خبرگزاری کار ایران

فیضی مطرح کرد؛

مسئولان در اظهار نظرها دقت بیشتری داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۷۱۸

رئیس کمیسیون تخصصی مرزنشینان کشور گفت: مسئولان در اظهار نظرها دقت بیشتری داشته باشند و برای توجیه ناکارآمدی سیاستگذاری های ارزی خود فرافکنی نکنند.

به گزارش ایلنا از مشهد، یاسر فیضی رئیس کمیسیون تخصصی مرزنشینان کشور در پاسخ به اظهارات عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص چرایی نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ ارز به دلیل مصوبه آزادی دهها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان به خبرنگار ما گفت:  تاریخ ابلاغ مصوبه هیات دولت در خصوص اصلاحیه لیست اقلام مرزنشینان در تاریخ ٩٧/١١/٢٤ بوده و این مدت کمتر از هفت روز است و تا کنون این مصوبه به بسیاری از دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است چه رسد به اینکه  امکان واردات از لیست مذکور وجود داشته باشد. 

وی افزود: به استناد ماده ٨ قانون ساماندهی مبادلات مرزی قسمت عمده کالاهای مرزنشینان جز کالای اساسی و ضروری مردم در مناطق مرزی بوده و جنبه مصرف معیشتی و نیازهای مرزنشینان است و سقف معینی دارد .

فیضی ادامه داد: درخواست تجدید نظر در این مصوبه در حیطه وظایف رئیس بانک مرکزی نیست و هر گونه تصمیم در این رابطه باید ابتدا در کارگروه ماده ١٢ قانون مبادلات مرزی متشکل از وزارتخانه های صمت ،تعاون کار و رفاه اجتماعی،وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح و برای تصویب در کمیسیون اقتصاد دولت و در نهایت در جلسه هیات دولت تصمیم گیری شود.

وی گفت: به استناد  تبصره ٥ ماده ٦ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی واردات در مرزنشینان در قبال انجام صادرات است.

وی افزود: در صورت واردات کالا توسط مرزنشینان افزایش تقاضای ارزی را شاهد نخواهیم بود چرا که ارزش دلاری صادرات انجام شده توسط مرزنشینان سه برابر واردات آنهاست کما اینکه بیشتر مبادلات مرزی با کشورهای همجوار بصورت ریالی و دریافت و پرداختها در بانکهای دولتی و خصوصی داخل کشور انجام می شود .

در ادامه نماینده مرزنشینان کشور در کارگروه ماده ١٢ قانون مبادلات مرزی اظهار داشت: بهتر است  مسئولان در اظهار نظرها دقت بیشتری داشته باشند و برای توجیه ناکارآمدی سیاستگذاری‌های ارزی خود فرافکنی نکنند .

وی افزود: دلایل افزایش قیمت‌ ارز را باید در تصمیمات نادرستی مانند تخصیص غیرکارشناسی ارز با نرخ ٤٢٠٠ تومانی برای واردات کالاهای لوکس جستجو کرد که بجای واردات کالاهای ضروری در بازار آزاد فروخته شدند و موجب هدر رفت منابع ارزی و کاهش این منابع در کشور  و در نهایت تحریک تقاضا شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز