خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛

بودجه بزرگترین چالش جشنواره امسال/ حذف بخش مرور و افزایش آثار تولیدی/ تئاتر شهرستان اولویت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۳۰۱

نشست خبری و مراسم رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره) و کورش زارعی (دبیر این دوره از جشنواره) صبح امروز دوشنبه 24 مردادماه، در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری و مراسم رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پس از پخش تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی ایران، از پوستر جشنواره فجر رونمایی شد. در ادامه کاظم نظری (رییس جشنواره) ضمن تبریک روز خبرنگار و ابراز خوشحالی از برگزاری چهل و یکمین دوره از جشنواره تئاتر فجر، از حضار عذرخواهی کرد و گفت: متاسفانه در وزارت ارشاد قراری مهم دارم و باید مراسم را ترک کنم.

او افزود: من در روزهای آینده حتما خدمت دوستان رسانه‌ای هستم و با وجود کارهایی که دارم، در اتاقم به روی همه باز است، اما حال باید به ناچار جلسه را ترک کنم. و هم اینکه، اهالی رسانه می‌توانند برای هماهنگی با روابط عمومی مربوطه هماهنگی‌های لازم را برای ملاقات حضوری انجام دهند.

در ادامه مراسم کوروش زارعی (دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر) گفت: ایام، ایام زینبیه است و من بابت این مناسبت به شما تسلیت می‌گویم. باید بگویم حضرت زینب (س) خود رسانه‌ای است که واقعه کربلا را بدون حریف برای بازماندگان روایت کرد. ایشان اگر نبود واقعه کربلا بازگو نمی‌شد. از طرفی ایام روز خبرنگار هم است و بابت این مناسبت به شما رسانه‌ای‌ها تبریک می‌گویم. شخصا با همه رسانه‌ها و خبرنگاران دوست و رفیقم. طی مسئولیتم در حوزه هنری در شش سال گذشته هم، همواره با خبرنگاران بوده‌ام و حال هم هر زمان تماس بگیرید پاسخگوی شما خواهم بود و تلفنم برای همه روشن است.

جلسه‌های هم‌اندیشی برای بهره‌گیری از انتقادها و پیشنهاداست

او افزود: در رابطه با روند طی شده برای برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در چند روز گذشته با برخی خبرنگاران، جلسه‌های هم اندیشی داشته‌ایم که ادامه خواهد داشت و این جلسات با اهالی تئاتر بازیگران،‌ کارگردان‌ها،‌ طراحان صحنه و سایر بخش‌ها هم انجام می‌شود تا به این ترتیب از تفکر و انتقادات سازنده و پیشنهادات هنرمندان، برای برگزاری بهتر جشنواره بهره ببریم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ضمن تبریک سالروز آزادسازی رزمندگان جنگ تحمیلی که فرداست، گفت: بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در فراخوان امسال تغییراتی داشته است. دو بخش حذف شده و بخش دیگری نامش تغییر کرده است.

جشنواره‌های قبلی فاقد شور و نشاط لازم بود

زارعی در ادامه توضیحاتش گفت: بر اساس تحقیق و تجریه شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که جشنواره‌های قبلی تئاتر فجر طی چند دوره گذشته گرما و شورو هیجان لازم را نداشتند و آنطور که باید برگزار نشده‌اند و سعی ما این بوده در رویداد امسال این مشکل را رفع کنیم.

او ادامه داد:  من بیش از دو دهه در عرصه تئاتر، چه به عنوان بازیگر و چه کارگردان فعالیت کرده‌ام و پس از رضا صابری (بازیگر و کارگردان اهل مشهد) یکی از رکورداران جشنواره فجر در دریافت جوایز بازیگری بوده‌ام و به عنوان شرکت‌کننده و یکی تئاتری‌های اهل شهرستان تجربه بار‌ها حضور در جشنواره را دارم.

حذف بخش «مرور» پس از چند دوره برگزاری جشنواره تئاتر فجر

زارعی درباره تغییرات انجام شده در بخش‌های مختلف جشنواره امسال گفت: در جشنواره امسال بخش مرور نداریم. در این بخش که سال‌ها در جشنواره وجود داشته، کارهای حضور یافته در این رویداد قبلا اجراهای‌شان را رفته بودند و برخی هم به بخش مسابقه می‌آمدند که این روند از کیفیت کار می‌کاست. مثلا اینکه برخی بازیگران یک گروه پس از اجرای عموم سر سریال یا فیلم می‌رفتند و کارگردان به ناچار فرد دیگری را جایگزین آنها می‌کرد که اینطور اتفاقات از کیفیت اثر می‌کاهد. از طرفی هنرمندان و مخاطبان تئاتر هم تمایلی به دیدن آثار تکراری نداشتند. بنا همین دلایل تصمیم بر این شد که برای جلب رضایت‌ها کارها را به سمت آثار تولیدی ببریم تا برای اولین‌بار در جشنواره رونمایی شوند و به این ترتیب استقبال‌ها بیشتر خواهد بود.

رونمایی از آثار در بخش «ویژه»

زارعی ادامه داد: امسال بخشی داریم که «ویژه» نام دارد و به آثار بزرگان و برخی آثار اجرا شده اما ویژه اختصاص خواهد داشت. همانطور که در سینما آثار جدید در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شوند،‌ ما هم این روال را خواهیم داشت. با وجود این روند آثار با کیفیت به اجرای عمومی می‌روند.

او توضیح داد: کار دیگر امسال این بود که در فراخوان بازبین‌ها و بازخوان‌ها رامعرفی کرده‌ایم تا متقاضیان و مخاطبان از همین ابتدا در جریان جزییات امور باشند.

بودجه جشنواره تئاتر فجر امسال هنوز اعلام نشده است

دبیر جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: بودجه رویداد امسال هنوز اعلام نشده و دلیل انتشار با تاخیر فراخوان هم، همین است. ما دیدیم دارد دیر می‌شود،‌ لذا آن را منتشر کردیم تا اصطلاحا وارد گود شویم. انشالله بودجه بیشتری دریافت خواهیم کرد تا به واسطه آن جشنواره باکیفیتی را برگزار کنیم؛ در غیر این صورت هم باید با بودجه کمتری رویداد امسال را برگزار کنیم. 

زارعی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی هزینه ها بسیار بالاست و آثار جدید و تولیدی هم هزینه‌بر هستند؛ بنابراین برای برگزاری بهتر جشنواره و اجرای آثار بهتر و باکیفیت، روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت و به امیدخدا پیش می رویم.

کیفیت کار هنرمندان و گروه‌های خارجی به بودجه بستگی دارد

زارعی درباره نحوه حضور آثار خارجی در جشنواره هم توضیحاتی داد. او گفت: اگر بخواهیم آثار خارجی را به جشنواره امسال دعوت کنیم، کاری بسیار پرهزینه خواهد بود و اینکه برخی هنرمندان و گروه‌های اروپایی برای حضور در رویدادی چون جشنواره تئاتر فجر دستمزد می‌خواهند و مقدار آن هم کم نیست. پس به این ترتیب کم و کیف برگزاری این بخش به بودجه‌ای که دریافت خواهیم کرد، بستگی دارد. 

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: چالش بودجه بزرگترین مشکل ماست و امیدوارم مسئولان ارشاد در این رابطه جهت همکاری، دست مارا بفشارند تا آثار درجه یکی را به جشنواره امسال دعوت کنیم. در کل تعطیلی بخش بین‌الملل خواست ما نیست.

او ادامه داد: جشنواه اگر خوب برگزار نشود، من زیر سوال می‌روم چون خودم سال‌ها جزو منتقدان این رویداد بوده‌ام.

تئاتر شهرستان اولویت است

تئاتر شهرستان اولویت ماست و سهم آنها در بخش مسابقه بیشتر از تهرانی‌هاست. باید بپذیریم شالوده تئاتر ما را اهالی شهرستان  ساخته‌اند و باید برای تئاتر شهرستان ارزش بالایی قائل شویم. بابت مشخص شدن جزییات قول نمی‌دهم چون هنوز رقم بودجه معلوم نیست. از طرفی قصد دارم طوری برنامه‌ریزی کنیم تا اهالی شهرستان چند روزی در تهران بمانند و اجراها را ببیند.

زارعی درباره دیگر اتفاقات جشنواره تئاتر فجر امسال، گفت: تلاش دیگرمان این است چند استان برجسته  کشورهای دیگر را دعوت کنیم و به واسطه حضورشان کلاس‌های آموزشی ورکشاپ برگزار نماییم.

جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر همه کشور است

او با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر همه کشور است، گفت: خواسته‌ایم آثار متقاضی به دقت بررسی شوند تا آنها که صلاحیت دارند،‌ حضور یابند و برگزیده شوند. کیفیت آثار و موضوع و محتوا هم برایمان اهمیت دارد. فرهنگ ایرانی ایجاب می‌کند برای محتوا و موضوع ارزش قائل باشیم و کیفیت و ساختار هم برایمان مهم است.

اثر تکراری در جشنواره نداریم؛‌ مگر کار برخی بزرگان

زارعی درباره توجه به  نگاه‌های مخالف و حذف بخش مرور گفت: در جشنواره امسال کار تکراری نداریم مگر برخی آثار بزرگان که به تایید باشند. همانطور که گفتم اثر باید تازه باشد و در جشنواره رونمایی شود.

زارعی درباره تعداد تقریبی آثار حضور یافته در بخش رقابتی هم گفت: در بخش غیر رقابتی هم انتخاب و چینش آثار سخت است، اما بین سی تا چهل اثر در این بخش حضور خواهند یافت.

او گفت: برخی می‌گویند آثار تولیدی اجراهای شتابزده‌ای خواهند داشت که در پاسخ به آنها خودم و دیگر دوستانم را مثال می‌زنم که پیش از حضور در جشنواره فجر شش ماه تمرین می‌کردیم و حتی بزرگان تئاتر را به شهرمان دعوت می‌کردیم و تا پیش از جشنواره پنج،‌شش اجرای عمومی رفته بودیم. الان شاید اینطور نیست و باید بگویم گروه‌ها با برنامه‌ریزی می‌توانند آثار تولیدی خوبی را در جشنواره امسال روی صحنه ببرند و با برنامه‌ریزی شتابزدگی رخ نخواهد داد. 

هر سلیقه‌ای با رعایت چهارچوب‌ها می‌تواند در جشنواره شرکت کند

زارعی گفت: جشنواره محل تلاقی و حضور تفکرات و سلیقه‌هاست، هر سلیقه‌ای با رعایت چهارچوب‌های فراخوان می‌تواند در جشنواره  حضور یابد.

زارعی در ادامه درباره حضور برخی تئاتری‌ها چون رضایی‌راد، محمد عاقبتی، همایون غنی‌زاده و نغمه ثمینی و رونق‌دهی حضورشان به جشنواره، گفت: من افتخار داشته‌ام یکی از آثار خانم ثمینی را روی صحنه ببرم و باقی هنرمندان هم دوستان ما هستند. به هرحال فراخوان منتشر شده حضور تئاتری‌ها آزاد ست.

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: من امیدوارم بودجه درخور دریافت کنیم تا اهدافمان محقق شود. اگر پول باشد من می‌توانم استادی چون استاد علی رفیعی را دعوت کنم. این مشخص نبودن بودجه دست و پای  ما را بسته است. وقتی هنرمندیی را دعوت می‌کنیم، باید هزینه او را بپردازیم. به کمک ارشاد و افزایش بودجه، امیدوارم و برای دریافتش سماجت می‌کنم. برای من اعتبار و کیفیت جشنواره مهم اشت چون من تئاتری هستم و سال‌های بعد همان تئاتری قبلی خواهم بود که روی صحنه می‌رود و باید بتوانم توی چشم همکارانم  نگاه کنم. پس کیفیت جشنواره و نحوه حضور گروه‌ها برایم بسیار با اهمیت است.

اجرای عمومی گروه‌ها امری بدیهی است

در ادامه مراسم زارعی درباره ضمانتش به گروه ‌ها برای اجراهای عمومی، گفت: وقتی متن و موضوع پذیرفته شده، می‌ماند ارتقا کیفی که روالی ذاتی است و باید وجود داشته باشد. به نظرم مانعی برای این رویه وجود ندارد.

دبیر جشنواره درباره جزییات بیشتر این رویداد گفت: جشنواره بیست و پنجم بهمن‌ماه با رادیو تئاتر  شروع می‌شود و از روز یکم وارد اجراهای آثار بخش‌هایی مختلف می‌رویم. یازده اسفند هم اختتامیه برگزار خواهد شد. تلاشمان این بوده جشنواره فیلم و تئاتر فجر باهم  تداخل نداشته باشند.

اگر لازم باشد از طریق حوزه هنری به گروه‌ها اجرای عموم می‌دهیم

زارعی افزود: پای شهرستانی‌ها ایستاده‌ام. در حوزه شش سال است پای کارم و این را اثبات کرده‌ام. من شهرستانی هستم هنوز در شهرستان زندگی می‌کنم؛  لذا به این دسته از هنرمندان اهمیت می‌دهم و می‌دانم نخبه‌ها و مستعدها شهرستانی هستند. حتی اگر بتوانم طی همکاریم با حوزه هنری گروه‌ها را به اجرای عمومی می‌رسانم، به این دلیل که شهرستای‌ها پشتوانه تئاتر آینده ما هستند.

کوروش زارعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما امسال در بخش بین‌المل نگاهی به جهان اسلام داریم. اگر آثار عربی دعوت شوند، در خوزستان برای  عرب‌ها اجرا می‌روند. من مدتی قبل به شاهین‌شهر رفته بودم و شهردار این شهر که فردی فرهنگی است گفتند ما از شما حمایت می‌کنیم و حال روی قول شهردار حساب کرده‌ایم.

دبیر جشنواره در پایان گفت: برای ایجاد انگیزه گروه‌ها و ایجاد شور و هیجان تلاش می‌کنیم تا این رویداد سوت و کور نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز