خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه خبر داد ؛

آغاز فاز جدید مبارزه با بیماری سالک در ساوه

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۴۶۵

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه درباره آخرین وضعیت درگیری شهرستان ساوه با بیماری سالک، گفت: طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک در ساوه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی ذکایی افزود: مبارزه با بیماری سالک متناسب با وضعیت ناقلین بیماری که موش و پشه هستند صورت می‌گیرد و در این راستا جلسات متعدد و مخلتفی به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با بیماری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک و مقابله با آن نیازمند همکاری بین بخشی و هم افزایی دستگاههای اجرایی است. در این راستا آموزش جامعه و درمان بیماری وظیفه متولی حوزه سلامت است و برای پیشگیری و مبارزه باید از توان دستگاه های اجرایی استفاده کرد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه با همکاری بین بخشی باید مراکز تجمعی پشه تخریب شده و از بین برود، اظهار داشت: همکاری با بخشداران و دهیاران، لانه‌کوبی موش‌ها در روستاها و طعمه‌گذاری برای جونده کشی از جمله برنامه‌های حوزه بهداشت دانشکده برای مبارزه با این بیماری است. همچنین تخریب ابنیه و واحدهای مسکونی که محل تجمع پشه و موش هستند، وظیفه تمامی مردم با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

ذکایی تصریح کرد: مردم باید از خوابیدن در محوطه باز بدون پشه‌بند جدا خودداری کنند و در خانه‌های قدیمی روستاها نسبت به بازسازی و مرمت طاق واحدهای مسکونی اقدام کرده و از رهاسازی آب در معابر عمومی که مستعد تخمگذاری پشه هاست اجتناب کنند.

وی بیان داشت: خوشبختانه مورد جدیدی از ابتلای مردم با بیماری سالک مشاهده نشده و باید تلاش کنیم موارد جدیدی اتفاق نیفتد، به ویژه اینکه اگر فردی مورد گزش قرار گیرد معمولا مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا بیماری به شکل زخم سالک در بدن فرد نمایان شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه تأکید کرد: طرح لانه‌کوبی و جونده کشی برای پیشگیری از بیماری سالک از صبح 24 اردیبهشت ماه 1401 به منظور از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمداباد، باغ‌شیخ و طرازناهید و همچنین تا شعاع یک کیلومتری روستاهای مذکور با حضور فعال کارشناسان بهداشتی و بهورزان آغاز شده است.

ذکایی ابراز داشت: این طرح در 4 مرحله و به فاصله یک‌ماه در این 3 روستا انجام می شود و در هر مرحله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد. در این راستا از تمامی شهروندان تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانوی در صورت تردد در شعاع هزار متری روستاهای احمدآباد، باغ شیخ و طرازناهید، نکات احتیاطی را رعایت کنند و دامداران منطقه نیز از چرای دام در این مناطق جدا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: مردم به منظور جلوگیری از هرگونه کوتاهی و سهل انگاری دیگران در خصوص پیشگیری و مبارزه با بیماری سالک و در راستای عمل به مسئولیت مدنی خویش مراتب را به معاونت بهداشتی علوم پزشکی اعلام کنند. هرگونه کوتاهی و سهل انگاری ممکن است درگیری جامعه با بیماری سالک را افزایش داده و حتی به داخل شهرها سرایت کند و درگیری بیشتر، حتی منجر به تهدید سلامت و جان خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین گفت: سالک جزء بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند. در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز