خبرگزاری کار ایران

کارگران در فرانسه دوباره وارد اعتصاب عمومی گسترده شدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۷۷۵

دور دوم اقدام برای اعتصاب سراسری کارگران فرانسه به دلیل اخلاف تشکل‌های کارگری با دولت و کارفرمایان بر سر حقوق و دستمزد در بحبوحه بحران هزینه‌های فزاینده زندگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه‌ای «AA»، اعتصابات کارگران فرانسه با هدایت کنفدراسیون سراسری کارگران (CGT) این کشور از امروز شنبه دوباره آغاز شد.

کارشناسان معتقدند این اعتصابات، فرانسه را بار دیگر به بن بست اقتصادی خواهد کشاند. دور دوم اقدام برای اعتصاب سراسری کارگران فرانسه به دلیل اخلاف تشکل‌های کارگری با دولت و کارفرمایان بر سر حقوق و دستمزد در بحبوحه بحران هزینه‌های فزاینده زندگی است.

اعتصاب اتحادیه‌های کارگری فرانسه از جمعه عصر در خیابان‌های پاریس و ده‌ها شهر دیگر در این کشور طی یک اعلام کارزار مجازی کلید خورد. آن‌ها در محکومیت افزایش هزینه‌های زندگی و انفعال دولت در برابر روند افزایشی تورم، به خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای مهم فرانسه آمده و خواستار کنترل قیمت‌ها (و یا در صورت‌عدم توان دولت) خواهان افزایش دستمزد شدند. 

حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تظاهرات در سراسر فرانسه توسط اتحادیه کارگری کنفدراسیون سراسری کارگران (CGT) تاکنون به ثبت رسیده است. 

اعتصاب یک روزه شبکه حمل و نقل عمومی متروی پاریس، شروعی دوباره برای دور تازه اعتصابات و اعتراضات بوده است. 

بر اساس گزارش CGT، هزاران نفر در تظاهرات پاریس شرکت کردند که از صبح امروز آغاز شده است. اعتراضات بعد از ظهر دیروز نیز در میدان «Place de la Bastille» یا همان میدان معروف باستیل متوقف شد. 

پلیس و وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرکنندگان در پاریس را تا ۵ هزار نفر اعلام کردند، و این درحالی است که روز نخست این اعتراضات بدون خشونت و اغتشاش آغاز شده است. 

اگرچه اعتراضات دیگری در سراسر فرانسه در شهرهایی مانند لیون یا مونپلیه به صورت پراکنده برگزار شد، اختلالات شبکه حمل و نقل به دلیل اعتراضات در پاریس متمرکز شده است. 

طبق این گزارش، امروز حداقل نیمی از خطوط مترو تعطیل هستند و مانند روز چهارشنبه، بسیاری از اتوبوس‌های حومه شهر نیز بیکارند. 

پنج خط مترو به طور کامل بسته شده و هفت خط دیگر فقط در ساعات اوج ترافیک کار می‌کنند. اعتصاب روز پنجشنبه در حالی رخ داد که مسافران به طور فزاینده‌ای نسبت به حمل و نقل عمومی پاریس خشمگین شده‌اند. 

اتحادیه‌ها در هفته‌های اخیر در چندین بخش اعتصاب کرده‌اند تا دولت به افزایش دستمزد یا افزایش استخدام راضی شده و در مذاکرات با کارفرمایان و شرکت‌ها برای این امر حاضر شود. 

گابریل آتال، وزیر حسابداری عمومی فرانسه می‌گوید: شعار این اعتصاب؛ تردد صفر در مترو؛ بود، اما همچنین نتیجه اعتصاب امروز این بوده که بسیاری از فرانسوی‌ها نتوانستند بر سر شغل خود به موقع حاضر شوند یا گاه به طور کلی نتوانستند به سر کار بروند. 

این سومین بسیج متوالی اتحادیه‌ها پس از دو اعتصاب سراسری دیگر در روزهای ۱۸ و ۲۷ اکتبر محسوب می‌شود. به گفته وزارت کشور، تظاهرات ۱۸ اکتبر شامل بیش از یکصدهزار نفر تظاهرکننده بود، اما CGT اعلام کرده بود که در آن دو اعتصاب و راهپیمایی بزرگ حداقل ۳۰۰ هزار نفر کارگر معترض شرکت داشته است. 

نارضایتی‌ها و مطالبات اعتصاب شامل مطالبه افزایش حداقل دستمزد، ارزیابی مجدد کلیه حقوق‌ها و طبقه‌بندی‌های مزدی مطابق با تورم و بازنگری حقوق‌های بخش‌های مختلف دولتی بوده است. 

CGT همچنین از استفاده دولت از قدرت‌های اعتصاب‌شکن در جریان اعتصابات قبلی در پالایشگاه‌های نفت در ماه اکتبر -که منجر به کمبود گسترده بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت در مقیاس ملی شد- به شدت اعتراض کرده است. 

رهبران اتحادیه‌ها همچنین امیدوارند فشار بر رئیس جمهور امانوئل ماکرون، وی را از بازنگری در طرح افزایش سن بازنشستگی منصرف کنند. طرح جدید دولت فرانسه افزایش سن بازنشستگی از حدود ۶۲ سال به حدود ۶۵ سال است که اعتراضات بسیاری از بازنشستگان را نیز در اتحادیه س. ژ. ت برانگیخته است. 

بر اساس داده‌های رسمی، قیمت‌ها برای مصرف‌کننده فرانسوی در ماه گذشته با سریع‌ترین شتاب طی ۴۰ سال اخیر، رشد داشته است که شامل افزایش قیمت انرژی، مواد غذایی و کالاهای مصرفی کم دوام دیگر از جمله پوشاک است. 

قیمت مواد غذایی به طور خاص تقریباً ۱۲ درصد رشد کرد که ضربه‌ای به خانواده‌های کارگری و کم بضاعت محسوب می‌شود. بسیاری از خانوارها بیشتر از نصف حقوق خود را باید در سوپر مارکت‌ها خرج کنند. 

در همین حال، علی‌رغم مداخلات دولت برای محدود کردن قیمت قبض‌های آبونمان فرانسوی‌ها، مشاهده شده است که در همسایگان این کشور در اتحادیه اروپا، قیمت انرژی تقریباً ۲۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز