خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان:

خسارت آفت مگس زیتون در قزوین به زیر یک درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۷۴۶

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری خسارت مگس میوه زیتون با مبارزه گسترده و به موقع علیه این آفت در استان به زیر یک درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، یوسف درخشان گفت: امسال، مبارزه با آفت مگس میوه زیتون در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های زیتون استان قزوین در منطقه طارم سفلی انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه مبارزه با این آفت در باغ‌های زیتون استان قزوین ادامه دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سطح مقابله با این آفت تا سه هزار هکتار افزایش یابد.

وی با اشاره به آغاز برداشت محصول در باغ‌های زیتون استان، گفت: باغدارانی که دیرتر و به شکل روغنی محصول خود را برداشت می‌کنند باید همچنان به مبارزه با آفت مگس میوه زیتون توجه داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه برای کنترل این آفت مهم، مدیریت تلفیقی با اولویت روش‌های غیرشیمیایی از جمله نصب کارت زرد و طعمه پاشی با پروتئین (بیت اسپری) مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: امسال ۱۳۰ هزار کارت زرد برای تقابل بهتر با مگس زیتون با نرخ یارانه دولتی بین باغداران طارم سفلی توزیع شده است.

وی با بیان اینکه خسارات آفت مگس زیتون امسال نسبت به سال گذشته با کاهش چشم گیری روبرو بوده است، افزود: خسارات این آفت در سال گذشته زیر پنج درصد در کل محصول بود که این رقم امسال به زیر یک درصد کاهش یافته است.

درخشان با بیان اینکه مگس میوه زیتون مهم‌ترین آفت باغات زیتون است که مستقیما از میوه درخت تغذیه کرده و در شرایط طغیانی خسارت آن به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد، افزود:  این آفت در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول باغات استان را از بین برده بود، بنابراین کنترل و مدیریت آن اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای ردیابی و پایش این آفت از اسفندماه سال گذشته، ۳ ایستگاه پیش آگاهی این آفت با نظارت کلینیک‌های گیاهپزشکی و مرکز جهاد کشاورزی طارم راه اندازی شده است در تعیین زمان ظهور آفت و شروع مبارزه نقش اساسی داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز