خبرگزاری کار ایران

یزد روی دور تند ابتلا به دیابت/ کم تحرکی و بدغذایی در یزدی‌ها عامل شیوع دیابت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۹۹۹

تغییر سبک زندگی، تغذیه ناسالم و کم تحرکی و چاقی باعث تقویت عامل ژنتیکی ابتلا به دیابت در یزد شده و یزدی‌ها را بیش از سایر نقاط کشور در معرض این بیماری کشنده قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، آن‌گونه که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌گویند شمار قابل توجهی از جمعیت یک میلیون نفری در این استان به بیماری دیابت مبتلا هستند و تغییر در سبک زندگی و افزایش شهرنشینی و مهم‌تر از همه کم تحرکی با تغذیه نامناسب عجین شده تا این استان شش درصد بالاتر از میانگین کشوری در معرض خطر هستند.

کم نیستند بیماران دیابتی در استان که به دلیل چنبره قند در خون و اختلال در سیستم ایمنی و دفاعی بدن مجبور به قطع عضو خود شده و خانه نشین یا ویلچر نشین شده اند. بسیاری دیگر هم در حال تزریق انسولین هستند و هرسال با مشکل کمبود این دارو مواجه بوده و برخی نیز کلیه خود را از دست داده و دیالز می شوند که همه این ها نشان دهنده عوارض بد این بیماری است.

حدود ۱۰۰ هزار یزدی به بیماری دیابت مبتلا هستند

دیابت بیماری که در استان یزد شیوع بالایی دارد و حدود ۱۰۰ هزار یزدی به این بیماری مبتلا هستند. علت اصلی دیابت یزدی‌ها هم سبک زندگی غلط آن‌ها است.

محمدرضا آقایی؛ مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد بر این باور است که بیمار دیابتی باید خودش مدیریت بیماری را برعهده بگیرد چراکه درصد ابتلا به بیماری در یزد بالاتر از میانگین کشوری است و بیماری‌های زمینه‌ای در بروز آن نیز تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۵ درصد افراد پیش دیابتی هستند و در معرض خطر دیابت قرار دارند که اگر این افراد همچنان الگوی مصرف شان را ادامه بدهند در پنج سال آینده در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آنان ممکن است دیابتی شوند.

مدیر مرکز دیابت استان یزد با بیان اینکه شعار امسال هفته دیابت مراقبت امروز بیشتر از همیشه است گفت: از مردم انتظار داریم که اگر بیماری دیابت دارند حتما سه ماه یک بار برای معاینه دیابت و شش ماه یک بار برای معاینه عوارض دیابت یعنی مشکلات قلبی، کلیوی و چشمی مراجعه کنند.

آقایی خاطرنشان کرد: دو برنامه شاخص در خصوص دیابت در استان داریم، برنامه غربالگری در سطح شهر، کویرنوردی است که جمعه برنامه ویژه کویر نوردی در کمپ آفتاب با همکاری دوستان شهرداری، تربیت بدنی و ورزش همگانی با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: در استان یزد برنامه و سند کنترل دیابت وجود دارد و باید تنها اجرا شود و تاکنون با همکاری سازمان‌های مختلف در حال انجام است و خوشبختانه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها همکاری مناسبی داشتند ولی با توجه به اینکه درگیری بالای بیماری در یزد عزم ویژه استانی برای این بیماری خاموش لازم است.

همه بیماران شناسایی نشده اند

آقایی گفت: از ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان یزد فقط ۵۰ هزار نفر از آن‌ها در مرکز دیابت استان پرونده دارند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند و مابقی زیر نظر بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی هستند البته با مرکز دیابت نیز در ارتباط هستند که این افراد در همه رده‌های سنی کودک، جوانان و بزرگسال هستند.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد از ابتلای خود به دیابت خبر ندارند و هنوز شناسایی نشده اند افزود: بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند زیرا این بیماری می‌تواند بدون علامت باشد.

آقایی اضافه کرد: سه دیابت داریم، دیابت نوع اول در کودکان است که یک گونه انسولین در بدن‌شان نیست در واقع سلول‌های بتا که انسولین تولید می‌کنند به دلیل ژنتیک یا استرس و بیماری از بین رفته‌اند البته این دسته از بیماران دیابتی که کودکان و نوجوانان هستند زندگی کاملا عادی دارند و هیچ مشکلی در روال زندگی نخواهند داشت.

مدیر مرکز دیابت استان یزد ادامه داد: دیابت نوع دوم در بزرگسال ایجاد می‌شود که به دلیل وجود انسولین تنبل در بدن است و انسولین در بدن آنها به اندازه کافی تولید نمی‌شود، دسته سوم دیابت هم دیابت بارداری است که به دلیل اهمیت آن در کنار دو نوع دیابت بیان می‌شود.

شیوع دیابت در زنان یزدی

وی ادامه داد: برای کنترل دیابت باید به چهار اصل و مهارت شامل پایش فردی قند خون، تغذیه، فعالیت بدنی و استفاده صحیح از داروهای کنترل قند خون توجه ویژه کرد که با کنترل این بیماری می‌توان زندگی سالم و سلامتی داشت.

مدیر مرکز دیابت استان یزد با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان یزدی نیز زیاد است افزود: در همه جای دنیا متاسفانه زنان با بیماری های بیشتری درگیر هستند و در دیابت نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زنان در ایران با این بیماری نیز بیشتر درگیر هستند و دخانیات و عدم تحرک و ورزش کم و تغذیه مهم‌ترین عامل این بیماری است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی ومحیطی استان زنان در شرایطی قرار دارند که بیشتر در معرض ابتلا شدن به این بیماری هستند و سازمان های مربوطه دو بیماری دیابت و چاقی را از مراکز بهداشت خواستند که کنترل و تثبیت کرده و دیگر بیماری ها مانند فشار خون و دخانیات را کاهش بدهیم.

مدیر مرکز دیابت استان یزد تغذیه سالم و تحرک بدنی، پرهیز از غذاهای چرب و آماده را در کنترل بیماری دیابت مهم برشمرد و گفت: پرهیز از مصرف دخانیات و دوری از استرس، حفظ آرامش روانی از ارکان اصلی سلامت به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، بر اساس داده‌های آماری، در ایران هفت میلیون نفر به دیابت دچار هستند که ده درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. از سوی دیگر دیابت یکی از عوامل مهم در بیماری‌های نارسایی کلیوی، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سالگی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز