خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش 36 و نیم درصد حقوق‌ها سفره کارگران را رنگین نکرد/ بیش از 60 درصد مشکلات کارفرمایان خارج از حوزه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۰۸۶

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارفرمایان در صورت عدم توانایی در حل بسیاری از موضوعات گزینه تعدیل نیرو را انتخاب می‌کنند، گفت: اگر چه معیشت و افزایش 36 و نیم درصد حقوق کارگران تاحدودی کمک کننده و حامی جامعه کارگری بوده اما هنوز نتوانسته سفره کارگران را رنگین کند.

مهرزاد مویدی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر کارگران تمام تلاش و عزم خود را برای برطرف کردن مشکل کارفرمایان به کار گرفته اند، افزود: با توجه به اینکه در یک مقطع زمانی انتظار داشتیم که بنا به دلایل متعدد و قانونی کارفرمایان مشکل معیشت کارگران را برطرف کنند اما در حال حاضر عکس این اتفاق در حال انجام است.

عضو شورای‌عالی کار ادامه داد: کارگران و جامعه کارگری در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی گریبان بسیاری از کارفرمایان را گرفته است، ترجیح می‌دهند که اقداماتی انجام دهند تا به واسطه آن در مرحله نخست کارفرمایان بتوانند از یک شرایط مطلوبی بهره ببرند.

عضو شورای اسلامی کار با بیان اینکه وضع معیشت جامعه کارگری در سالیان گذشته فاصله زیادی با شرایط ایده آل دارد، افزود: با توجه به اینکه وضعیت معیشت خانوارها در سال جاری راضی کننده نبوده اما با در نظر گرفتن بسیاری از مسایل و واقعیت ها متوجه می‌شویم که افزایش حقوق ها در سال جاری به نسبت سال های گذشته خوب بوده است.

افزایش 36 و نیم درصد حقوق‌ها سفره کارگران را رنگین نکرد/ بیش از 60 درصد مشکلات کارفرمایان خارج از حوزه کارگران است

مویدی با اشاره به اینکه جامعه کارگری در یک مقطع زمانی هشت ساله از قافله افزایش حقوق جا ماندند، ادامه داد: اگرچه وضعیت معیشت کارگران رو به بهتر شدن است اما نباید فراموش کرد که برای تحقق کامل و رسیدن به یک نقطه مطلوب نیاز به زمان داریم.

رئیس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت معیشت کارگران بیشتر به شرایط بد نزدیک است، افزود: اگر چه افزایش 36 و نیم درصدی حقوق کارگران به صورت قانون در آمده است و کارفرمایان موظف به اجرای آن هستند اما پرداخت این رقم مشکلاتی را برای کارفرمایان ایجاد کرده است.

بیش از 60 درصد مشکلات کارفرمایان خارج از حوزه کارگران است

وی با بیان اینکه حدود 7 تا 11 درصد مشکلات واحدهای تولیدی و کارگاه ها مسایل کارگری است، گفت: بیش از 60 درصد مشکلات کارفرمایان خارج از حوزه کارگران است.

مویدی اعتقاد دارد که مسایل و مشکلاتی که سازمان و ارگان‌ها برای تولید کنندگان و واحدهای تولیدی ایجاد می کنند هیچ ارتباطی با کارگران ندارد.

افزایش قیمت های کالاها بیشتر از میزان حقوق کارگران است

مویدی با بیان اینکه افزایش نرخ ها و قیمت های محصولات خوراکی و کالاها به مراتب بسیار بیشتر از میزان حقوق کارگران بوده است، بیان کرد: با مقایسه میزان افزایش و گرانی محصولات متوجه می شویم که میزان افزایش حقوق کارگران در مقایسه با گرانی محصولات بسیار ناچیز است.

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه کسل بودن رونق اقتصادی، کارگران را از معیشت خانوارها عقب انداخته است، ادامه داد: با وجود تولید گسترده محصولات و کالاها اما عواملی مانند عدم جابه جایی مواد تولیدی و محصولات و نداشتن بازار فروش از مسایلی است که جامعه کارگری را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه نمی توان پذیرفت که تحریم ها هیچ تاثیری بر روی تولید ندارد، ادامه داد: تحریم ها در بعضی از مواقع به عنوان فرصت برای جامعه کارگران محسوب می شود اما این مهم در بسیاری از اوقات تاثیرات منفی خود را بر روی معیشت جامعه کارگری گذاشته است.

کارگران قربانی تصمیمات ناپخته دولت و کارفرما

مویدی با اشاره به اینکه کارگران اولین طعمه و افرادی هستند که در شرایط نابسامان اقتصادی کشور نابود می‌شوند، بیان کرد: کارگران همیشه قربانی تصمیمات ناپخته دولت و کارفرما می شوند.

به گفته وی تحریم ها در بعضی از مواقع هم سبب شد که از بی تحرکی خارج شویم و به سمت تولید و توسعه حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید زیاد و بیش از حد و بدون در نظر گرفتن نیازهای بازار توسط بعضی از افراد و کارخانه داران سبب انباشت محصولات و کالاها می‌شود، گفت: رکود اقتصادی از مشکلات اصلی معیشت خانوارها به شمار می رود بطوری که تا زمانی که رکود بر جامعه حاکم است وضعیت معیشت خانوارها تغییر نمی کند.

گفت و گو: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز