در سبد معیشت امسال بسیار ناچیز است و مبلغ ۹ میلیون تومانِ تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ عمدتا مایحتاج اولیه زندگی را پوشش می‌دهد. 

به گفته‌ی آن‌ها؛ حداقلی‌ترین سبد به دست آمده توسط کارگروه دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار حدود ۱۲ میلیون تومان بوده که این رقم با نرخ سبد معیشتِ رسمیِ سال ۱۴۰۱حدود ۳ میلیون تومان تفاوت دارد. 

اعضای هیأت مدیره کانون بازنشستگان نیز با یادآوری اینکه ۶۵درصد از بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند، گفتند: تصمیم شورای عالی کار در معیشت ۶۵درصد از بازنشستگان تاثیر دارد. 

اعضای هیأت مدیره کانون بازنشستگان بر افزایش مزدِ یکسانِ برای همه‌ی سطوح تاکید کردند و گفتند: اینکه دستمزد بازنشستگانِ حداقل بگیر افزایش بیشتری نسبت به سایر سطوح داشته باشد قابل قبول نیست چراکه نحوه‌ی عملکرد شورای عالی کار و اختلاف در افزایش مزد سطوح مختلف، سازمان تامین اجتماعی را دچار مشکل کرد و نیاز برای اجرای همسان‌سازی نیز برآمده از همین عملکرد بود. 

آن‌ها گفتند: عدالت پرداختی به این معناست که همه‌ی سطوح مزدی یک درصدِ مشخصی افزایش حقوق داشته باشند، چراکه حقوق براساس سالهای بیمه‌پردازی تعیین می‌شود و چون درصدِ افزایش‌یافته ضرب در سالهای بیمه‌پردازی می‌شود در نتیجه این به عدالت مزدی نزدیکتر است. 

نمایندگان کارگری و کارفرمایی همچنین با تاکید بر وضعیتِ بدِ زندگیِ کارگران و بازنشستگان خواستند تا سبد معیشت برای هر دو گروه تقویت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز