خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

خسارت میلیاردی سرمای بهاره به باغات آذربایجان غربی/۳۰ درصد محصولات هسته دار از بین رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۹۲۰

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمای بهاره به باغات استان خبر داد.

علی دیانتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه سرمای بهاره بیشتر بر درختان هسته دار از جمله زرد آلو،هلو،شلیل و گردو خسارت وارد است گفت: پیش بینی می شود بیش از ۳۰ درصد محصول باغداران از بین رفته باشد.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شده میزان خسارت سرما به باغات در حدود ۵۰ هزار تُن محصول باشد اما می‌توان با روش‌های علمی و تغذیه‌ای بخشی از این خسارت را برای باغداران جبران کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی  نبود امکانات لازم برای روش‌های نوین مقابله با سرما از جمله توربین های جابجایی هوا را از عمده مشکلات باغداران برای مقابله با سرما عنوان کرد و گفت: باغداران تنها با استفاده از روش سنتی مانند روشن کردن آتش، ایجاد دود و آبیاری با آب چاه با این پدیده مقابله می‌کنند.

وی تاکید کرد: این روش‌های سنتی می‌تواند تا حدی در مقابله با سرما مفید باشند اما دمای هوا در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در برخی مناطق استان به ۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید و درختانی که در مرحله شکوفه دهی بودند را دچار خسارت کرد.

دیانتی ادامه داد: امسال اعتباراتی را برای خرید دستگاه‌های پیشرفته مقابله با سرما در باغات را اختصاص خواهیم داد تا باغدارانی که تمایل دارند این سامانه‌های پیشرفته را خریداری کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در خصوص خسارت سرما به بخش زراعت نیز گفت: با توجه به اینکه این سرما در زمانی وارد منطقه شده که بوته‌های گندم رشد مناسبی داشتند، سرما آسیبی به مزارع گندم وارد نکرد.

وی اضافه کرد: تعدادی از کشاورزانی که کشت چغندرقند را قبل از موعد انجام داده بودند دچار خسارت شدند که تاکنون ۲ هزار هکتار مزرعه چغندرقند در پیرانشهر دچار سرمازدگی شده است.

دیانتی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز زمان برای کشت چغندرقند در منطقه وجود دارد، کشاورزانی که مزارع آنان بر اثر سرما دچار خسارت شده می‌توانند کشت مجدد را در مزارع خود انجام دهند.

وی ادامه داد: کشت زودتر از موعد چغندرقند از لحاظ نیاز کمتر به آبیاری، رشید سریع گیاه و بازدهی بهتر محصول می‌تواند اهمیت داشته باشد اما در سالی که سرمای بهاره داشته باشیم احتمال دارد به محصول آسیب وارد کند.

به گزارش ایلنا،طی روزهای اخیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر  افت دهای هوا و وقوع احتمالی سیلاب توصیه‌هایی به باغداران، گلخانه داران، کشاورزان،  ارائه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز