خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

برنج طارم دم سیاه برای اولین بار در جنوب خراسان رضوی برداشت شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۳۰۴

برنج طارم دم سیاه برای اولین بار در جنوب خراسان‌ رضوی ، دهستان زیبد گناباد در شالیزاری به مساحت 1000متر برداشت شد.

حسن صباغ در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد، گفت: کاشت برنج در شهرستان گناباد به لحاظ اقلیم جغرافیایی و آب و هوایی دارای مزیت‌هایی نسبت به شمال ایران است.

 کارآفرین و‌ کشاورز نمونه دهستان زیبد گناباد ادامه داد : سطح زیر کشت برنج در دهستان زیبد گناباد زمینی به مساحت 3000 متر که سه نوع برنج از مرغوبترین برنج‌های ایران و‌ گیلان از نوع برنج طارم دم سیاه ، برنج هاشمی و ‌نوعی با کیفیت از برنج‌ هاشمی گیلان با نام (جمشید) را در خود پرورانده است.

صباغ گفت : اولین نوع برداشت برنج در گناباد برنج طارم دم سیاه، در سطح زیر کشت به مساحت 1000متر است، که در کاشت انواع برنج علاوه براعضای خانواده از 5 نفر کارگر در مرحله نشاء کاری و 5 نفرکارگر در مرحله برداشت محصول به صورت ثابت استفاده شده ، که این امر اشتغالزایی پایدار کشت برنج در گناباد در افزایش سطح زیرکشت ، از مرحله نشاء کاری بوته برنج ، مرحله برداشت و درو ، تا مرحله بسته بندی و وارد چرخه صنعت را در آینده در برخواهد داشت.

وی علاوه برکشت محصولات و سیفی جات گوناگون، برنج را با‌هزینه شخصی و‌ بدون کمک و ‌دریافت تسهیلات و در مرحله مقدماتی جهت مصارف اعضای خانواده کاشت کرده و معتقد است به دلیل کویری بودن شهرستان گناباد و آب و خاک با کیفیت منطقه براکوه گناباد محصولات و ازجمله برنج طعم و عطری بسیار بهتر از نمونه برداشت شده آن‌ در شمال کشور دارد .

صباغ اذعان کرد: در کاشت برنج دهستان ‌زیبد با استفاده از آب قنات و استفاده بهینه از هدر رفت سفره های آب سطحی ، نه تنها با مشکل کم آبی مواجه نشده ایم بلکه بهترین استفاده از آبهای سطحی و مصرف بهینه از هدر رفت آب تا حدود 50 و 60% را عملا تجربه کرده ایم‌ .

این کارآفرین نمونه گفت:در شمال کشور برنج به دلیل بارندگی فراوان،معمولا یک چین دارد اما در دهستان زیبد ما شاهد این مزیت هستیم که بعد از برداشت اولیه و جمع آوری محصول ساقه های نیمه بریده را دوباره آبیاری و چین دوم نیز داشته باشیم‌.

حسن صباغ دارای مدرک لیسانس حسابداری و با تجربه یک دهه زندگی در شمال ایران به عنوان کارآفرین خلاق از مسئولین حوزه کشاورزی و اهالی دهستان‌ زیبد ،قصد دارد با همکاری و‌ بالابردن سطح زیر کاشت برنج و هموار کردن‌ راه برای اشتغالزایی پایدار در منطقه براکوه تلاش کند علاوه بر دخیل کردن جوانان و نوجوانان و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان‌ دانشگاهی از دغدغه بیکاری جوانان کاسته و نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه و بهره وری از‌کمترین امکانات را گسترش داده و امیدوار است در آینده تا 85% با افزایش سطح زیر کشت برنج بتوان از هدر رفت آبهای سطحی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز