خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعای افزایش کیفیتِ ورودی دانشگاه‌ها با اجرای مصوبه تاثیر معدل بر کنکور باید مورد مطالعه قرار بگیرد/ با حکمرانی درهم تنیده و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم

ادعای افزایش کیفیتِ ورودی دانشگاه‌ها با اجرای مصوبه تاثیر معدل بر کنکور باید مورد مطالعه قرار بگیرد/ با حکمرانی درهم تنیده و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم
کد خبر : ۱۶۳۱۳۴۴

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به ادعای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش کیفیت ورودی دانشگاه پس از مصوبه تأثیر معدل گفت: باید در این‌باره مطالعه‌ای مستندی صورت بگیرد و این به‌طور جدی سنجیده شود. شاید عزیزانی که این را مطرح کردند، برآوردهایی را در این زمینه داشته باشند، اما لازمه‌اش این است که مطالعات مستند آماری میدانی دقیق انجام بشود و طبیعتاً از نتایج آن هم استفاده شود که این موضوع توسعه پیدا کند.

«ابوالفضل واحدی» معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تصمیمات ناگهانی و اختلاف‌نظرها درباره شیوه پذیرش در دانشگاه بیان کرد: واقعیت این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی دارد، از سوی دیگر مجلس مواردی را دارد، در سمت دیگر شورای عالی آموزش و پرورش است و وزارت علوم هم به‌نوعی مجری این‌ها است. این بعضا باعث شده مشکلاتی پیش بیاید که اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم. فرض بفرمایید داوطلبان کنکور قریب به یک میلیون نفر باشند، اگر خانواده‌هایشان را هم در نظر بگیریم، شاید پنج تا شش میلیون نفر از جمعیت به‌نوعی از آثار و تبعات این اعلام‌های متفاوت تأثیر منفی بگیرند که خوشبختانه نهایتا با اجماعی که صورت گرفت، این موضوع مرتفع شد. اما به هر حال ما با این واقعیت مبنی بر حکمرانی درهم تنیده و پیچیده روبه‌رو هستیم و شاید باید قدری در این مورد بیندیشیم که چگونه بتوانیم شرایط را تسهیل کنیم که همچین مواردی اتفاق نیفتد.

واحدی در پاسخ به ادعای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش کیفیت ورودی دانشگاه پس از مصوبه تأثیر معدل گفت: باید در این‌باره مطالعه‌ای مستندی صورت بگیرد و این به‌طور جدی سنجیده شود. شاید عزیزانی که این را مطرح کردند، برآوردهایی را در این زمینه داشته باشند، اما لازمه‌اش این است که مطالعات مستند آماری میدانی دقیق انجام بشود و طبیعتاً از نتایج آن هم استفاده شود که این موضوع توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به گلایه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مبنی بر نبود راهنمایی کافی در خصوص استفاده از فاندهای موجود، برخلاف سایر دانشگاه‌های جهان، توضیح داد: البته این حرف، حرف درستی است و این اتفاق باید بیفتد؛ یعنی گرنت‌ها یا فاندهای پژوهشی به شکل مناسبی انجام شود. من به طور مطلق نمی‌توانم این حرف را تأیید کنم زیرا خود، عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و بخش‌های ذی‌ربط در دانشگاه ما به طور مداوم اطلاعیه‌ها را ارسال می‌کنند، جلساتی را با صنایع برگزار می‌کنند، جلسات توجیهی می‌گذارند و…. بنابراین ممکن است فقط در بعضی از دانشگاه‌ها اینگونه نباشد که باید این اتفاق بیفتد و از الگوهای مثبت موجود استفاده شود. برنامه داریم مراکز تعالی راه بیندازیم که به‌نوعی به رشد و توسعه توانمندی‌های اعضای هیئت علمی کمک کند و این موضوع را نیز در داخل آن بگنجانیم.

وی در واکنش به اظهارات سرپرست دانشگاه تهران مبنی بر اینکه «امکان تأمین استادان را در دوره فرصت مطالعاتی نداریم» و تعارض میان این موضوع با شعار مراکز تعالی، این‌گونه واکنش نشان داد: یکی از ابزارهای تعالی، آموزش فرصت مطالعاتی است. اینکه استادی وارد دانشگاه‌های دیگر شود با همکاران بین‌المللی و دوره‌های بین‌المللی آشنا شود و امکانات و شرایط را ببیند اهمیت زیادی دارد. اما فقط این نیست و این تنها یک بخش است. اگر بتوانیم، فبه المراد، اما اگر نتوانیم در این مرکز تعالی داخلی می‌توانیم این کار را انجام دهیم، ممکن است بتوانیم از استادان خارجی یا از استادان برجسته داخلی خودمان استفاده کنیم. این بخشی از دوره تعالی است. ولی به‌هرحال این مطالبه جدی است و فرصت‌های مطالعاتی یکی از راهکارهای به‌روزرسانی است که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر عزیزان به آن توجه کافی کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که آیا از این لحاظ دچار مشکل هستیم؟ تصریح کرد: بله صد درصد به‌طور جدی دچار مشکل هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز