خبرگزاری کار ایران

آغاز برداشت زعفران از کشتزارهای تایباد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۰۷۶

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: برداشت زعفران از ۶ هزار و ۲۵۲ هکتار از کشتزارهای این محصول در شرق خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اعتضادی گفت: سطح زیرکشت زعفران در تایباد طی سال زراعی کنونی نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش داشته که خشکسالی و پایین بودن قیمت این محصول در فصل برداشت از مهمترین علل کاهش سطح زیر کشت این محصول اقتصادی در این منطقه است.

وی ادامه داد: کشت زعفران در تایباد به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول، ۱۳۰ نفر - روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: عملکرد گل تَر زعفران در کشتزارهای تایباد طی سال زراعی کنونی به ۴۸۰ کیلوگرم در هر هکتار می رسد و پیش بینی می شود امسال افزون بر ۱۵ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید شود و این در حالی است که سال زراعی گذشته افزون بر ۳۲ تن زعفران خشک در این منطقه تولید و روانه بازارهای مصرف سراسر کشور شد.

اعتضادی افزود: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان رو به رو شده و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی ها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

وی از توزیع ۵۰۰ تن انواع کود بین زعفرانکاران این خطه در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصول همه ساله از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: همچنین در سال زراعی کنونی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این محصول در شهرستان تایباد روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

اعتضادی با بیان این که مناطق عمده کشت این محصول در اراضی کشاورزی دشت کرات و بخش میان ولایت است اعلام کرد: در حال حاضر یک واحد فرآوری این محصول در این شهرستان فعال است.

وی ادامه داد: شهرستان تایباد به لحاظ تولید زعفران، رتبه سوم استان خراسان رضوی را از آن خود کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز