خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

بازگشت هویت شیراز با احیای بافت قدیم / شناسایی ٨٠٠ پلاک خطرساز در محدوده بافت تاریخی/ بافت قدیمی، سرمایه امروز شیراز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۰۷۶

منطقه 8 شیراز منطقه تاریخی فرهنگی شیراز نامیده می شود و مهم ترین و با ارزش ترین منطقه شیراز است؛ در واقع این منطقه شیراز قدیم است که طی فرآیندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیرمجموعه ای از کل شهرداری درآمده که دارای ویژگی های خاص خود است.

به گزارش ایلنا، در رشد و تکوین شیراز، بافت تاریخی ارزشمند آن متحمل تغییراتی شده که بر هویت بافت، اثر سوء نهاده است. ساکنین جدید به‌‌ واسطه کاهش جنبه ‌هویتی بافت، تنزل نرخ زمین و مهاجرت ساکنان قدیمی آن، خود دست به مداخلات زیانبار در بافت شهری زده‌اند.

با وجود بیش از 411 اثر باارزش، 8 دروازه و 92 مرکز و چندین محور فرهنگی می‌تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طورکلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد. حفظ و مرمت این آثار و مجموعه ها علاوه بر این که زندگی دوباره ای به این آثار می دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز را زنده می کند.

 شناسایی ٨٠٠ پلاک خطرساز در محدوده بافت تاریخی

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز از  شناسایی ٨٠٠ پلاک خطرساز در محدوده بافت تاریخی فرهنگی این کلانشهر، خبرداد و گفت: بیش از ٣٠٠ پلاک از مجموع این پلاک‌ها میراثی است که باید با تصمیم مراجع قضایی و میراثی تعیین تکلیف شوند.

علی مصلی‌نژاد با بیان اینکه بافت تاریخی و فرهنگی شیراز ارزشمندترین سرمایه معنوی و کالبدی این کلانشهر و کشور است، عنوان کرد: هر گردشگر، زائر و مسافری که به شیراز سفر کند، حتما از محدوده بافت ارزشمند تاریخی شیراز هم بازدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بافت قدیمی، سرمایه امروز شهر شیراز است، بیان کرد: اگر به دنبال مفاهیم ارزشمند و هویت شیراز هستیم، تنها راهش احیای بافت قدیم و برگشت ارزش‌ها است.

بازگشت هویت شیراز با احیای بافت قدیم / شناسایی ٨٠٠ پلاک خطرساز در محدوده بافت تاریخی/ بافت قدیمی، سرمایه امروز شیراز است

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، قرارداشتن حرم‌های مطهر  به ویژه حضرت شاهچراغ(ع)، سایر اماکن مذهبی و بناهای تاریخی و فرهنگی و گردشگری و جاذبه‌های منحصر به فرد در این محدوده را از قابلیت‌های این منطقه دانست و اضافه کرد: به دلیل وجود این پتانسیل‌ها، اهمیت این منطقه بر کسی پوشیده نیست. 

مصلی‌نژاد ادامه داد: نوع نگاه به مرمت، سنگفرش و معابر مناطق تاریخی در دنیا نسبت به دیگر مناطق متفاوت است. 

وی با اشاره به افزایش صدور مجوزهایی که نیاز به تعیین تکلیف و استعلام دارند، از کاهش بازه زمانی پاسخ به این استعلامات به کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: طی مدت اخیر ۳۰۰ مجوز تعمیرات جزیی کمتر از ٢٤ ساعت تعیین تکلیف شده است. 

مصلی‌نژاد همچنین به رایگان بودن تعیین تکلیف پلاک‌هایی که پایان کار نگرفته‌اند اشاره کرد و گفت:  تمدید مجوزهای گردشگری تا سال ١٤٠٢ به صورت رایگان خواهد بود که با هدف افزایش کیفیت زندگی در بافت، تمام پروانه‌های مسکونی نیز به صورت رایگان صادر می‌شود.

بازگشت هویت شیراز با احیای بافت قدیم / شناسایی ٨٠٠ پلاک خطرساز در محدوده بافت تاریخی/ بافت قدیمی، سرمایه امروز شیراز است

به گفته مصلی‌نژاد ٥٠ درصد از تعداد پروژه‌های افتتاح شده اخیر در شیراز مربوط به این منطقه بوده است.

مصلی‌نژاد گفت: بافت تاریخی و فرهنگی شیراز یکباره شکل نگرفته که در یک بازه زمانی شش و هفت ساله بتوان هویت آن را برگرداند، لذا انجام تنها یکسری اقدامات در این بافت مانند سنگفرش مدنظر نیست و زیرساخت‌های مختلف باید ایجاد شود، طبیعتا آهنگ بازگشت به هویت، که چند سال است که جدی شده، اقدامی زمان‌بر خواهد بود.  

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز همچنین اظهار کرد: نگاه حمایتی شورای ششم شهر شیراز به بافت تاریخی این کلانشهر ویژه است.

مصلی نژاد در خصوص فعالیت مراکز ضایعاتی در این منطقه نیز گفت: در چند ماه گذشته تعداد 13 مرکز ضایعاتی در منطقه برای اولین بار پلمب شده است و مجوز جدیدی نیز صادر نمی شود.

به گفته وی متأسفانه برخی از مالکین این مراکز با اخذ رأی از دیوان و دستور موقت مجددا اقدام به فعالیت می‌کنند اما با اعلام دستگاه قضایی دیگر هیچ گونه مراکز ضایعاتی در این منطقه فعالیت ندارند و براساس دستور استاندار فارس دیگر هیچ گونه مجوزی مبنی بر فعالیت مراکز ضایعاتی در بافت صادر نمی‌شود. 

بخش حمایتی در بافت تاریخی به خوبی عمل نمی کند

همچنین ناظر شورا در منطقه هشت همچنین با اشاره با وظایف اداره کل میراث فرهنگی و چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: در این چالش بخشی از دستگاه‌های نظارتی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، اما بخش حمایتی که باید صورت بگیرد که بخشی از آن مربوط به نبود منابع بودجه‌ای است، به درستی محقق نمی‌شود که این اقدام موجب قفل شدن برخی اقدامات در این منطقه شده است. 

مهدی نصیری ادامه داد: به دنبال این هستیم تا با یک مدیریت یکپارچه شهری که قانون آن را هنوز نداریم بتوانیم با کمک نمایندگان مجلس و فرمانداری و قوانین مورد اجازه شورا در خصوص نظارت بر دستگاه‌های خدمات‌رسان، این اقدام را احیا کنیم تا تزریق بودجه در این بخش صورت گیرد و مشکلات مالی دستگاه‌های خدمات رسان در این حوزه رفع شود.  

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های موجود در منطقه هشت در حوزه برق است و در حال پیگیری هستیم تا شرکت توزیع برق فارس و شیراز بودجه‌ای را برای احداث زیرساخت خدمات رسانی برق انجام دهد. چراکه علت توقف برخی پروژه‌های عمرانی به دلیل عدم اجرای زیر ساخت‌هایی همچون شبکه فاضلاب، برق و احداث سنگفرش است.  

به گفته نصیری اهمیت این بافت بدین دلیل است که ارزش بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد، اما با چالش‌های بیشتری مواجه است.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی به دلیل قدیمی بودن و وضعیت باریک بودن کوچه‌ها اقدامات عمرانی و بازسازی نسبت به مناطق دیگر سخت‌تر اجرا می‌شود؛ تصریح کرد: لذا برای ایجاد رونق گردشگری در منطقه خانه‌های قدیمی که در منطقه وجود دارد با حمایت شهرداری عوارضی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تبدیل به اقامتگاه می‌شود.

نصیری افزود: با این اتفاق میزان مصرف آب، برق و گاز بیشتر می‌شود و زیرساخت‌های دستگاه‌های خدمات رسان جوابگوی ظرفیت موجود نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز