خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ساوه:

سودای گنج قاچاقچی را به کام مرگ فرو برد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۵۷۱

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با بیان اینکه 3 قاچاقچی و سوداگر گنج در این شهرستان در دام خاک گرفتار شدند، گفت: این قاچاقچیان و سوداگران گنج در روستای یاتان از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه مشغول به عملیات حفاری غیرمجاز بودند که یک تن از آنان حین حفاری در دل خاک مدفون شد و جان خود را از دست داد.

به گزارش ایلنا، رضا ایاز افزود: طبق اعلام کلانتری روستای یاتان بخش نوبران شهرستان ساوه، مدفون شدن یک نفر در دل خاک به علت حفاری غیرمجاز در حوزه استحفاظی این کلانتری به مراجع انتظامی اعلام می‌شود. با اعلام این مورد، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه، شکوائیه‌ای را تسلیم مراجع قضایی کرده و با همکاری فرماندهی انتظامی در این رابطه 2 قاچاقچی دیگر دستگیر شده و تحویل مراجع ذی‌صلاح شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال جاری چند مورد دیگر تخریب تپه‌ها و مناطق تاریخی شهرستان ساوه از سوی قاچاقچیان و سوداگران انجام شده است. در این راستا اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه برای حراست از آثار تاریخی این شهرستان در کنار به کارگیری یگان حفاظت از توان انجمن‌های میراث‌فرهنگی شهرستان نیز استفاده می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اظهار داشت: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از 6 ماه تا 3 سال حبس می‌شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

ایاز تصریح کرد: بر اساس همین ماده قانونی که ذکر شد، چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام شده باشد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، افرادی که مرتکب به چنین اعمالی شده‌اند به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز