خبرگزاری کار ایران

ربیعی در محضر رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کارگر؛

حق هیچ گونه اشتباهی را برای خود قائل نیستیم/همواره منتقد واردات غیرضروری بوده‌ایم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کارگر، گفت: سیاست گفت‌و‌گوی اجتماعی به واقع در خدمت پیشبرد همدلی و هم زبانی است که حضرتعالی امسال را مزین به این نام ساخته‌اید.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در ششمین روز ازهفته کارگر در محضرمقام معظم رهبری، افزود: بر خود فرض می‌دانم ضمن بزرگداشت هفته کارگر، قدردان حضرتعالی باشم که همواره نسبت به کارگران همدل و هم زبان بوده‌اید. جامعه کار و تولید مفتخر است که حضرتعالی از ابتدای انقلاب با کارگران انقلابی رابطه و بی‌وقفه نسبت به مسائل کارگری اهتمام داشته‌اید. هم از این روست که جامعه کارگری همواره برای حضور عاطفی سالیانه نزد شما روزشماری می‌کنند.

وی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: خدمت مقام معظم رهبری و حضار گرامی سلام می‌گویم. قرار داشتن در روز تولد جوادالائمه و در پیش بودن روز مبارک تولد مولای متقیان را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و آرزو می‌نمایم برکت این روزهای مسرت بخش از ماه رجب، بر زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایرانی اثری بی‌بدیل داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: امسال هفته کارگر را درجوار مرقد مطهر حضرت امام آغاز کردیم و در آنجا با صدای رسا فریاد زدیم از هیچ کوششی برای بهتر شدن زندگی کارگران دریغ نمی‌کنیم و با آن امام پیمان بستیم که حامی ناب‌ترین دستآورد نظری و عملی ایشان یعنی ولایت فقیه باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: خوشحالیم که در آغازین روزهای امسال، هم زبانی دیرین شما با جامعه کارگری، با تأکید بر همدلی و هم زبانی، به تأکید بر نقش کارگران در اقتصاد و بیان دغدغه‌های حضرتعالی درخصوص عدالت در زندگی کارگران انجامید.

ربیعی اظهار کرد: حضرتعالی غیر از اشراف بر مسائل جامعه کار و تولید، در سالیان گذشته به مناسبت‌های مختلف بر برخی اصولی تأکید ورزیده‌اید که بی‌گمان از بنیادی‌ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی کار در ایران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: درک من از اندیشه رهبری معظم انقلاب در زمینه کار و تولید و از منظری که به کارکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است، نشان دهنده تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت بزرگ وجود نیروی انسانی کارآمد، جوان و دارای روحیه ابتکار در کشور و حرکت به سوی سازندگی و پیشرفت، حق برخورداری مردم از اقتصادی شکوفا و رفاه عمومی و عادلانه، تأکید بر اقتصاد درون زا، ایجاد ارزش افزوده و کاهش خام فروشی، حمایت از بنگاه تولیدی متوسط و کوچک، حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، همدلی و هم فکری کارگر با کارفرما، تلفیق هنر و توانایی ایرانی است.

ربیعی ادامه داد: این تأکیدات بر بستر دغدغه همیشگی حضرتعالی برای عدالت بیان شده‌اند. واقعیت این است که من مسئول وزارتخانه‌ای هستم که به واقع وزارتخانه عدالت و توسعه اجتماعی است. تکیه‌گاه اصلی فعالیت این وزارتخانه تحقق عدالت اجتماعی است. استفاده از تعاونی‌ها، علاوه بر وجه اقتصادی، هدف اجتماعی مشارکت عادلانه در اقتصاد را دنبال می‌کند. سیاست گذاری بازار کار و ورود وزارتخانه به روابط کار اقداماتی برای تحقق عدالت در بازار کار است. مقوله سیاست رفاهی نیز چیزی جز تلاش برای فائق آمدن بر کاستی‌های نظام اقتصادی در خلق عدالت و کمک به تقویت گروه‌های آسیب پذیر‌تر جامعه نیست.

ربیعی گفت: من و همکارانم در مدت تصدی مسئولیت این وزارتخانه، همواره کوشیده‌ایم بر بستر تأکیدات حضرتعالی، مطالبه گر عدالت اجتماعی باشیم و هم زمان عدالت را با اولویت در پیش گرفتن رویه‌هایی که منجر به توسعه اجتماعی می‌شوند دنبال کنیم. از این روست که عدالت تولیدمحور نه عدالت صرفاً متکی بر توزیع سرمایه‌های امروز و بین نسلی، مأموریتی است که برای خود تعریف کرده‌ایم.

وی اعلام کرد: چنین درکی از مأموریت وزارتخانه، یعنی تلاش برای تحکیم پایه‌های عدالت اجتماعی در عین تلاش برای توسعه اجتماعی برپایه تولید و خلق خلاقانه ثروت – الزاماتی دارد و کوشیده‌ایم مدافع سیاست‌ها و اقداماتی باشیم که به این الزامات پایبندی دارند.

وی اضافه کرد: من و همکارانم معتقدیم ابعاد اقتصادی فرآیند‌ها را نباید مستقل از ماهیت اجتماعی آن‌ها نگریست. اهداف اقتصادی بدون پیش شرط‌های اجتماعی و بدون نظر داشتن به کارکردهای اجتماعی آن‌ها، دشوار به دست می‌آیند و بعید است خالق رضایت مردم باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتقدیم تا همه شرکای اجتماعی اعم از کارگر و کارفرما به درک مشترکی از مسائل و راه حل‌های پیش روی خود نرسند، اجماع لازم برای شکل گیری عزم سیاسی و مأموریت مشترک حاصل نخواهد شد. من و همکارانم فعالانه کوشیده‌ایم همه ذینفعان سیاست‌ها و اقدامات وزارتخانه را در گفت‌و‌گویی مداوم درباره مسائل و راهکار‌ها دخیل سازیم و از بلای نگاه توأم با تبخ‌تر و خودبزرگ بینی بوروکراتیک به دور باشیم.

ربیعی افزود: سیاست گفت‌و‌گوی اجتماعی به واقع در خدمت پیشبرد همدلی و هم زبانی است که حضرتعالی امسال را مزین به این نام ساخته‌اید. ما که با میلیون‌ها عضو جامعه کارگری و هزاران کارفرما و تولیدگر همکاری می‌کنیم، شاید بیش از سایر سیاستگذاران و مجریان بر اهمیت همدلی و هم زبانی واقفیم زیرا در فقدان چنین خصیصه‌ای، رسیدن به توافق در زمینه روابط کار غیرممکن می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این سیاست راهی به سوی تعامل با این نهاد‌ها و شرکت دادن آن‌ها در فرایند تصمیم سازی بوده است. کوشیده‌ایم از جامعه تقابل‌ها دور شویم و به سوی جامعه تعامل‌ها گام برداریم.

وی اظهار داشت: کوشیده‌ایم همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها را به سوی اقتصاد درون زا و متکی به ظرفیت‌های داخلی سوق دهیم. این راهبرد اصلی ما برای ایجاد توازن در بازار کار و سیاست گذاری اشتغال بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: تلاش شده از تولید داخلی حمایت کنیم و همواره منتقد واردات بی‌رویه و غیرضروری بوده‌ایم. عدالت تولیدمحور حکم می‌کند که حامی تولیدکننده داخلی باشیم.

ربیعی تصریح کرد: از آنجا که مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی کشور متعلق به کارگران، مستمری بگیران و کارمندان است وما به نیابت از آنان این واحد‌ها را اداره می‌کنیم تلاش شده است به جد از اسراف بپرهیزیم، امانتدار اموال کارگران و مخدومان ذینفع اقدامات و سیاست‌های وزارتخانه باشیم و با تمام توان از بروز فساد جلوگیری کنیم. از همین روست که به جد قصد داریم نظارت شرکای اجتماعی بر اموالشان در صندوق‌ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما براساس درک خویش از مأموریت حرکت در راستای تحقق عدالت و البته به موجب تکلیف قانونی، از تلاش پرمخاطره و نیازمند شجاعت سیاسی برای اصلاح نظام یارانه‌ها و هدفمند ساختن واقعی آن استقبال کرده‌ایم و در این مسیر به دعای خیر و حمایت دلگرم کننده حضرتعالی نیز نیازمند و امیدواریم.

ربیعی اظهار داشت: تأکید من و همکارانم بر کارآمد کردن نظام رفاهی بر محور سیاست رفاهی منسجم بوده است. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با برخی کشورهای پیشرفته، سهم قابل توجهی از بودجه خود را صرف امور رفاهی می‌سازد اما ناکارآمدی و تعریف عملیاتی نشدن معیارهای عدالت، و هدف نگرفتن توسعه اجتماعی، در ‌‌نهایت سبب شده دست آوردی به اندازه هزینه‌های صرف شده حاصل نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مصرانه کوشیدیم صورت‌های آشکار و نامناسب بی‌عدالتی را هدف قرار دهیم. اگرچه تلاش برای تحقق نهاد‌ها، سازمان‌ها، عملکرد‌ها و رویه‌های عادلانه هدفی مقدس و گرانقدر است اما در شرایطی که تحقق آن‌ها زمان بر است، کوشیدیم صورت‌های آشکار و در عین حال ناخرسند کننده بی‌عدالتی نظیر فقر غذایی را هدف قرار دهیم.

وی ادامه داد: تلاش شد جامعه را برای پیشبرد درک خیر جمعی و اقدام برای حصول آن بسیج کنیم و توان جامعه و نهادهای مدنی برای کاستن از اشکال حاد بی‌عدالتی را تقویت نماییم.

وی تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی تولیدمحور را برپایه نگاه اجتماعی به فرایند‌ها و اهداف اقتصادی، گفت‌و‌گوی اجتماعی مستمر، سیاست رفاهی منسجم، حرکت به سوی هدف توسعه اجتماعی، زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی در خیر جمعی و کارآمد ساختن رویه‌های اداری و سازمانی دانست و افزود: براین باوریم که فضای اجتماعی برآمده از تحقق چنین اصولی، مقوّم اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجازه می‌خواهم برخی اقدامات صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را که بر بستر مأموریت‌ها و فلسفه سازمانی تشریح شده شکل گرفته‌اند و اجرایی شده‌اند، خدمت حضرتعالی بیان کنم.

ربیعی سپس افزود: ما در سال گذشته به رؤیای بسیاری از بزرگان انقلاب اسلامی، یعنی بیمه کردن همه ایرانیان در زمینه خدمات درمانی تحقق بخشیدیم. با انجام مطالعات و اعمال اصلاحات، بیش از ۸. ۵ میلیون ایرانی فاقد دفترچه صاحب بیمه درمانی شده‌اند. مطالعات ما نشان می‌داد به نتیجه رسیدن چنین اقدامی بیش از همه به نفع می‌دهد اکثریتی از گروه‌های آسیب پذیر شهری وافراد دارای شغل غیررسمی است و شواهد نیز مؤید تأثیرگذاری این اقدام بر همین گروه‌های هدف است.

وی اظهار داشت: سازمان‌های بیمه گر ما هر روز بهتر از دیروز، مسئولیت پذیر و کارآمد، سیاست رفاهی معطوف به ایجاد پوشش بیمه‌ای برای همه ایرانیان را تداوم می‌بخشند. تعهد ما ارزش بخشیدن به دفترچه‌ها بوده و این فرایندی است که آغاز شده و متوقف نخواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود ۳۷ میلیون ایرانی در مراکز درمانی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خدمات رایگان دریافت می‌کنند، گفت: هدف ما این است که با اصلاحات ساختاری، ضمن تداوم بخشیدن و ارتقای این خدمت، تضمین کننده پایداری بیمه‌ها نیز باشیم.

وی توزیع سبد حمایت از امنیت غذایی را یکی از اقداماتی که با هدف مقابله با صورتی ناخرسندکننده از بی‌عدالتی انجام گرفته، عنوان کرد و گفت: فروتنانه بر کاستی‌های اجرای آن واقفیم و کوشش می‌کنیم دائما بر ویژگی هدفمندی و افزایش اثربخشی آن بیافزاییم.

ربیعی تاکید کرد: بیمه‌های اجتماعی را مداوم گسترش داده‌ایم. پوشش بیمه روستائیان افزایش یافته است. امسال به لطف خدای بزرگ سبد بیمه‌ای اجتماعی را برای همه ایرانیان دنبال خواهیم کرد که همه از آن بهره‌مند شوند یعنی بیم از آینده و دوران سالمندی را بزداییم، کوشیده‌ایم از بهزیستی دولت محور به سوی بهزیستی جامعه محورحرکت کنیم و عمیقاً بر این باوریم که بدون مشارکت اجتماعی، فعالیت‌های انسان دوستانه بهزیستی ارتقای کیفیت نخواهد یافت.

وی اظهار داشت: به تکلیف قانونی مجلس درخصوص اصلاح نظام یارانه‌ها عمل کرده‌ایم. گروهی ما را به شجاعت و صراحت بیشتر و برخی دیگر به عاقبت اندیشی و عافیت طلبی سیاسی در این مسأله فرامی خوانند اما تحقق سیاست رفاهی منسجم برای تقویت عدالت اجتماعی حکم می‌کند به عنایت باریتعالی و حمایت حضرتعالی، همراهی ایرانیان برای تحقق خیر جمعی و کار کار‌شناسی برای تحقق این هدف امیدوار بوده و مجدّانه گام برداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اصلاح نظام هدفمندی دیگر یک پروژه‌ای اقتصادی نیست بلکه با حاکمیت نگاه اجتماعی به حرکت خود ادامه خواهد یافت. هدف نهایی این رویه و اصلاحات، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تحقق عدالت اجتماعی توسعه گرا است.

وی یادآور شد: ما با درک فشار زندگی بر دوش کارگران، مشوق گفت‌و‌گو کارگران و کارفرمایان به منظور خلق اعتماد و درک مشترک میان ایشان بوده‌ایم. امروزه وزارتخانه محلی برای گفت‌و‌گو ذینفعان حوزه کار و تولید است. افزایش نهادهای حوزه‌های کارگری، کارفرمایی و نظارت و مشارکت آن‌ها در سیاست گذاری‌ها، قوام یافته است. نتیجه چنین حرکتی این است که در دو سال گذشته، پیاپی میزان افزایش حقوق کارگران بر میزان تورم پیشی گرفته است و این توافق در فضای آرام و بدون تنش حاصل شده است.

ربیعی افزود: به رغم آنکه اشتغال برآیند فعالیت‌های بخش‌های مختلف کشور است اما کوشیده‌ایم اقدامات مؤثری در زمینه سیاست گذاری و تنظیم بازار کار انجام دهیم.

وی دراین باره توضیح داد: شورای عالی اشتغال و کمیته‌های فرعی آن فعال شده‌اند. نظام آموزش فنی و حرفه‌ای سیار برای روستا‌ها راه اندازی شده است. همراه با تأکید هوشمندانه حضرتعالی بر توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط، ما نیز در دوران خروج از رکود تورمی، بر طرح‌های برآمده از آمایش اشتغال و حمایت از مشاغل خرد و کوچک تأکید کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: براساس آمار دقیق بیمه شدگان جدید سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۳۹۳ قریب به ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است. من بر این باورم که کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست و معلولین، همگی کارفرمایان و مخدومان وزارتخانه ما هستند. کارفرمایانی که صدایی بلند و ابزاری برای تهدید و فشار ندارند. لیکن مقیاس تحقق جامعه‌ای الهی و انسانی را باید در میزان توجه به آن‌ها و رضایت از زندگیشان جست لذا می‌کوشیم از وجود اجتماعی و اموال آن‌ها صیانت کنیم.

ربیعی تاکید کرد: حق هیچ گونه اشتباهی را نیز برای خود قائل نیستیم. معتقدیم پیمانی که با مردم ایران، حضرتعالی و کارگران بسته‌ایم تا از حقوق این ذینفعان سیاست‌ها و اقدامات وزارتخانه دفاع کنیم، بزرگ‌ترین میثاق زندگی ماست و البته دراین دوران دشوار شده است بر سر این پیمان بودن، محتاجیم به عنایت و حمایت؛ من باب که با الهام از آیه شریفه «وَصنَعُ الفُلک باَعیُنِنا و وَحیِنا»، نه به چپ نگریستم و نه به راست، بلکه فقط به او نگریستم.

وی گفت: بار دیگر از فرصتی که برای حضور این جمع فراهم ساختید، اطمینان می‌دهم که من و همکارانم، با ایمان به لطف و جود خدای صانع، دلگرم به هدایت و رهنمودهای حضرتعالی، مستظهر به عدالت خواهی بلندنظرانه ملت ایران، و امیدوار به همراهی جامعه کار و تولید؛ ثابت قدم و استوار، تمام مساعی خویش را مصروف پیشبرد عدالت، کاستن از درد و رنج و ارتقای کیفیت زندگی مردم و ارتقای سطح خدمات دهی به جامعه ایرانی و نظام اسلامی خواهیم ساخت.

کد خبر : ۲۷۴۱۶۰