خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

تربیت سیاسی دانش‌آموزان از ساحت‌های نظام آموزشی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۲۵

جوامع بشری از تربیت تک ساحتی لطمه‌های زیادی دیده است، چرا که تربیت دانش آموزان در یک حوزه باعثمی‌شود وی نتواند در آینده با دیگران تعامل داشته باشد.

هفتمین دوره مجلس دانش‌آموزی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران و معاونان وی در محل مجلس شورای اسلامی سابق افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: در سند تحول نظام آموزشی که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت است، ۶ ساحت پیش بینی شده است.

وی افزود: ساحت اول تربیت اخلاقی و اعتقادی است؛ به این معنا که دانش آموز در مدرسه باید اخلاق مدار و معتقد تربیت شود، چرا که اخلاق راهنمای عمل است و اخلاق‌مداری و اعتقاد مداری ضرروت امروز همه ماست.

وی ادامه داد: دومین ساحت، تربیت علمی دانش آموزان است؛ بطوری که در مدرسه دانش آموزان باید با آخرین دستاوردهای علمی متناسب با سن و توان یادگیری خود برخوردار شوند، زیرا دانش آموزانی که آینده کشور را می‌سازند، باید از توانمندی علمی و دانش لازم برخوردار باشند.

فانی گفت: سومین ساحت تربیت زیبا شناختی دانش آموزان است؛ یک شهروند خوب در عین اینکه باید در ابعاد علمی و اعتقادی سرآمد باشد، باید در امور زیباشناختی و هنری از موضوعات مهم موجود بهره‌مند باشد، چرا که انسانی که فاقد روحیه هنری و زیباشناختی باشد، یقینا در زندگی فردی و اجتماعی موفق نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت جسمانی و بدنی چهارمین ساحت است، تاکید کرد: خداوند جسم را به ودیعه در اختیار ما گذاشته و ما باید بتوانیم در تربیت جسمانی و بدنی کوشا باشیم.

وی با اشاره به تربیت حرفه ای و اقتصادی به عنوان پنجمین ساحت آموزشی گفت: باید از فرصت نوجوانی و جوانی استفاده کرده و تلاش کنیم، در حوزه اقتصادی و حرفه‌ای سرآمد باشیم. امروز یکی از مشکلات جامعه ما مشکلات اقتصادی است و هر کدام از دانش آموزان باید بتوانند باری از روی دوش جامعه در این حوزه بردارند، باید به مهارتهایی مسلط شوند که بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند.

وزیر آموزش و پرورش تربیت سیاسی و اجتماعی را از دیگر ساحت های نظام آموزشی برشمرد و اظهار کرد: این نوع تربیت یکی از کارکردهای این مجلس است. تشکیل شوراهای دانش آموزی در مدرسه، منطقه و استان و امروز تشکیل مجلس دانش‌آموزی حاصل این سلسله مراتب و حضور دانش آموزان در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی است، ما در این مجلس به دنبال تربیت سیاسی و اجتماعی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه در تعلیم و تربیت اسلامی و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود، یک تربیت همه جانبه و متوازن در این شش ساحت است.

فانی افزود: جوامع بشری از تربیت تک ساحتی لطمه‌های زیادی دیده است، چرا که تربیت دانش آموزان در یک حوزه باعثمی‌شود وی نتواند در آینده با دیگران تعامل داشته باشد.

وی لازمه تربیت متوازن و همه جانبه را اعتدال درامور دانست و گفت: امروز در آموزش و پرورش تربیت همه‌جانبه، اعتدال‌گرایی در همه امور و ایجاد امید در نسل امروز هدف است، چرا که امید نیروی محرکه است، اگر امید نداشته باشیم صبح از خانه خارج نمی‌شویم، امید به آینده و انگیزه برای کار به ما نیرو می‌دهد.

وی تاکید کرد: در مجلس دانش آموزان ۱۵۰ نفر منتخب واقعی ۱۳ میلیون دانش آموز تمرین می‌کنند که چگونه تربیت همه جانبه پیدا کنند، چگونه در رفتارشان اعتدال و امید به آینده و انگیزه برای تلاش بیشتر پیدا کنند.

فانی گفت: هر کدام از شما نمایندگان مجلس دانش آموزی باید به عنوان نهاد تربیت متوازن و همه جانبه الگویی برای سایرین در منطقه و استان خود باشید.

وی بیان کرد: امروز در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که از تکنولوژی‌های موجود در جامعه به طور صحیح بهره‌مند شویم استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و فناوری اطلاعات از موضوعاتی است که آموزش و پرورش مبتنی بر سند تعلیم و تربیت و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دنبال می‌کند.


فانی گفت: آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی که موتور محرکه هر جامعه است، نقش اصلی دارد. دانش آموزان چند سال دیگر وارد جامعه می‌شوند، به همین دلیل در ادبیات تعلیم و تربیت آمده است که آموزش و پرورش زیر ساخت منابع انسانی هر جامعه است و زیر ساخت منابع انسانی خروجی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در یک تقسیم بندی جهانی سرمایه هر کشور از سه سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و سرمایه طبیعی تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: آنچه که شاخص اصلی برای توسعه یافتگی است، سرمایه انسانی است. کشوری توسعه یافته تلقی می‌شود که سهم سرمایه انسانی آن بیشتر باشد و آموزش و پرورش زیر ساخت این سرمایه انسانی را تشکیل می‌دهد.

فانی افزود: از مجلس دانش آموزی انتظار دارم، برنامه‌های آموزش و پرورش را نقد کرده و نظرات موکلین خود نسبت به برنامه‌های آموزش و پرورش را به ما منعکس کنند. ستاد وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر نقدها و نظرات شما موظف است با بررسی کارشناسی آنها را مد نظر قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانش آموزی یک نهاد تصمیم‌سازی برای وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: ما به مجلس دانش آموزی نه به عنوان یک تشکل شکلی که به عنوان تشکلی که صدای ۱۳ میلیون دانش آموز کشور است نگاه می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید به دانش آموزان پژوهشگر، مبتکر مبدع و توانمند نیاز دارد و از آنها تقویت و حمایت می‌کند، از جوانان و نوجوانانی که در حوزهای خلاقیت، پژوهشگری، ‌ پرسشگری و نوآوری تلاش می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز