خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

افزایش ظرفیتی که انجام شده مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۸۸۸

افزایش ۳۵۲۰ دانشجوی پزشکی و ۴۶۵ دانشجوی دندانپزشکی در ۲ سال اخیر

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش ظرفیتی که در کشور انجام شده مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، اما به هر حال در جلسه‌ای نیازهای واقعی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزیابی شده است.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل باقری فرد در نشست با گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، افزود: باید در حد توان و ظرفیت‌ها نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد به ویژه اینکه حل برخی از مشکلات نیازمند اصلاح قانون و برنامه است.

وی به مطالبات حوزه پزشکی ایران اشاره کرده و ادامه داد: یکی از مهمترین مطالبات در این حوزه، افزایش ظرفیت متخصصین و پزشکان است. اگر کشور خواهان افزایش تعداد متخصصین و پزشکان است، ابتدا باید زیرساخت‌های لازم را در اختیار داشته باشد.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در بازه زمانی 2 سال گذشته، 3520 دانشجوی رشته پزشکی و 465 دانشجوی رشته دندانپزشکی به ظرفیت دانشجویان این رشته‌ها در کشور اضافه شده است.

باقری فرد تصریح کرد: هزینه تحصیل هر دانشجوی پزشکی بیش از 10 میلیارد ریال و هزینه تحصیل هر دانشجوی رشته دندانپزشکی بیش از 13 میلیارد ریال برآورد می‌شود. برای تحصیل این تعداد دانشجوی پزشکی باید بیش از 35 هزار میلیارد ریال اعتبار تزریق شود. همچنین پیگیر تأمین نیازهای دانشجویان نیز هستیم.

وی بیان داشت: مهمترین رکن آموزش، اعضای هیئت علمی هستند و باید برای ماندگاری آنها تلاش کنیم. در موضوع ارتقای هیئت عملی فقط به پرونده‌ها توجه می‌شود و به توانمندی‌های شخص توجه نمی‌شود. در حقیقت افراد بر اساس کارکرد و نقش وی در ارتقای دانشگاه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای ارتقا ارزیابی می‌شوند.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: مشکل ما ماندگاری اعضای هیئت علمی است. در مواردی، فرد تعهد خود را اجرایی می‌کند، اما به محض اتمام زمان تعهد، به سرعت محل خدمت را ترک می‌کند که این موضوع امور را با چالش جدی مواجه می‌سازد.

باقری فرد ابراز داشت: به همین دلیل در موضوع تکمیل ظرفیت، افرادی بومی مدنظر هستند و برای رفع این مشکل باید جذب افراد بومی انجام گیرد. همچنین در جابجایی‌ها، موضوع موافقت مبداء و مقصد قطعاً باید با جدیت پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه موضوع سهمیه برقراری عدالت آموزشی بر اساس قانون اجرایی می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس افراد باید در هر جایی که تعهد داده‌اند، خدمت کنند. استنکاف از این موضوع بر اساس مقررات موجود و طبق قانون حکم زندان دارد.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: امور رفاهی هیئت علمی تا امروز در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها عملاً تعطیل بوده است. اما خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی وزارتخانه در این حوزه در جریان است.

باقری فرد به دیگر فعالیت‌های وزارت بهداشت در راستای فرایندهای رفاهی اعضای هیئت علمی اشاره کرده و افزود: کارت هوشمند اساتید نیز در حال پیگیری است و به زودی در حوزه مسکن نیز اقداماتی انجام می‌شود تا بتوانیم انگیزه اعضای هیئت علمی را ارتقاء بخشیم.

وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی علوم پایه که 40 درصد اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تشکیل می‌دهند و همچنین اعضای هیئت علمی بالینی، برای وزارت بهداشت هیچ تمایزی ندارد و وزارتخانه نگاهی برابر به این 2 قشر دارد.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: پزشکی عمومی ایران مورد تأیید مجامع بین‌المللی است. در واقع یکی از اعتبارات جهانی ایران، کیفیت فعالیت‌های پزشکی است و این امر به کیفیت آموزش باز می‌گردد.

باقری فرد با اشاره به اینکه وضعیت پزشکی عمومی در کشور و تربیت نیروهای این حوزه در حد مطلوب است، تصریح کرد: در حوزه پزشکی، رشته پزشکی عمومی از قداست بالایی برخوردار است و اگر این رشته آسیب ببیند در واقع کلا حوزه پزشکی آسیب می‌بیند. اجازه نمی‌دهیم آسیبی به این رشته وارد شود.

وی بیان داشت: برای رشته دستیاری نیز به هیچ عنوان سطح و حد نصاب تقلیل نمی‌یابد و اجازه نمی‌دهیم که هر فردی با هر شرایطی وارد این عرصه شود. همچنین پیگیر هستیم که حقوق دستیاری به حقوق پزشکی عمومی ارتقاء یابد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا حدودی این تغییر حقوق را پذیرفته است.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: در سال جاری در رشته بیهوشی و طب اورژانس به تمام دانشجویان پزشکی اجازه دادیم که بدون گذراندن طرح در صورت تمایل وارد این رشته‌ها شوند. چرا که تغییرات را در برخی از رشته‌ها می‌توانیم اعمال کنیم.

باقری فرد با بیان اینکه بیهوشی و طب اورژانس جزء رشته‌ها و گروه‌های مظلوم واقع شده‌اند، ابراز داشت: نظام پرداخت برای رشته‌های بیهوشی و طب اورژانس و رشته‌های داخلی نیز ارتقاء یافته است. چرا که این گروه‌ها جراحی ندارند و به تبع آن دریافتی کمتری دارند. به همین دلیل باید ارتقاء پیدا می‌کردند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: رشته ارتوپدی، زنان و حتی دستیاری در تمامی کشورها رشته‌های دشواری هستند. بر این اساس مبالغ دریافتی آنها قطعاً می‌تواند برای پزشکان این رشته‌ها یک انگیزه محسوب شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز