خبرگزاری کار ایران

آغاز برداشت زعفران از کشتزارهای تربت‌جام

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۹۶۸

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: برداشت زعفران از پنج هزار و ۱۰۰ هکتار کشتزارهای این محصول در شرق خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، باقر خدادادی گفت: سطح زیرکشت زعفران در تربت‌جام طی سال زراعی جاری با ۱۵۰ هکتار کاهش به پنج هزار و  ۱۰۰ هکتار رسید که خشکسالی مهم‌ترین عامل آن است.

وی ادامه داد: کشت زعفران در تربت‌جام به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول، ۹۰ نفر - روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: عملکرد گل تَر زعفران در کشتزارهای تربت‌جام طی سال زراعی جاری به  ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار می رسد و پیش بینی می شود امسال ۱۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرم زعفران خشک در این شهرستان تولید شود.

خدادادی افزود: سال گذشته افزون بر ۲۲ تن زعفران خشک در این منطقه تولید و روانه بازارهای مصرف سراسر کشور شد.

وی ادامه داد: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان رو به رو شده و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی ها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی تربت‌جام از توزیع ۵۰۰ تن انواع کود بین زعفرانکاران این خطه در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصول همه ساله از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه ادامه می‌یابد.

خدادادی افزود: همچنین در سال زراعی جاری در  ۲۵ درصد از از کشتزارهای این محصول در شهرستان تربت جام روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

وی با بیان این که مناطق عمده کشت این محصول در اراضی کشاورزی بخش پایین جام، بوژگان و مرکزی است اعلام کرد: در حال حاضر یک واحد فرآوری این محصول در این شهرستان فعال است.

۶۵ درصد جمعیت شهرستان تربت‌جام به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، این شهرستان ۱۱ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد. سالانه  ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در تربت‌جام  تولید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز