خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

انتقال بومی بیماری سالک در شهرستان‌های استان مرکزی وجود ندارد / تنها نقطه استان درگیر با بیماری سالک از نوع روستایی شهرستان ساوه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۴۳۶

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه انتقال بومی بیماری سالک در بین شهرستان‌های این استان وجود ندارد، گفت: در بین شهرستان‌های استان بیماری سالک مشاهده نشده و انتقال بومی نیز وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، علی منصوری افزود: در سطح استان مرکزی شهرستان ساوه به عنوان تنها نقطه استان حدود 2 سال است که با بیماری سالک از نوع روستایی، درگیر بوده و گرفتار انتقال بومی بیماری است. در حالیکه از 2 سال گذشته تمامی نقاط دیگر استان از این بیماری پاک بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچگونه شواهد اپیدمیولوژیک دال بر آلودگی پشه خاکی به عنوان ناقل بیماری و همچنین جوندگان به عنوان مخزن بیماری از نوع سالک روستایی در سایر مناطق استان مرکزی وجود ندارد تا فرآیند انتقال بیماری صورت گیرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال بومی در بیماران شناسایی شده مشاهده نشده و بر این اساس تمامی موارد سالک از نوع شهری و روستایی آن، از سایر استان‌ها وارده شده است.

منصوری با اشاره به اینکه موارد شناسایی شده از مناطق آلوده سایر استان‌ها وارد شده است، تصریح کرد: لذا بیمار از نظر سابقه مسافرت به مناطق آلوده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا منبع انتقال از نظر وارده یا بومی بودن مشخص شود.

وی بیان داشت: در این خصوص به محض مشاهده حتی یک مورد بیماری بلافاصله اقدامات درمانی برای بیمار آغاز می‌شود. از سوی دیگر خوشبختانه داروی بیماری در سطح استان به اندازه کافی وجود دارد و بیمار بلافاصله تحت درمان قرار می‌گیرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در خصوص تولید واکسن سالک در این استان، تأکید کرد: فرآیند تولید واکسن توسط شعبه‌ای از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در استان آغاز شده که در مرحله پژوهش و تحقیقات قرار دارد و هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

منصوری در ارتباط با مزایا و منافع تولید واکسن سالک برای مقابله و پیشگیری این بیماری، ابراز داشت: واکسن تولیدی سالک، در مناطق آلوده کاربرد زیادی خواهد داشت و به پیشگیری از بروز بیماری کمک بسیاری خواهد کرد.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه‌ای که در شهرستان ساوه برای جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری سالک نوع روستایی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: فرایند جونده‌کُشی در کانون‌های آلوده و همچنین مبارزه با پشه خاکی به عنوان ناقل بیماری از طریق سمپاشی انجام می‌شود و همچنان ادامه دارد. فرایند جونده‌کُشی از طریق طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی، سالانه 2 الی 3 بار انجام می‌شود و برای از بین بردن پشه خاکی عملیات سمپاشی صورت می‌گیرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با توضیح درباره این بیماری، گفت: سالک از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود.

منصوری افزود: در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار یک ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار می‌کند. با گذشت زمان قطر این جوش‌های دهانه‌دار افزایش پیدا می‌کند و ضایعه پوستی را گسترده می‌کند.

وی ادامه داد: آب‌های راکد، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخم‌گذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست. در چنین شرایطی استفاده از توری‌های آغشته به سموم در مناطق آلوده بسیار ضروری است. همچنین باید از توقف و استراحت به خصوص در هنگام شب بدون رعایت شرایط بهداشتی در این مناطق به شدت و با جدیت اجتناب شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز