خبرگزاری کار ایران

اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه/ آتش زدن شهرداری نانت و انباشت ۱۰ هزارتن زباله در پاریس

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۹۹۲

بنابر گزارش اغلب رسانه‌های اروپایی بار دیگر اجتماعات فرانسوی​‌ها با دخالت پلیس ضد شورش به ویژه در شهرهای پاریس، نانت، لیون و تولوز فرانسه به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری یورونیوز، معترضان فرانسوی در اعتراض به تصمیم دولت به افزایش سن بازنشستگی و عدم مدیریت بحران هزینه‌های زندگی در پاریس و چندین شهر بزرگ فرانسه بارها تجمعات چند صد هزار نفری برگزار کردند. جمعیت معترض در پایتخت این کشور به یک میلیون نفر در شب گذشته (شب پنج شنبه) رسید. 

بنابر گزارش اغلب رسانه‌های اروپایی، اجتماعات فرانسوی‌ها با دخالت پلیس ضد شورش به ویژه در شهرهای پاریس، نانت، لیون و تولوز فرانسه به خشونت کشیده شد. 

معترضان که علاوه بر بازنشستگان و کارگران شامل گروه‌های معترض دانشجویی و دانش آموزی بودند، در واکنش به خشونت پلیس شهرداری شهر نانت را به‌طور کامل به آتش کشیدند. همچنین برخی از گروه‌های معترض به ساختمان‌های دولتی از جمله دفتر وزارت کشور در پاریس حمله کرده و برخی اموال دولتی را تخریب کردند. 

همچنین در روزهای گذشته فیلم‌هایی به‌طور مخفیانه منتشر شد که در آن‌ها صحنه‌هایی از ضرب و شتم پلیس علیه بازداشتی‌های اعتراضات خیابانی دیده می‌شود. گفته شده انتشار این فیلم‌ها نقش خاصی در تهییج احساسات معترضان داشته است. 

طرح دولت امانوئل مکرون با تهدید رئیس جمهور و نخست وزیر در پارلمان به انحلال مجلس فرانسه تصویب و مراحل نهایی اجرا شدن آن از سال آینده میلادی شروع خواهد شد. طبق این طرح سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش و سابقه لازم برای بازنشستگی از ۴۰ سال به ۴۳ سال افزایش می‌یابد. برخی مشاغل سخت‌تر مانند کارهای مربوط به حوزه شهرداری و جمع آوری زباله‌ها نیز سن بازنشستگی‌شان از ۵۸ سال به ۶۰ سال افزایش یافته است. 

یورونیوز گزارش می‌دهد که نیروهای پیمانی و قراردادی شهرداری‌های فرانسه در اعتراض به این وضعیت مانع از تخلیه زباله‌ها و جمع آوری آن‌ها از سطح شهر شدند که این مسئله باعث بروز وضعیت بدی در مناظر شهری پاریس پایتخت این کشور شده است. 

معترضان می‌گویند که به زودی در اطراف کاخ الیزه در پاریس به عنوان اصلی‌ترین مقر حکمرانی این کشور یک اجتماع بزرگ برگزار می‌کنند. 

دولت و حزب حاکم هدایت اعتراضات خشن را از سوی گروه‌های راست افراطی و آنارشیست‌های چپ دانسته و اعلام کرده است که پلیس تنها به وظایف تعریف شده خود عمل کرده است. 

شهرداری پاریس به یورونیوز اعلام کرده که دو کارخانه زباله سوزی بزرگ به تعطیلی درآمده و با اعتصاب پاکبان‌های فرانسه ۱۰ هزار تن زباله در خیابان‌های پاریس گرد آمده است. 

اعتصاب پاکبان‌های فرانسه در راستای افزایش سن بازنشستگی آن‌ها از ۵۸ سال به ۶۰ سال انجام شده است که ۱۶ روز به طول انجامیده و باعث شده شیرآبه و بوی بد چندهزارتن زباله در پاریس و حومه این شهر زندگی را برای شهروندان مختل کند. 

نخست وزیر فرانسه در جلسه اضطراری با مکرون درخواست اعلام وضعیت اضطراری را مطرح کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز