خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شهرداری تهران:

از اتهام تراکم‌فروشی ابایی نداریم؛ با فریز کردن تهران مخالفیم

از اتهام تراکم‌فروشی ابایی نداریم؛ با فریز کردن تهران مخالفیم

سخنان رئیس شورای شهر فصل الخطاب است

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: رویکردی وجود دارد که بر اساس آن باید تهران را فریز و سکونت در آن را فریز کرد. شهرداری تهران حتماً مخالف این رویه است. اگر قرار باشد این رویکرد شهرداری با برچسب تراکم فروشی متهم شود، ابایی نداریم. ما بر اساس قانون و به نفع مردم عمل می کنیم.

به گزارش  ایلنا، عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست خبری  با بیان اینکه شهرداری از یک ماه پیش وارد سال پنجم فعالیت خود در دوره ششم شده است، اظهار کرد: ۱۱ شهریورماه امسال دوره چهار ساله مدیریت شهری دوره ششم به پایان رسیده اما بر مبنای مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چندماهی بیشتر توفیق خدمت گذاری به شهروندان تهرانی را خواهیم داشت.

وی ضمن گرامیداشت هفته تهران، خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را انجام دادیم و خواهیم داد که تهرانی دوست داشتنی تری را برای مردم رقم بزنیم و سعی ما بر این است که این جریان در تمام حوزه ها برقرار باشد.

محمدخانی با بیان اینکه در ایام پیش رو افتتاح طرح های متعددی را داریم که به تدریج انجام خواهد شد، یادآور شد: افتتاح چند بزرگراه، اضافه شدن واگن های ملی و وارداتی مترو، افزایش تعداد اتوبوس های برقی، اتوبوس های دو کابین و اتوبوس های سه کابین، تاکسی های برقی، افتتاح بوستان ها و اجرای طرح زباله سوز از جمله برنامه های پیش روی شهرداری تهران است.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت حریم پایتخت، گفت: حریم مسئله ای چند وجهی است و به نظر می رسد رویه نادرستی شکل گرفته که گریبانگیر شهر و مردم خواهد شد. طبیعی است که اگر این روند ادامه داشته باشد عواقب زیادی خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تهران یکی از ۳۰ ابرشهر دنیاست، تصریح کرد: اینکه برای یکی از ابرشهرهای دنیا و پایتخت کشور، حداقل حق قانونی ساکنان شهر را رعایت نکنیم و حریم نداشته باشیم و امکان توسعه بی رویه شهر ایجاد شود، ظلم به تک تک شهروندان است. شهرداری تهران و در سطح کلان، مدیریت شهری از حقوق قانونی مردم در این زمینه دفاع خواهد کرد.

محمدخانی همچنین خاطرنشان کرد: قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۵۲ که دستگاه قضایی نیز به آن استناد کرده، مدیریت حریم شهر تهران را با اختیار کامل به شهرداری واگذار کرده است و متن کامل این قانون وجود دارد. فارغ از بحث ها و اختلاف نظرها، قانون تکلیف را مشخص می کند. اگر قرار بر این باشد قانون ملاک عمل قرار بگیرد، تکلیف اینکه چه نهادی و چه کسانی بر قانون تأکید دارند و چه کسانی خلاف آن عمل می کنند، مشخص است.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه پروژه مسیر سرزندگی هم اظهار کرد: وعده گسترش این مسیر را دادیم پروژه ای که در منطقه ۲ آغاز به کار کرده و این‌مسیر ادامه خواهد داشت. بر همین اساس تا ماه های آینده‌ از منطقه ۲ وارد منطقه ۶ و دربخش غربی وارد منطقه ۵ و سپس منطقه ۲۲ خواهد شد. امیدواریم این مسیر به ۱۰۰ کیلومتر برسد و در سال های آینده افزایش پیدا کند. این یک شبکه جذاب و پاک برای حمل و نقل است و فراتر از بحث تفریح و ورزش می تواند یک مد حمل و نقل پاک برای طی مسیرهای درون شهری باشد. این مسیر از جنوب با احداث پل روی بزرگراه شهید چمران وارد برج میلاد و بوستان گفتگو می شود و از بخش غربی وارد بوستان جوانمردان می شود. اگر این طرح انجام شود ما در یک مسیر جذاب از منتهی الیه منطقه ۲۲ به مرکز شهر در منطقه ۶ خواهیم رسید.

براساس قانون و به نفع مردم عمل می کنیم چون مخالف فریزکردن تهرانیم

محمدخانی در پاسخ به پرسشی در مورد نصب بنرهایی در یکی از مناطق مبنی بر فروش تراکم، گفت: شهرداری تهران خود را موظف می داند که قوانین را رعایت کند و ذیل مدیریت شورای شهر اقدامات را انجام دهد. معاونت شهرسازی شهرداری بیانیه شفافی را منتشر کرد و همانطور که شهردار تهران بارها و بارها تأکید کرده سخنان رئیس شورای شهر فصل الخطاب است. 

وی ادامه داد: در برخی از رسانه ها فضایی در مورد تراکم فروشی شکل گرفت و این موضوع فارغ از اینکه تا چه اندازه درست است یا غلط، باید مورد بحث علمی صورت بگیرد. رویکردی وجود داشت که بر اساس آن باید تهران را فریز و سکونت در آن را فریز کرد. شهرداری تهران حتماً مخالف این رویه است. اگر قرار باشد این رویکرد شهرداری با برچسب تراکم فروشی متهم شود، ابایی نداریم. ما بر اساس قانون و به نفع مردم عمل می کنیم. 

به گزارش شهر، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری با بیان اینکه اگر تقاضا و عرضه مسکن کاهش پیدا کرده به دلیل همان رویکرد فریز کردن ساخت و ساز بود، یادآور شد: رونق ساخت و ساز با تمرکز بر بافت فرسوده سیاست شهرداری تهران است. وضعیتی که می بینیم نتیجه شعارهای جذابی است که افراد داده اند. اگر بحران افزایش پیدا کرده شاهد تصمیم سازی چه افرادی بوده است. همه این موضوعات کنار هم شفاف و مشخص است. ما به دنبال ارزان سازی شهر برای طبقات کم برخوردار هستیم. حتماً باید به دنبال این باشیم که قیمت مسکن کاهش یابد. به هر شکل هر اقدامی که در چارچوب قانون منجر به رونق بازار مسکن شود، مورد استقبال شهرداری خواهد بود و ابایی از فضاسازی های رسانه ای در این زمینه نداریم.

وی در جواب پرسشی درباره واگذاری وظایف دولت به شهرداری در بخش های مرتبط با بحران در موضوع ایمن سازی و مقاوم سازی ها به ویژه در مدارس گفت: رویکرد شهرداری در این ۴ سال زیربار مسئولیت رفتن و مدیریت مسائلی است که در شهر مسئولیت واحدی درباره آن وجود ندارد. از قرارگاه اجتماعی آسیب های اجتماعی گرفته تا بازسازی پس از جنگ که شهرداری به صورت فراقانونی مسئولیت‌پذیری کرده است. 

سخنگوی شهرداری تهران افزود: یکی از موضوعات ما موضوع بغرنج مدارس دولتی است. فرسودگی مدارس دولتی در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور بیشتر است‌ و شهرداری سهمی از نوسازی مدارس را در درجه اول عهده دار شد. در مرحله بعد پیشنهادی که شهرداری داد این بود که مدیریت شهری موضوع ساخت مدارس را برعهده بگیرد. کاری که با سیاست‌های دولت برای واگذاری برخی از امور نیز همسو است. بنابراین شهرداری آماده است یک کار ترکیبی را با همکاری سایر دستگاه ها برای حل این مشکل انجام دهد.

ورود بسته اول اتوبوس های دو کابین هفته آینده

محمدخانی در پاسخ به پرسشی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و از روز اول دوره ششم، شهردار و رئیس شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرده اند. تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود. 

وی افزود: این در شرایطی بود که اگر می خواستیم به ظرفیت داخلی اتکا کنیم، ۲۰ سال زمان نیاز داشتیم تا فاصله با حد مطلوب را کاهش دهیم. شهرداری با تدبیر شورای شهر در سه سال پیاپی نزدیک به نیمی از بودجه خود را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهردار تهران دو سفر به چین برای بررسی وضعیت تولید در چین و عقد قرارداد برای واردات واگن، اتوبوس و تاکسی داشت. با شرکت های داخلی که بعضاً خوش قولی یا بدقولی داشتند، قرارداد امضا شد. 

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: مردم امروز شاهد این هستند که تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شد. تعداد ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی فعال در سطح شهر هستیم و امیدواریم تعداد آن تا پایان سال دوبرابر شود. اتوبوس های دو کابین بسیار با کیفیتی نیز از بهترین و معتبرین شرکت تولیدکننده اتوبوس خریداری شده که بسته اول آن هفته آینده وارد کشور خواهد شد و تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در سطح شهر فعالیت خواهند کرد. امیدواریم پس از بررسی ها، اتوبوس های سه کابین نیز به شهر اضافه شود. 

وی با بیان اینکه در هفته های آتی تعدادی از ایستگاه های مترو به بهره برداری خواهند رسید، خاطرنشان کرد: اگر بخش های توسعه ای را در نظر نگیریم، خطوط هفت گانه مترو تا پایان سال تکمیل خواهند شد. در بخش تأمین قطار نیز در تلاش هستیم امسال دو رام از قطارهای چینی را وارد و دو رام قطار ملی را تأمین کنیم. پس از آغاز این روند، هر ماه دو تا سه رام قطار به ناوگان مترو اضافه خواهد شد. 

محمدخانی همچنین تصریح کرد: تاکسی های برقی نیز در سطح شهر فعال شدند و هفته گذشته هم تاکسی های برقی شاسی بلند فعالیت خود را آغاز کردند. این موارد بخشی از تلاش های شهرداری برای کاهش دغدغه ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است. امروز تعداد اتوبوس ها قابل مقایسه با آغاز دوره نیست و در حال دو برابر شدن است. شهرداری در این عرصه متوقف نشده است. 

سخنگوی شهرداری تهران گفت: برخی رسانه ها در مورد سخنان شهردار تهران در خصوص ناکارآمدی تحریم مواضعی داشتند. روشن است که در روزهایی که جامعه رسانه ای درگیر موضوع اسنپ بک بود، شهرداری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی را رونمایی کرد و این در حالی بود که برخی می گفتند که مراودات با اسنپ بک قطع می شود. این اتوبوس ها رونمایی و اعلام شد که روند آن ادامه دار خواهد بود. 

وی با بیان اینکه مسیر روشن و شفاف است، اظهار کرد: مدیریت شهری دوره ششم نشان داده که در حوزه حمل و نقل عمومی فراتر از موانع موجود همچون تحریم و تورم، مسیر را پرقدرت ادامه می دهد و سعی می کند موانع را برطرف کند.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی  درخصوص خانه اندیشمندان و آخرین وضعیت آن عنوان کرد: درباره موسسه خصوصی خانه اندیشمندان، همان‌طور که بارها گفته شده شهرداری تهران آمادگی دارد از این موسسه خصوصی در کنار سایر فعالان حوزه اندیشه میزبانی کند. شهرداری در همه بخش ها و ظرفیت ها از جمله ساختمان خیابان ورشو میزبان فعالان حوزه اندیشه هست و خواهد بود و قائل به انحصار برای یک موسسه خصوصی نیستیم. در همان ساختمان امکان فعالیت این موسسه البته در کنار سایر مجموعه ها، گروه ها، اتاق های فکر و نهادها وجود دارد. 

وی با بیان اینکه این ساختمان متعلق به مردم و شهرداری است، ادامه داد: از ابتدا ایده شهردار تهران این بود که یک فضای اشتراکی درباره استفاده گروه های اندیشه ورز داشته باشیم نه این که فقط یک بخش خصوصی متولی این ساختمان باشد. 

محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره دلیل قرارگیری شهر تهران در مجمع شهرهای تاریخی توضیح داد: یکی از موضوعاتی که از روزهای ابتدایی مدنظر قرار دادیم افزایش و ارتقای شاخص های بین المللی تر شدن تهران بود. یکی از آنها عضویت فعال تهران در سازمان های بین المللی است. در این دوره ۴ یا ۵ سازمان بین المللی را برای عضویت تهران پیگیری کردیم که پیش از این عضویت تهران در آنها وجود نداشت که از طرف آن سازمان‌ها نیز استقبال شد.

وی اضافه کرد: یکی از این نهادها سازمان بین المللی شهرهای تاریخی است که به غلط این تعبیر شد که باید به سراغ شهرهایی مانند اصفهان و یزد و شیراز و سایر شهرها برویم ما هم این نظر را داریم که این شهرها هم باید عضو شوند و هر چقدر شهرهای بیشتری در این سازمان وجود داشته باشند نام ایران بیشتر طنین انداز می شود اما به این معنا نیست که تهران نباید در آن سازمان حضور داشته باشد. تهران یک سابقه ۲۴۰ ساله پایتختی دارد و یک سابقه چند هزار ساله به عنوان وجود تمدن در این مکان وجود دارد پس چرا تهران نباید در این سازمان حضور داشته باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: در رویدادهایی که این سازمان برگزار کرده در سال های اخیر شهرداری تهران حضور فعال داشته و گفت و گوی‌های کارشناسی با آن سازمان داشتیم و امیدواریم کرسی‌های جدی‌تری در این سازمان و سایر سازمان ها داشته باشیم.

شهرداری همواره کنار دولت است

 محمدخانی در پاسخ به پرسشی در مورد کمک های شهرداری به دولت و مطرح شدن این موضوع از سوی یکی از اعضای شورا که باید توقع نهادها از شهرداری کاهش یابد، یادآور شد: به نظر می رسد دوره این نوع اظهارنظرها گذشته است؛ ما یک جنگ تمام عیار با وحشی ترین و عجیب و غریب ترین شبه انسان های کره زمین را تجربه کردیم و شرایط نشان داد که همبستگی تا چه اندازه ضرورت دارد. 

وی ادامه داد: ما در دولت شهید رئیسی و به همان میزان در دولت دکتر پزشکیان در کنار دولت هستیم. شخص رئیس جمهور نیز کنار شهردار تهران است و این فهم بین رئیس جمهور و شهردار وجود دارد که باید به هم کمک کنند تا بارها را با هم برداریم. طبیعتاً مشکلات ما و دولت مشکلات همدیگر است و همه تلاش می کنیم که مسائل مردم رفع شود. از این جهت شهرداری همواره کنار دولت است و اصرار مدیریت شهری و شهردار این است که هیچ بن بستی برای رفع مشکلات تهران وجود ندارد و برای رفع این مسائل راه حل عملی وجود دارد و می توان با انسجام این موضوع را عملیاتی کرد. نیاز به همدلی و مهربانی بیشتر است و خط کشی ها و قواعدی که به ضرر مردم است، باید کنار گذاشته شود.

محمدخانی در پاسخ به پرسشی در مورد دستگاه زباله سوز، گفت: سازمان محیط زیست در مورد دستگاه نظر خود را دارد اما شهرداری جلسات فنی خوبی را با سازمان محیط زیست و دیگر نهادها برگزار کرده و در حال تفاهم برای اجرای یک مدل خوب در این زمینه است. دلیل اظهارات اولیه ناآشنایی با گزینه ای بود که شهرداری تهران به دنبال آن رفته بود. 

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه کارخانه زباله سوز مورد نظر شهرداری شاخص های بسیار بالایی در حوزه محیط زیست  دارد، یادآور شد: معاونت خدمات شهری و سازمان محیط زیست جلسات خوبی با هم داشتند و امیدواریم در روزهای آینده خبر نهایی آن اعلام شود. منتظریم که قرارداد آن امضا شود.

تاکسی اینترنتی شهرداری به دلیل امنیت بالا برای نوجوانان قابل استفاده است

وی در پاسخ به پرسشی  در رابطه با ممنوعیت تردد نوجوانان بدون خانواده ها توسط شرکت های تاکسی اینترنتی، اظهار کرد: در ماه های قبل جنجال های مفصلی در برخی رسانه ها در این زمینه ایجاد شد. شهرداری در چند دهه اخیر متولی تاکسی بوده و صنف آنها اعلام کرد که شهرداری حق ندارد تاکسی اینترنتی راه اندازی کند و باید از آنها مجوز بگیرد. 

محمدخانی با بیان اینکه شرکت های تاکسی اینترنتی باید پاسخگو باشند، یادآور شد: ضعف های جدی در خدمات رسانی آنها وجود دارد. شهرداری ها در شهرهای مختلف دنیا در زمینه تاکسی اینترنتی تجربیات موفقی دارند. به صورت اصولی و بر اساس نگاه های قدیمی، مردم اعتماد ویژه ای به تاکسی های شهرداری دارند. راننده های آنها شناسنامه دار هستند، شهر را بیشتر می شناسند، به نوعی اهل همین شهر هستند و به صورت دائمی رصد می شوند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به حادثه دلخراش قتل یک خانم جوان در یکی از تاکسی های اینترنتی، اظهار کرد: در شهرداری تهران بستر امنی به نام شهرزاد وجود دارد و سرویس های اینترنتی را ارائه می کند. طبعاً در این سامانه مشکلی در سرویس دهی به نوجوانان نخواهیم داشت و بانوان با امنیت خاطر از این تاکسی ها استفاده خواهند کرد؛ حتی مشکل آدرس دهی هم وجود نخواهد داشت. اما اکنون با توجه به اینکه برخی راننده ها حتی ساکن تهران هم نیستند با اختلال مسیر مواجه می شوند. 

وی افزود: راننده های تاکسی مورد آزمون قرار می گیرند و محلات را کامل می شناسند و مشکل آدرس یابی نخواهند داشت. باید اجازه داد موضوع تاکسی به صاحب اصلی خود یعنی شهرداری برگردد و بتواند در قالب سوپراپلیکیشن شهرزاد به مردم خدمات رسانی کند و نه به عنوان رقیب بخش خصوصی اما سهمی در خدمت رسانی به شهروندان با امنیت خاطر داشته باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظری درباره پله برقی ها و استفاده شهرداری از پله برقی های مختص فضای بسته و ارزان تر در پل ها و سایر نقاط، گفت: چیزی که مشخص است پیمانکارانی که با شهرداری همکاری می کنند موظفند کلیه مجوزهای قانونی و استاندارد های لازم را اخذ کنند و نظارت پسینی هم در این باره وجود دارد، اینکه دوستان به موضوعی اشاره کنند که کشف جدیدی داشتند، چنین اظهار نظری به نظر درست نیست و نظارت های لازم از طرف سازمان استاندارد و نهادهای تخصصی وحود دارد. 

محمدخانی در ادامه درباره آخرین وضعیت موضوع و مساله نظام مهندسی هم اظهار کرد: درباره این موضوع دستگاه قضایی موضعی را اعلام کرده که شهرداری تابع است اما مساله ما هنوز حل نشده است. اگر از مردمی که درگیر ساخت وساز خانه های خود هستند درباره پاسکاری بین مجموعه ها و فرایند مجوزها بپرسید از روند طولانی این موضوع گله دارند. مثلا برای یک موضوع ساده کارشناسی خاک ببینید یک سازنده چند ماه معطل می شود؟ در حالی که باید برای یک محیطی مانند تهران استاندارد مشخصی در این موضوع وجود داشته باشد. یکی از مسائل طولانی شدن فرآیند ساخت و ساز همین مساله حوزه نظام مهندسی است که با آن دست به گریبان هستیم. شهرداری باید فرآیند مجوزهای ساخت وسازها را کاهش دهد و دود طولانی شدن این مساله طبیعتا به چشم مردم می‌رود. 

محمدخانی به پرسشی در مورد تحویل چاه ها به وزارت نیرو پاسخ داد: شهرداری این چاه ها را به وزارت نیرو تحویل داده است. 

وی همچنین در بخشی دیگر از گفته هایش اظهارکرد: اگر خانواده های آسیب دیده از جنگ هنوز مشکلی دارند می توانند به شهرداری مناطق مراجعه کنند. تاکنون بازسازی های جزئی ۱۰۰ درصد به پایان رسیده است. دو هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند به تعمیرات متوسط داشتند که خسارات کمتر از ۳۰۰ میلیون پرداخت و ساز و کار پرداخت خسارات بالای ۳۰۰ میلیون تومان نیز طی شده است. عملیات مقاوم سازی ۵۹ واحد نیز آغاز شده و ۶۶۰ واحد نیاز به تخریب و نوسازی داشتند که انتخاب پیمانکار و تهیه نقشه به پایان رسیده است. 

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری ساخت مسکن را انجام نمی دهد، گفت: طراحی نقشه توسط پیمانکار صورت می گیرد و ساخت آن توسط پیمانکار و با هزینه شهرداری انجام خواهد شد. 

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با پروژه دوگاز نیز اظهار کرد: این پروژه در قالب کمیسیون نامگذاری شورا، نامگذاری خواهد شد. این پروژه بسیار کلیدی است و بنده به عنوان متولی اطلاع رسانی شهرداری باید بگویم که در حق آن اجحاف شده و کمتر به آن پرداخته ایم. 

محمدخانی با بیان اینکه در مورد پروژه بزرگراه یادگار امام، آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی سخنان زیادی مطرح شده اما این پروژه چیزی کم از پروژه های بزرگ کم ندارد، گفت: این پروژه در ۳.۷ کیلومتر، پنج شریان اصلی را به هم متصل و یک مسئله ترافیکی مهم را در غرب تهران رفع می کند. 

وی ادامه داد: در مواردی چهار تا پنج میلیون نفر در روز به تهران مراجعه می کنند و به شهرهای خود برمی گردند. به همین دلیل اجرای این پروژه هم برای شهروندان و هم برای هموطنان اهمیت خواهد داشت. امیدواریم پروژه به سرعت پیش برود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

محمدخانی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: مسیر تراموا از طریق شورا طی می شود و تکلیفی که در مصوبه شورای عالی ترافیک وجود دارد، در جای خود باقی است اما طبیعتاً شورا باید تصمیم گیری کند و ما تابع آن هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز