خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

شناسایی اولین بیمار تب کریمه کنگو در استان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۶۱۸

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: اولین بیمار قطعی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ شناسایی و تحت درمان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا،  محمد جعفر زاده با اعلام این خبر گفت: اولین بیمار قطعی مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل، آقای ۲۶ ساله ای است که با سابقه تماس با دام و گزش کنه، شناسایی و هم اکنون بستری می باشد.

وی اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها در کشور و اکثرا در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می گیرند، مشاهده می شود. همچنین یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده، نباید این کنه ها با دست له شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با تاکید بر رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد: خرید گوشت باید از قصابی های معتبر صورت گرفته و باید از خرید و استفاده از گوشت هایی که در کنار جاده ها، کشتار و عرضه می شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کرد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس CCHF نمی شود، هشدار داد: گوشت‌های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب بمدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شده و از مصرف بلافاصله گوشت های تازه خودداری شود.

رئیس مرکز بهداشت استان تاکید کرد: از عموم هم استانی های عزیز درخواست می شود در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیر عادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز