خبرگزاری کار ایران

کارشناس جهاد کشاورزی گیلان:

زعفران گیاهی کم توقع است

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۹۸۵

حدود ۲۰ درصد از اراضی کم بازده بالادست در شهرستان‌های رودسر سیاهکل، رودبار و املش برای تولید زعفران مناسب هستند.

کار‌شناس جهاد کشاورزی گیلان گفت: زعفران گیاهی گران اما کم توقع است.

به گزارش ایلنا، پارسافر با بیان اینکه پیاز زعفران یک سال پس از کشت گلدهی را آغاز کرده و تا ۷ سال بارده است، گفت: این گیاه کم توقع، در زمینهای کم بازده هم رشد کرده و نیاز به آب کمی دارد.

وی با اشاره به اینکه پیاز زعفران از خراسان رضوی خریداری و در گیلان کشت می‌شود، افزود: اگرچه در سال اول تامین پیاز، کاشت و داشت زعفران در هر هکتار، برای باغداران هزینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی درپی داشته و در سال اول گلدهی ندارد اما باغداران تا ۶سال بعد، با صرف سالانه فقط ۵میلیون تومان هزینه کود و آبیاری، می‌توانند در هرسال حدود ۳کیلو زعفران به ارزش ۱۸ میلیون تومان تولید کنند.

وی زمان کشت پیاز زعفران را درگیلان اواخر شهریور و زمان برداشت این محصول را هم آبان ماه اعلام کرد.

پارسا فر مخلوط خاک شنی رسی با مقداری آهک را بهترین خاک برای تولید زعفران می‌داند و می‌گوید: به علت رطوبت بالا و آبگیربودن اراضی پایین دست جلگه گیلان، فقط بخشی از اراضی بالادست گیلان که در ارتفاع بین هزار و۳۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰م‌ر از سطح دریا قرار دارند، مناسب کشت زعفران، برای گلدهی است.

وی افزود: از آنجا که گیلان به تازگی به جمع استان‌های زعفران کار پیوسته آمار مشخصی از وسعت زمین‌هایی که قابلیت کشت این گیاه را داشته باشند در دست نیست. اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از اراضی کم بازده بالادست در شهرستان‌های رودسر سیاهکل، رودبار و املش برای تولید زعفران مناسب هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز