خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

حقوق پایه کارگران هیچ تناسبی با خط فقر ندارد/کارگری که دغدغه معیشت دارد نمی‌تواند با انگیزه کار کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۳۸۳

تاج‌الدین گفت: اگر دستمزدها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت واقعی افزایش یابد، کیفیت زندگی کارگران بالا می‌رود و به افزایش انگیزه نیروی انسانی منجر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ناهید تاج‌الدین (دبیر دوم کیسیون اجتماعی مجلس و نماینده حوزه انتخابیه اصفهان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: اخیرا در تذکر کتبی به وزیر کار اشاره داشتم که برابر ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار باید همه‌ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف باتوجه به دو معیار درصد تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز سبد هزینه خانوار اعلام کند. اما متاسفانه هر‌ ساله سبد هزینه خانوار در این میزان لحاظ نمی‌شود و صرفا بر مبنای نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی با یک یا دو درصد بالاتر، میزان حداقل مزد کارگران اعلام می‌شود. از طرف دیگر باتوجه به تبعات بی‌ثباتی نرخ ارز که این روزها شاهد آن هستیم به نظر می‌رسد نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی نیز برای تعیین میزان حداقل مزد کارگران قابل اتکا نیست، از این رو بیم آن می‌رود معیشت کارگران بیش از پیش دستخوش بی‌ثباتی گردد.

به گفته این نماینده مجلس؛ سبد معیشتی کارگران برابر نظر نماینده شورای عالی کار یعنی مجموع هزینه سبد معیشت یک خانوار ۳.۳نفری برای سال جاری دو میلیون و ششصد و شصت و نه‌هزار و هشتصد تومان است. وی در همین‌باره اظهار داشت: این رقم بسیار بیشتر از حقوق پایه کارگران است، ضمن آنکه حقوق پایه کارگران هیچ تناسبی با خط فقر نسبی هم ندارد. برای همین است که ما می‌گوییم دستمزدها باید افزایش یابد.

وی افزود: امسال چانه‌زنی‌ها در نشست شورای عالی کار و مذاکرات سه‌جانبه میان کارگران، کارفرمایان و دولت بیشتر طول کشید و تعامل بیشتری صورت گرفت اما نگرانی ما نوسان‌های اقتصادی 97 و اثرات آن بر نرخ تورم و سبد معیشتی کارگران است. برای همین در تذکری که در زمان انجام مذاکرات در روزهای پایانی سال به وزیر کار دادیم، متذکر شدیم شورای عالی کار با لحاظ همه نوسان‌های اقتصادی 97 و درنظر گرفتن حداکثر متغیرها‌، حداقل حقوق کارگران را تعیین نموده و از ثبات شغلی و معیشتی کارگران بیش از پیش حراست نماید.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه اگر دستمزدها به‌صورت واقعی افزایش یابد، کیفیت زندگی کارگران بالا می‌رود و به افزایش انگیزه نیروی انسانی منجر می‌شود، اظهار داشت: الان یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی ما معضل بهره‌وری است، اینکه ساعت مفید کاری در هفته به زور به 11 ساعت می‌رسد و این امر دلایل متعددی دارد که یکی از آنها به انگیزه‌های پایین نیروی انسانی برمی‌گردد. به هر حال کارگری که دغدغه معیشت دارد، نمی‌تواند با انگیزه و درست کار کند.

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان، گفت: افزایش دستمزدها، همانگونه که گفتم، یکی از دلایل افزایش بهره‌وری است. برای بهره‌وری باید روی اثربخشی و کارایی تمرکز کرد یعنی یک سیستم بهره‌ور سیستمی است که هم درست؛ کار می‌کند و هم کار؛ درست می‌کند. درست کار کردن سیستم‌ها به کارگران، انگیزه‌ها و آموزش‌های درست آنها بستگی دارد و کار درست کردن به مدیران بستگی دارد. بنابراین می‌بینید کارگران یک پای بهره‌وری سیستم‌ها در ایران هستند و از همین منظر افزایش دستمزد بسیار مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز