خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد ؛

افزایش تعدیل پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی مشهد/ یک پرستار: خالی شدن تخت های بیمارستان گناه ما نیست، وضعیت بحرانی است

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۷۶۶

پرستار یک بیمارستان خصوصی گفت: بخش‌های بیمارستان‌های خصوصی خالی است اما پرستاران گناهی نکرده‌اند، وضعیت بحرانی است.همه ما اجاره‌خانه و قسط داریم و قطع شدن همین حقوق بخور و نمیر ،زندگی‌مان را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، از اوایل فروردین ماه امسال اغلب  بیمارستان‌های خصوصی ایران شاهد تعدیل تعداد زیادی از پرستاران بوده‌اند؛ این درحالی است که مدام  این روزها تصاویر پرستاران با رد ماسک و عینک روی صورت‌، بازنشر و از فداکاری‌هایشان بسیار گفته می‌شود اما بهانه برای قطع همکاری با این پرسنل زحمتکش ، پایان قرارداد و خالی‌شدن بیمارستان از بیماران و ضدعفونی‌کردن محیط است.

بیشتر بیمارستان‌های خصوصی در سطح کشور  کمترین درگیری را با بیماران مبتلا به کرونا داشته‌اند،آنها جزو مراکز درمانی‌اند که پذیرش بیمار کرونایی ندارند یا اگر هم مانند برخی از بیمارستان‌ها پذیرش دارند، تنها در زمان شروع درمان است و در حال حاضر تنها  بیمارستان‌های دولتی هستند که به‌عنوان کانون بستری بیماران مبتلا به کرونا تعیین شده‌اند.

یک پرستار بخش آی‌سی‌یو  بیمارستان خصوصی در مشهد می‌گوید: هفتم فروردین‌ماه به او اعلام کردند فعلا مرخص است تا وقتی دوباره خبرش کنند، او بیش از ٢٠‌سال سابقه پرستاری دارد که چهار‌سال آن در همین بیمارستان بوده است.

این پرستار می‌گوید: بخش‌های بیمارستان‌های خصوصی خالی است اما پرستاران گناهی نکرده‌اند،وضعیت بحرانی است .  همه ما  اجاره‌خانه و قسط داریم و قطع شدن همین حقوق بخور و نمیر ،زندگی‌مان را با مشکل مواجه می‌کند ، این اتفاق تنها برای این بیمارستان نیفتاده، بیمارستان‌های دیگری هم همین تصمیم را برای پرستاران گرفته‌اند.

او می‌گوید: همه صحبت از تکریم پرستاران می‌کنند درحالی ‌که مدیران بیمارستان‌های خصوصی، تصمیم به پایان همکاری با این افراد گرفته‌اند.

به گفته این پرستار، قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با پرستاران دو سه‌ماهه است و پرستاران نمی‌دانند بعد از سه‌ماه آیا باز هم شغلی دارند یا خیر؟ما امنیت شغلی نداریم و این ضعف اداره کار است، الان هم برویم شکایتی کنیم، می‌گویند خودتان قرارداد امضا کرده‌اید.

او و همکارانش از اینکه در صنف درمان اختلاف درآمدی بالایی وجود دارد، گلایه دارد و می‌گوید: یک کارمند ممکن است نصف مدیرش حقوق بگیرد اما در بیمارستان فاصله با پرستاران خیلی بیشتر است و خیلی راحت از نیروهایشان می‌گذرند و بیمه و حقوق را قطع می‌کنند.

به جز او، حدود ٣٠ نفر از همکارانش در همان بخش هم مشمول این تصمیم‌گیری شده‌اند و می گویند: ما شرایط سختی را می‌گذرانیم و بسیاری از پرستاران امیدوارند که دوره بیکاری موقت باشد و آنها دوباره به سرکارشان برگردند. به همین دلیل خیلی تمایلی به اعتراض ندارند، چون نگران از دست‌دادن شغل‌شان هستند.

پیگیری موضوع از وزارت کار و قوه‌قضائیه

حمیدرضا عزیزی، دبیر شورای‌عالی نظام پرستاری کشور و معاون توسعه این سازمان وعده می‌دهد که حتما این موضوع را از وزارت بهداشت، وزارت کار و قوه قضائیه پیگیری می‌کنند.

او از شرایط اقتصادی بیمارستان‌ها و مشکلاتی که برای پرستاران ایجادشده، باخبر است و می‌گوید : در جلسه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌اند، این دغدغه‌ها عنوان شده است، اتاق عمل‌ها و بخش‌های درآمدزا بیمارستان‌های خصوصی از کار افتاده‌اند و به نظر می‌رسد پس از کرونا حداقل تا چند ماه هم مردم اعتماد لازم را برای مراجعه به بیمارستان‌ها و شروع درمان نداشته باشند، از آن طرف هم برای همکاران‌مان مشکلات معیشتی ایجاد شده است و بیمارستان‌ها نمی‌توانند به آنها کارانه بدهند.

 به گفته او بیمارستان‌های خصوصی در شرایط عادی درآمدهای بالایی دارند و سود فراوانی به دست می‌آورند و حالا که این شرایط پیش آمده است، نباید بودجه را قطره‌چکانی کنند، این موضوع برای سازمان نظام پرستاری به هیچ وجه قابل قبول نیست.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز که باید در جریان جزییات این قطع همکاری‌ها باشد، گفت : هنوز گزارش مستند رسمی در این زمینه به دست ما نرسیده است و با مدیران بیمارستان‌های خصوصی صحبت‌هایی داشته ایم، اما گزارش مکتوبی نداده‌اند.

جان بابایی درباره استفاده از پرستاران تعدیل‌شده در بیمارستان‌های دولتی، چنین اتفاقی را ممکن ندانست و گفت: استخدام این افراد در بخش دولتی براساس آیین‌نامه استخدامی است ، ما مصوبه‌ای در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی داریم که در شرایط بحران کرونا با پرستاران قراردادهای ٨٩ روزه می‌بندند تا بعدا برایمان بار قانونی نداشته باشند.» او درباره استخدام این نیروها هم گفت اولویت با کسانی است که در بخش کرونا کار کرده باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پایان تنها راه چاره را خرید خدمت از بیمارستان‌های خصوصی و آغاز به کار فعالیت این بخش دانست: و گفت: آیین‌نامه‌هایی به مراکز خصوصی اعلام می‌شود تا به تدریج خدمات سرپایی را شروع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز