خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فاجعه سیل لرستان گزارش می‌دهد:

پلدختر ؛ وامانده در"گل"، ایستاده پای "زاگرس"

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۳۵۰

با گذشت یک هفته از حادثه سیل ویرانگر در جنوب استان لرستان که موجب آسیب های جانی و مالی و بی خانمانی هزاران نفر و تخریب صدها روستا شد، هنوز زندگی سیل زدگان به شرایط عادی بازنگشته اما مردم با وجود تمامی نگرانی‌ها و مشکلات چون کوه ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با فروکش کردن سیل که بیشترین حجم گل و لای را بر سر شهر آوار کرده است همچنان مردم و اهالی مناطق سیل زده گرفتار این بلای خانمان برانداز هستند و با اندک تجهیزاتی که در اختیار دارند برای پاکسازی خانه و کوچه و خیابان ها تلاش می کنند هر چند با تجهیزات موجود فعلا نمی‌شود کار چندانی انجام داد.

اینجا پلدختر است و فاجعه سیل در طول تاریخ این منطقه بی‌سابقه بوده است. در مسیر خیابان‌ها و کوچه ها که می‌گذرم وقتی به مردم نگاه می‌کنم که سرتا پا گلی هستند، دنیا برایم تار می‌شود، خانه‌ها ویران شده و مردم سرتا پا گلی هستند. از دیدن ظاهر این افراد می‌شود فهمید که عمق فاجعه بسیار بالا است.

پلدختر ؛ وامانده در"گل"، ایستاده پای "زاگرس"

بیشترین بخش فاجعه در منطقه غرب شهرستان پلدختر رخ داده و حالا پس از فروکش کردن آب، پلدختر به گل نشسته است. گل و لای در خانه‌ها تا ارتفاع یک متر و نیم بالا آمده و برای رفت و آمد در شهر باید تن به گل زد.

ماشین آلات مشغول پاکسازی معابر هستند اما حجم گل و لای بالاست. ساکنان مناطق سیل زده در خانه‌ها حضور دارند و پیر و جوان مشغول گل روبی از منازل هستند و یا اینکه اثاث منزل را خارج می کنند ولی نمی‌دانند با این وسایل چه کنند چرا که تمام خانه و کوچه ها با حجم عظیمی از گل و لای مواجه است.

پلدختر ؛ وامانده در"گل"، ایستاده پای "زاگرس"

امان الله بازوند جوان 34 ساله از روز حادثه می‌گوید: وقتی متوجه شدم سیل در حال پیشروی است سعی کردم بخشی از وسایل خانه را جمع آوری کنم که نشد و خیلی زود آب تمام خانه را گرفت. برای نجات جانم مجبور شدم به پشت بام خانه پناه ببرم و ساعت ها با اضطراب و نگرانی بدون هیچ آذوقه ای منتظر بمانم تا شاید کمکی برسد.

این جوان پلدختری گفت: بالاخره ساعت 3 بامداد روز سیزدهم فروردین با فروکش کردن آب و امدادهای مردمی توانستم از بالای پشت بام پایین بیاییم.

بامداد سیزدهم فروردین گروه های مردمی این شهرستان با ماشین های سنگین شخصی و تراکتور به کمک مردم آمدند و در غیاب نیروهای امدادی صدها نفر را با نردبان به وسایل نقلیه سنگین منتقل کردند. از دیگر اقدامات انسان دوستانه مردم امدادرسانی های جوانان بخش رومشگان بود که با 30 کیلومتر پیاده روی از کوه "مله" با قاطر و کوله پشتی به مردم سیل زده پلدختر امدادرسانی می‌کردند.

پلدختر ؛ وامانده در"گل"، ایستاده پای "زاگرس"

در حال حاضر نیروهای ارتش نیز دلاورانه، بیل به دست و کلنگ بدوش در حال رایروبی گل و لای از خانه‌ها و معابر این شهرستان هستند.

ملک‌حسین بازوند می‌گوید: خانه‌ام دچار حادثه شده و الان بیش از چند روز است درگیر گل روبی از خانه و بازسازی خرابی‌های خانه هستم و تمامی وسایل زندگی ام بر اثر سیل از بین رفته است.

به گفته ساکنین شهرستان پلدختر روز قبل از حادثه ویرانگر سیل در شهرستان پلدختر، هشدارها فقط برای منطقه ساحلی و رسالت بود، هیچ هشداری به کوی سازمانی ، هفت تیر و بقیه مناطق داده نشد و دستور تخلیه ای هم صادر نشد

وی از شرایط بد زندگی خود و خانواده اش و وضعیت نامناسب کوچه و خیابان‌ها می‌گوید که با گذشت 7 روز هنوز هیچ اقدامی در شهر صورت نگرفته است و شهر وضعیت نابسامانی دارد.

پلدختر ؛ وامانده در"گل"، ایستاده پای "زاگرس"

بازوند در ادامه گفت: ما مردم شهرستان پلدختر امروز اگر گل سرتاپای وجودمان را گرفته اما نگرانی نداریم چرا که شرایط سخت تر از این را تحمل کردیم.

وی ادامه داد: روزگاری در جنگ تحمیلی زیر موشک باران دشمن لباس‌های‌مان در حین جابجایی اجساد خون‌آلود بود و ما مرد همان روزها هستیم و بدون هیچ امکاناتی و با دست خالی دوباره زندگی‌مان را خواهیم ساخت، هرچند خیلی سخت است.

گزارش خبرنگار ایلنا حاکی است، روز قبل از حادثه ویرانگر سیل در شهرستان پلدختر هشدارها فقط برای منطقه ساحلی و رسالت بود، هیچ هشداری به کوی سازمانی، هفت تیر و بقیه مناطق داده نشد. دستور تخلیه‌ای هم صادر نشد. علیرغم تبلیغات رسانه‌ای که از وضعیت مردم سیل‌زده جنوب استان لرستان و پلدختر در امور امدادرسانی و وضعیت عادی ساکنین این مناطق اطلاع رسانی می‌شود اما هنوز شرایط به گونه ای نیست که مردم به سادگی به زندگی عادی خود بازگردند و ماه‌ها و شاید سال ها زمان لازم است تا زندگی در این شهر دوباره به حالت عادی بازگردد.

گفت و گو و گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز