خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

پروژه انتقال آب هلیل رود، پیوست زیست محیطی ندارد/ به رغم مخالفت‌ها هنوز پروژه در دست اقدام است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۱۰۹

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم پروژه انتقال آب از هلیل رود به شهر کرمان اجرایی شود و با تمام وجود جلوی این پروژه را خواهیم گرفت. باید بگویم هنوز این پروژه در دست اقدام است و مشکلات زیادی برای مناطق جنوبی استان به رغم اینکه هنوز انتقال آب صورت نگرفته به وجود آورده است.

ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: جیرفت و عنبرآباد یکی از مناطق مهم کشور به لحاظ کشاورزی است. تمدن 5 تا 7 هزارساله جیرفت بیانگر این است که وجود رودخانه هلیل بوده که کشاورزی در این منطقه رونق چشم گیری داشته و این تمدن چند هزار ساله را ایجاد کرده است. 

اعظمی ساردویی ادامه داد: در سرشاخه‌های هلیل رود به سمت جنوب استان کرمان 2 سد ایجاد کرده‌اند که یکی بافت است که حدودا 40 میلیون متر مکعب گنجایش آب شرب دارد و دیگری سد صفارود است که این سد نیز حدودا 70 میلیون متر مکعب گنجایش آب دارد.  سد اخیر  را با هدف انتقال آب  به شمال استان و  شهر کرمان احداث کرده اند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس افزود: متاسفانه این پروژه در دهه 70  آغاز به کار کرد و در دهه 80 اجرایی شد و تا دهه 90 ادامه پیدا کرد. سال 1400 در بازدیدی که داشتم سد تقریبا  99 درصد تکمیل شده بود و تنها به دلیل عدم بارندگی آب گیری نشده بود.

اعظمی ساردویی گفت: برای انتقال آب از رودخانه هلیل به شهر کرمان تونل هایی را ایجاد کرده اند که ادامه این پروژه متوقف شد. یک نکته که وجود دارد این است که  این پروژه اصلا پیوست زیست محیطی ندارد و دقیقا پروژه ای مانند میانکاله در شمال کشور و در استان مازندران است.

وی تصریح کرد: متاسفانه به رغم مخالفت‌ها با اجرای پروژه انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان هنوز این پروژه از طرف منطقه بردسیر طبق شنیده‌ها ادامه دارد. دو شب پیش جلسه‌ای با وزیر نیرو داشتیم که کتبی و شفاهی به اطلاع وی رساندم که این پروژه هنوز ادامه دارد که وی از این اقدام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت به ما اعلام توقف پروژه را کرده اند. در جواب گفتم ظاهرا اینگونه نیست و بخشی از این پروژه در حال انجام است.

اعظمی ساردویی عنوان کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم پروژه انتقال آب از هلیل رود به کرمان اجرایی شود و با تمام وجود جلوی این پروژه را خواهیم گرفت. باید بگویم هنوز این پروژه در دست اقدام است و مشکلات زیادی برای مناطق جنوبی استان کرمان به رغم اینکه هنوز انتقال صورت نگرفته به وجود آورده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: با احداث سد بافت و صغا رود که بخشی از آب سد بافت استفاده در معدن درالو در همان منطقه تخصیص پیدا می کند از مشکلاتی است که باعث کاهش سطح آب های زیر زمینی‌مان شده است. مهم تر از همه این مشکلات خشک شدن تالاب جازموریان است که برخی اوقات با بارندگی مقداری آبگیری می شود. جایی که انبار علوفه دامداران و شترداران در جنوب استان است که متاسفانه به دلیل کاهش علوفه در این منطقه صنعت دامپروری متوقف یا بسیار صدمه دیده است. 

 وی افزود: پدیده ریزگردها در استان کرمان هم به یکی از مشکلات اساسی ما تبدیل شده است. به خصوص در جنوب استان که در احاطه بادهای 120 روزه سیستان قرار دارد به نوعی زندگی را بر مردم تلخ و در بعضی روزها می توان گفت غیر ممکن می کند.  کاهش نزولات آسمانی از یک طرف و احداث  سدها و بندهای سنگ و سیمانی در بالادست ها از طرف دیگر همه اینها باعث شده که آب کمتری به سد جیرفت برسد. هم اکنون نیز  فکر می کنم حدود 110 میلیون متر مکعب آب  پشت سد جیرفت موجود است و در واقع این میزان آب باید بیش از 300 میلیون متر مکعب باشد که جوابگوی آب مورد نیاز منطقه باشد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز