خبرگزاری کار ایران

فرانسوی‌ها برای چهارمین بار تظاهرات میلیونی برگزار کردند/ سطل‌های زباله به آتش کشیده شد، پلیس اشک‌آور شلیک کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۷۹۲

به گفته وزارت کشور فرانسه، بیش از ۹۶۰۰۰۰ نفر در پاریس، نیس، مارسی، تولوز، نانت و دیگر شهرها راهپیمایی کردند. معترضان حضور خود را در خیابان‌ها طی روز گذشته (شنبه) بیش از یک میلیون نفر تخمین زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از آسوشیتد پرس، در حالی که معترضان فرانسوی به افزایش سن بازنشستگی از سوی دولت، دور چهارم تظاهرات سراسری را علیه برنامه‌های امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) برگزار کردند، پلیس روز شنبه در سراسر فرانسه توانست با قوای قهریه؛ کنترل خیابان‌ها را بعد از ساعت‌ها کشمکش به دست بگیرد. 

به گفته وزارت کشور فرانسه، بیش از ۹۶۰۰۰۰ نفر در پاریس، نیس، مارسی، تولوز، نانت و دیگر شهرها راهپیمایی کردند. معترضان حضور خود را در خیابان‌ها طی روز گذشته (شنبه) بیش از یک میلیون نفر تخمین زدند. 

معترضان امیدوار بودند که به فشار بر دولت برای عقب‌نشینی ادامه دهند و اقدامات بعدی برای ۱۶ فوریه (چهارشنبه این هفته) برنامه‌ریزی شده است. 

مقامات در پایتخت فرانسه حدود یک صدهزار شرکت کننده را در خیابان‌ها تخمین زدند که بیشترین تظاهرات در پاریس علیه تغییرات حقوق بازنشستگی از زمان آغاز اعتراضات در ماه گذشته محسوب می‌شود. 

تظاهرات آخر هفته جوانان و نیروهای دانشگاهی و اهل قلم را نیز به مخالفت با پیشنهادهای بازنشستگی کشاند؛ آن‌ها نتوانستند در سه روز قبلی که همگی در روزهای هفته برگزار می‌شد، شرکت کنند. اما این‌بار، اعتصاب کارگران راه آهن با تظاهرات همراه نشد و به قطارها و متروی پاریس اجازه داد روز شنبه حرکت کنند. با این حال، اعتصاب غیرمنتظره‌ی کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی به این معنی بود که نیمی از پروازها به دومین فرودگاه بزرگ پاریس (اورلی) عصر شنبه لغو شد. 

در پاریس، برخی از کارگران و دانشجویانی که می‌خواستند مخالفت خود را با سیاست‌های راستگرایانه دولت اعلام کنند، برای اولین بار به دلیل بار تجمعی سنگین در روزهای هفته در تظاهرات شرکت کردند. 

الیسا حداد، ۱۸ ساله، مهاجر الجزایری به فرانسه در این تجمع گفت: «ما اغلب می‌شنویم که برای کار کردن باید خیلی جوان باشیم، اما با افزایش تورم، افزایش قیمت برق، این اصلاحات بر خانواده‌های ما تأثیر منفی خواهد گذاشت. این اولین تظاهراتی است که من در آن شرکت کردم زیرا نتوانستم با اتحادیه‌ای ارتباط برقرار کنم. این مهم است که صدای والدین و دانش آموزان (فرانسه) شنیده شود.» 

قانون‌گذاران فرانسوی اوایل این هفته بحث‌های جنجالی را درباره لایحه بازنشستگی برای افزایش حداقل سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال آغاز کردند. این قانون به نوعی به شاخص قضاوت درباره دوره دوم ریاست جمهوری مکرون بدل شده است. 

تظاهرات روز شنبه موجی از ناآرامی را به همراه داشت. یک خودرو و چندین سطل زباله در یک بلوار مرکزی پاریس به آتش کشیده شد، زیرا پلیس با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد. پلیس پاریس گفت که افسران هشت نفر را به دلیل تخلفات مختلف از داشتن سلاح تا خرابکاری دستگیر کردند. 

برخی از تظاهرکنندگان به عنوان خانواده در میدان جمهوری پایتخت فرانسه قدم زدند و بنرهای با شعارهای تند حمل کردند. یکی از آن‌ها که توسط یک پسر نوجوان در دست گرفته شده بود، حاوی این جملات بود: «من نمی‌خواهم والدینم آنقدر در سن بازنشستگی کار کنند که در محل کار بمیرند!» 

این اعتراضات آزمونی حیاتی هم برای مکرون و هم برای مخالفانش است. دولت تاکید کرده است که مصمم است به وعده انتخاباتی مکرون برای اصلاح سیستم بازنشستگی سخاوتمندانه فرانسه عمل کند. از بین ۳۸ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در جهان، فرانسه بیشترین سال سابقه و سن بازنشستگی را دارد. 

رئیس جمهور اصلاحات را برای تضمین بقای بلندمدت سیستم بازنشستگی کشور «ضروری» خواند و خاطرنشان کرد که کارگران کشورهای همسایه فرانسه با چند سال فعالیت بیشتر از ما بازنشسته می‌شوند. 

علیرغم اینکه نظرسنجی‌ها به طور مداوم مخالفت فزاینده با اصلاحات بازنشستگی و کاهش محبوبیت او را نشان می‌دهند، مکرون اصرار داشت که به وعده‌ای که در زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ و قبل از انتخاب مجدد در آوریل ۲۰۲۲ داده بود، پایبند است. دولت او اکنون با یک نبرد سیاسی سخت در پارلمان مواجه است که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. 

نارضایتی شدید مردم، تلاش‌های اتحادیه‌های کارگری و قانون‌گذاران جناح چپ را برای جلوگیری از این لایحه تقویت می‌کند. 

اتحادیه‌ها روز شنبه بیانیه مشترکی صادر کردند و دولت را «ناشنوا» خواندند و از مقامات مجلس فرانسه خواستند این لایحه را کنار بگذارند. آن‌ها تهدید کردند که اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود، از ۷ مارس دوباره باعث «تعطیل سراسری» کار در فرانسه خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز