خبرگزاری کار ایران

ITUC به مناسبت روز کار شایسته اعلام کرد:

توقف روند افزایش رفاه و مزد کارگران با وجود افزایش بهره‌وری ۳۷ درصدی نیروی کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۰۶۸

کنفدراسیون بین اللملی اتحادیه‌های کارگری اعلام کرد: میزان دستمزد حقیقی نیروی کار طی یک دهه اخیر ثابت بوده ولی در عین حال، از سال ۲۰۰۵، بهره‌وری کارگران در سطح جهان ۳۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از کنفدراسیون بین اللملی اتحادیه‌های کارگری (ITUC)، قیمت انرژی، غذا و سایر کالاهای ضروری اکنون به سطحی رسیده که میلیون‌ها کارگر را به کام فقر کشیده شدند و این درحالی است که برخی از دولت‌‎ها، اقتصاددانان و بانک‌های مرکزی به کارگران می‌گویند که افزایش دستمزدها به دلیل امکان رشد تورم قابل قبول نیست. 

شاران بارو، دبیر کل ITUC، می‌گوید: «شاخص جهانی حقوق ITUC در سال ۲۰۲۲ نشان داد که هنوز کشورهای زیادی حقوق اساسی کارگران از جمله حق چانه زنی جمعی در مورد دستمزد را نقض می‌کنند.» 

این همه درحالی رخ می‌دهد که میزان دستمزد حقیقی نیروی کار (یعنی دستمزد اسمی با احتساب نرخ تورم کالاهای مصرفی) طی یک دهه اخیر ثابت بوده و در عین حال، از سال ۲۰۰۵، بهره‌وری کارگران در سطح جهان ۳۷ درصد افزایش یافته است. با وجود افزایش فزاینده بهره‌وری نیروی کار و همزمان نرخ سود، مزایای اقتصادی این امر برای افرادی که کالاها و خدماتی را تولید می‌کنند که اقتصادها و جوامع به آن متکی هستند، دریغ می‌شود. 

در همین حال، بهره‌وری سرمایه راکد است، زیرا شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری در ظرفیت تولیدی مورد نیاز فوری شکست می‌خورند، و ترجیح می‌دهند مقادیر زیادی پول در کشورهایی که از نظر نظام مالیاتی ضعیف هستند، ذخیره کنند و شیوه‌های زندگی مجلل و لاکچری را برای سهامداران و صاحبان شرکت‌های خود تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز