خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی:

بقعه شیخ صفی‌الدین شناخته شده‌ترین اثر استان اردبیل در سطح جهانی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۲۶۲

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: با وجود آثار متعدد تاریخی و باستانی، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شناخته شده‌ترین اثر این استان در سطح جهانی است.

به گزارش ایلنا، عبدالرحمان وهاب زاده با اعلام این خبر تصریح کرد: مجموعه خانقاهی و آرامگاهی شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی در سال 1310 هجری شمسی به ثبت ملی و در سال 1389 در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: این اثر دوازدهمین بنای ثبت‌جهانی شده ایران و تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل بوده و نام اردبیل با این اثر شاخص در سطح جهانی شناخته می شود.

به گفته مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این بنا طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته و این مکان مهمترین قطب گردشگری استان محسوب می شود.

وهاب‌زاده تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های‌گذشته به علت سهل‌انگاری، مرور زمان و فرسودگی بنا قسمت‌های مختلفی از آن آسیب دیده که با بررسی‌ها و آسیب شناسی های انجام شده در سال 94 قسمت های متعددی از مجموعه به علت آسیب های محیطی و انسانی نیازمند اقدامات مرمتی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: آسیب های اساسی در قسمت چله خانه، کاشی های معرق صحن اصلی، مقرنس های نمای قندیلخانه، کار بندی سردر ورودی از حیاط باغ به حیاط میانی، سردر ورودی به داخل مجموعه، گنبد الله الله، گنبد شاه اسماعیل،تزیینات کشته بری وطلا کاری های چینی خانه ،پشت بام های مجموعه،باز سازی دهنه از ایوان های حیاط باغ ،سالن باستانشناسی و حمام شیخ مشاهده شده است.

مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: همچنین در موتور خانه به علت عدم عایق کاری در کف و نداشتن آب بندی در اتصالات رطوبت به اتاق های همجوار و خوابگاه نیروهای یگان حفاظت در طبقه فوقانی نفوذ کرده است .

وهاب زاده تاکید کرد: با وجود محدودیت های مالی، اقدامات مرمتی مجموعه در سالهای 95 و 96با سامان دهی چله خانه آغاز شد و به طور متوالی با بازسازی و انتقال تاسیسات گرمایشی موتور خانه، ساماندهی اقامتگاه سربازان، ساماندهی سایت باستانی ضلع جنوبی مدرسه،اجرای آجر فرش در قسمت شمالی و غرب جنت سرا و بازسازی دیوارشمالی باغ ادامه یافت.

وی افزود: همچنین تعمیر پشت بام نگارخانه و حیاط باستان شناسی،ساماندهی و پاکسازی سایت آجربری ،تثبیت و مرمت مقرنس هاو کاشی های نمای قندیلخانه، مرمت پنجره های قسمت غربی شبستان قندیلخانه، کاشی کاری های نمای جنوبی جنت سرا، گنبد شاه اسماعیل، کتیبه های گنبد الله الله، باز کردن در مسدود شده ی چینی خانه به سمت شهیدگاه و در ورودی بین حیاط میانی و پشت مجموعه، ثبیت نقوش و تزیینات چینی خانه، احیا مدرسه پورسینا به منظور ایجاد موزه کاشی و سفال و مرمت پشت بام های مجموعه ادامه یافت.

به گفته مدیر پایگاه ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در ادامه روندفعالیت های مرمتی در مجموعه، اقداماتی از قبیل مرمت کاشی های گنبد شاه اسماعیل، کاشی های ضلع غربی صحن اصلی، مرمت گنبد الله الله، ساماندهی قسمت آجربری و مدرسه پورسینا، مرمت ضلع جنوبی و غربی چینی خانه در سال جاری برنامه ریزی شده است.

 وهاب زاده بیان داشت: از سال 95 در مجموعه شیخ صفی فعالیت‌های گسترده مرمتی، تثبیت و بازسازی انجام گرفته که تمام اقدامات پژوهشی و مرمتی مجموعه با اتکا به توان کارشناسان و نیروهای پایگاه و موزه‌ها صورت پذیرفت.

وی متذکر شد این در حالی است که این مجموعه همواره با مشکلات شدید مالی و کمبود نیرو مواجه بوده و حتی گاهی حقوق کارکنان تا چندین ماه پرداخت نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز