خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری:

مداحان با طرح مسائل اختلاف‌انگیز بهانه‌ای به دست دشمنان ندهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۴۲

آمیختن دروغ‌ها، اصل و حقیقت حادثه‌ کربلا را زیر سوال می‌برد.

ایلنا: عضو مجلس خبرگان رهبری بر جلوگیری از ورود مسائل تفرقه‌انگیز و بی‌محتوا به ساختار متون سخنرانی‌ها و مداحی‌ها در ایام محرم تاکید نمود.
به گزارش خبرنگار ایلنا آیت‌الله دکتر هاشم هاشم‌زاده هریسی در آستانه سیاه پوش کردن کوچه‌ها، محلات و می‌ادین، نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصایب اهل بیت(ع) در آستانه ماه محرم برای عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه واقعه‌ عاشورا، واقعه‌ای باعظمت است و در جهان حادثه‌ای به این عمق، وسعت و دارای آثار و برکاتی در ابعاد مختلف وجود ندارد افزود: ترسیم و نگه داشتن این امر به اندازه‌ خود واقعه‌ عاشورا سخت و سنگین است.
وی با بیان اینکه آمیختن دروغ‌ها، اصل و حقیقت حادثه‌ کربلا را زیر سوال می‌برد ادامه داد: حادثه‌ عاشورا و یاد آن و عزاداری آن برای ما عبادت است و عبادت با دروغ، بدعت، مبالغه و افراط‌گرایی صحیح نیست.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی خدشه وارد کردن به باورهای مردم به وسیلهٔ خرافات را حرام دانست و گفت: امر حرام در امر عبادی جایگاه ندارد زیرا این امر عقلی، شرعی و فطری است و در نتیجه هیچ حرامی در حادثهٔ عاشورا نمی‌تواند حلال باشد و مراسم عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) نمی‌تواند هیچ حلال خدا را حرام کند. عبادت باید از همهٔ پیرایه‌ها، خودآزاری‌ها و بدعت‌ها و آنچه در شرع خلاف است مصون باشد تا بتوان گفت مراسم عبادی و مورد رضایت و توجه خدا و شادی روح امام حسین(ع) است.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای جلوگیری از حرام شدن حلال و حلال شدن امور حرام به پا خاسته است افزود: ما نباید حرام را به حلال‌های مراسم و عزاداری مخلوط کنیم. این امور، عقلی هستند و هرکس خلاف آن را بیان کند خلاف شرع و عقل گفته است.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه اگر در عزاداری امام حسین(ع) اعمالی انجام شود که منطبق بر عقل‌ها و حرکات عادی و انسانی نبوده و بسیار سطحی و غیرعقلانی باشد، هم این واقعه و هم اسلام را در جهان لوثکرده و زیر سوال می‌رود ادامه داد: هر عمل، حرکت و حرفی به طور مطلق اگر سبب وهن اسلام و دین شود و سطح آن در جهان و در میان عقلا کاهش یابد آن عمل، حرکت و حرف حرام است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اعتقاد بر اینکه عاشورا قیامی مصلحانه و دعوتی جهانی برای مبارزه با ظلم است، تاکید کرد: عزاداری‌های حسینی باید بسیار ساده، وزین، نماد محبت و از خشونت، تشریفات و تجملات به دور بوده، تعقل و احساس را در کنار هم رشد و نمایش دهد.
وی با بیان اینکه فضای کنونی جهان با گذشته تغییر کرده است و هرچه در هر جایی اتفاق می‌افتد از طریق ماهواره‌ها و رسانه‌ها در همه جهان منعکس می‌شود افزود: قمه زدن، خشونت، خون ریختن، خودزنی و کارهایی از این دست حتی اگر در نگاه عده‌ای از ما نیز خوب و صحیح باشد، اکثریت قاطع مردم دنیا این اعمال را خوب نمی‌دانند.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه عاشقان امام حسین(ع) مجنون نیستند بلکه عاقل ترین‌اند ادامه داد: اینکه آن‌ها راه خیر، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم را انتخاب کرده‌اند؛ این نشانه ‌‌نهایت عقل و آگاهی آنهاست.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با آن علاقه و عشق به امام حسین(ع) از برخی اقدامات در عزاداری از جمله قمه زدن منع می‌کرد، گفت: چنین شخصیتی حتما ضرری از سوی این حرکات احساس می‌کند که به منع آن می‌پردازد. علاوه بر این مقوله، موارد بسیار دیگری چون تشریفات هستند که عزاداری را از محتوا دور و به حالت شکلی درآورده و از وزانت و سادگی خارج می‌سازد. وظیفه شیعیان است که از شکل‌ها کاسته و به محتوای اشعار و شیوه‌های عزاداری بیفزایند؛ عزاداری حسین باید با آگاهی و علم توام باشد.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی بر جلوگیری از ورود مسائل تفرقه‌انگیز و بی‌محتوا به ساختار متون سخنرانی‌ها و مداحی‌ها در ایام محرم تاکید کرد و افزود: بایستی مسایل عاشورا را از هر گونه جناح‌بازی و سیاسی‌کاری پاک کنیم؛ اگر چه واقعه‌ عاشورا، سیاسی هم هست که سیاست در متن آن قرار دارد اما سیاست در اسلام به معنای مدیریت جامعه و بیداری است نه به معنای تهمت زدن و علیه یکدیگر عمل کردن.
وی با اشاره به برخی تحریفات موجود در نوحه‌ها و شعار‌های ایام محرم خواهان کاهش آن شد وگفت: بهتر است به جای پرداختن به این تحریفات به عظمت و متانت واقعهٔ عاشورا بپردازیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مداحان باید بر روی مطالب خود فکر کنند وگفته‌هایشان را از متون معتبر انتخاب کنند افزود: مداحان عزیز علاوه بر آن مسایلی را بیان کنند که با عقل و درایت انسان قابل تحلیل باشد و از مسایل اختلاف‌انگیز و مسایلی که جهان اسلام در این موقیت خواهان آن نیست، بپرهیزند و بهانه‌ای به دست دشمنان ندهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز