خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مگر وقتی اوضاع اقتصادی و تولید خوب بود، حقوق کارگران رعایت می‌شد؟

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۲۸۲

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران گفت: امنیت شغلی وابسته به ماده 7 قانون کار و مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است. دولت باید مشکلات جامعه کارگری را دریابد و به وظایف خود در قبال کارگران عمل کند.

غلامرضا سلطانی (بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران و نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گلستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری و وابسته به ماده 7 قانون کار است. اگر این ماده در کشور برای جامعه کارفرمایی و کارگری جا بیفتد، ما می‌توانیم تا حد زیادی از چالش فقدان امنیت شغلی رهایی یابیم. مساله ما همیشه این بوده که جامعه کارگری در کشور مظلوم واقع شده‌است.

وی افزود: چطور می‌شود کارگر شاغل در یک واحد صنعتی که جنبه کارش مستمر و دائم است، قراردادش موقت و یک‌ماهه باشد؟ نکته جالب این هست که کارگری که در یک پروژه ساختمانی و عمرانی کار می‌کند، به‌راحتی به او کارگر قراردادی و موقت اطلاق می‌شود، اما کارگری هم که در یک مجموعه تولیدی که کار آن جنبه مستمر دارد، باز  مجبور است با قرارداد و شرایط کار موقت فعالیت کند. کسانی را می‌شناسم که بیست‌سال سابقه کار دارند، اما هنوز با قرارداد موقت کار می‌کنند. طبیعی است که این افراد مایوس شده و از کشور دلسرد می‌شوند.

نائب رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان گلستان اظهار داشت: جامعه کارفرمایی در تحلیل‌های خود از هزینه تولید اعلام می‌دارد 12-13صد سهم مزدی کارگران از قیمت تمام‌شده کالا است. اما جامعه کارگری درصد بسیار پایین‌تری را اعلام می‌کند که در مواردی حتی بین 3 الی 4درصد است. این شکاف و خلاء را دولت باید با جدیت پرکند. آن مالیاتی را که به شکل‌های مختلف از کارمندان و به‌خصوص کارگران دریافت می‌کنند، بهتر است به‌گونه‌ای استفاده کنند که درنهایت به نفع جامعه مزدبگیر تمام شود.

وی تاکید کرد: دولت باید مشکلات جامعه کارگری را دریابد. ما معتقد به سه‌جانبه‌گرایی بین دولت، کارفرما و کارگر هستیم و هرکدام از این اضلاع، به‌ویژه ضلع سوم که دولت است، باید نقشش را ایفا کرده و به وظایف خودش جامعه عمل بپوشاند. متاسفانه دولت پایبند به وظایف نظارتی خود نیست.

نائب‌رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گلستان اظهار داشت: اکنون بسیاری با توسل به این بهانه که اوضاع اقتصادی خوب نیست، حقوق کارگران را تضییع می‌کنند. مگر آن زمان که اوضاع اقتصاد و تولید خوب بود و رکود وجود نداشت، حقوق کارگران رعایت می‌شد؟ چطور است کارفرمایان حمایت‌هایی شبیه وام‌های یارانه‌ای، وام‌های زودبازده و وام‌های کم‌بهره دریافت می‌کنند، اما وقتی به دستمزد کارگران می‌رسند به‌بهانه‌های مختلف، سر ریزترین درصدهای آن چانه‌زنی می‌کنند. 

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران در پایان، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جامعه کارگری است و در زمانی که با استیضاح مواجه بود، جامعه و بسیاری فعالان کارگری از وی حمایت کردند. اما مطالبات جامعه کارگری بسیار زیاد است. در مورد مواردی همچون تصویب بند (ز) تبصره 7 قانون بودجه 97 و یا ارائه تفسیر جدید از اصل 44 قانون اساسی، چه‌کاری توانستند انجام دهند؟ مگر سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی نیست؟ چرا تلاش می‌شود منابع آن به خزانه دولت منتقل شود؟ متاسفانه هجمه‌های بسیار زیادی به جامعه کارگری صورت گرفته‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز