خبرگزاری کار ایران

شناسایی بیش از ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا در استان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۵۸۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: بیش از ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا در استان اردبیل شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد جعفرزاده گفت: با توجه به شیوع روزافزون فشارخون و ضرورت افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن، سازمان جهانی بهداشت همه ساله ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی فشار خون نامگذاری کرده است.

وی اظهار داشت: هدف از این مناسبت سالانه، ارتقاء آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا است و شعار امسال "فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید" و پیام آن"با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید" تعیین شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشارخون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که قریب به ۴۶ درصد این افراد از بیماری خود مطلع نیستند و در همین سال بالغ بر ۱۰/۸ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند.

 جعفرزاده بیان کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشارخون بالا داشته‌اند که از این میان تنها ۵/۳۸ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا، از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند.

وی عنوان کرد: بر اساس شاخص‌های بهداشتی استان اردبیل در سال 1401، حدود ۹/۲ درصد از افراد بالای ۳۰ سال با فشارخون بالا شناسایی شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: با اینکه بیماری فشار خون عموما در مراحل اولیه بدون علامت است اما به راحتی قابل تشخیص بوده و با درمان دارویی مناسب به راحتی قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتیک و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی است، افزود: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنان از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است. در این میان تشویق مردم به پایش فشار خون در منزل که به عنوان یک روش ارزان و مفید جهت تشخیص و مراقبت این بیماری است، می‌تواند بعنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باشد. از این رو شعار امسال متناسب با این امر و با عنوان "فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید" تعیین شده است.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: جهت محقق شدن اهداف این شعار افزایش آگاهی مردم، خانواده‌های آنها و کارکنان بهداشتی درمانی از روش صحیح اندازه گیری فشار خون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات،خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان از مهمترین اولویت های سیستم بهداشتی درمانی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است و امید است تلاش نیروهای خدوم بهداشتی در این خصوص، گامی موثر در ارتقاء سلامت جامعه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز