خبرگزاری کار ایران

در مراسمی به مناسبت روز ملی منابع انسانی مطرح شد؛

با کاهشِ فقر و حاشیه‌نشینی، نیروی کارِ پُرتوان‌تری خواهیم داشت/ محیط کار با کارگرانش آباد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۷۷۷

دبیرکل خانه کارگر گفت: ما هر چه فقر و حاشیه‌نشینی را کاهش دهیم نیروی کار پُرتوان‌تری خواهیم داشت و فعالیت آن‌ها توام با نشاط بیشتری خواهد بود. امروز محیطهای کار ما خالی از نشاط شده و ما باید این نشاط را به محیط‌های کار برگردانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن صنفی مدیران منابع انسانی روز پنجشنبه/ ۲۵فرودین، مراسمی را به مناسبت روز ملی منابع انسانی در سالن همایش‌های بن دا برگزار کردند. 

در ابتدای این مراسم، جواد محجوب (مدیر انجمن صنفی مدیران منابع انسانی) گفت: انجمن صنفی منابع انسانی به عنوان نهادی صنفی – سندیکایی در سال ۹۶ شکل گرفت و تا امروز پنج دوره روز ملی منابع انسانی را پاس داشتیم. 

وی گفت: در اولین جلسه‌ی این سازمان که در سال ۹۷ در خانه اندیشمندان علوم سیاسی برگزار شد، روز ۲۵ فرودین، سالروز تولد عطار نیشابوری، را به عنوان روز ملی منابع انسانی نامگذاری کردیم تا در این روز منابع انسانی را گرامی بداریم. 

مدیر انجمن صنفی مدیران منابع انسانی بیان کرد: ما در این انجمن به دنبال حفظ و صیانت از منابع انسانی در سازمان‌ها هستیم. در طول مدتی که ما دور هم جمع شدیم توانستیم با ۴۰هزار نفر از متخصصین کشور ارتباط بگیریم. همچنین تبادل تجربه از مهم‌ترین اقدامات و اهداف ما در این انجمن است. ما در نشستهای خود به دنبال به اشتراک‌گذاری تجربه هستیم و نه آموزش مدل‌هایی که در دانشگاه تعلیم داده می‌شود. 

محجوب گفت: در سال گذشته به هزار نفر از دوستان آموزش رایگان ارائه دادیم. ما این آموزش‍ها را از طریق کلینیک‌های تخصصی خود و فضای مجازی ارائه می‌دهیم. 

وی در ادامه با اشاره به‌عدم تمایل نیروها برای کار گفت: متاسفانه ما درگیر پدیده‎ای به نام بیکاری خودخواسته شده‌ایم. به این معنا که هم کارفرما به دنبال نیروی کار است و هم نیروی کار به دنبال کار، اما نیروی کار تمایلی به کار برای کارفرما ندارد چراکه درآمد او پاسخگویِ نیازش نیست. 

در ادامه این مراسم ناصر میرسپاسی (استاد دانشگاه) گفت: در سیستم منابع انسانی به دنبال انتخاب نیرویی هستیم که بتواند در محیط مورد نظر ما کار کند. به طور مثال ممکن است در یک سیستم فردی که مدرک کارشناسی دارد از فردی که مدرک کارسناسی ارشد یا دکتری از یک دانشگاه خوب خارجی دارد مناسبتر باشد چراکه آن فرد بیشتر با سیستم مورد نظر ما سازگار است. 

وی گفت: مدیریت منابع انسانی هم علم است و هم هنر. برای آنکه بتوانیم یک نیرو استخدام کنیم باید آن نیرو از از نظر اجتماعی و روانی بررسی شود. 

میرسپاسی گفت: برای مدیریت منابع انسانی نیاز به یک فیلتر قوی برای ورود نیروها به سیستم داریم. برخورد ما با همه‌ی واحدها و صنایع نباید یکسان باشد و برای جذب نیرو توجه به ویژگی‌های آن مجموعه مهم است. 

محمود ساعتچی (استاد دانشگاه) نیز در ادامه گفت: نتیجه‌ی سال‌ها کار در این حوزه دستیابی به یک مدواره‌ای بود که این مدلواره مبتنی بر عوامل درون سازمانی، برون سازمانی و عوامل برون‌سازمانیِ مکمل است. 

وی گفت: وقتی از بهداشت روانی صحبت می‌کنیم منظور ما فراهم آوردنِ شرایطی است که در آن نیروی کار احساس کند از کار خود راضی است، با سرپرست‌های خود روابط مناسبی دارند و در نهایت احساس کند کار کردن در آن مجموعه را دوست دارند. 

حمیدرضا کمالی (مدرس دانشگاه) نیز در این مراسم گفت: حدود ۲۰۰سال است که در دنیا مباحث مربوط به استانداردسازی رایج شده است و اکنون کشورها به دنبال نسل سوم استانداردسازی یعنی استانداردسازیِ نیروی کار هستند. 

وی گفت: نیروهای تولید باید از استاندارد برخوردار باشد. هر کسی با هردرجه از دانش نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد پس حتما باید منابع انسانی را سطح‌بندی کرد. 

کمالی گفت: ما باید نیروی انسانی را سطح‌بندی کنیم. عدم سطح بندیِ نیروی کار باعث می‌شود افراد سرمایه انسانی نداشته باشند. در این صورت افراد نمی‌توانند خود را به درستی معرفی کنند و از امتیازات مهارتهای خود بهره‌مند شوند. 

وی بیان کرد: به همان اندازه که کارفرما در جذب نیروی کار مشکل دارد، نیروی کار نیز در معرفی خود مشکل دارد و نمی‌تواند متناسب با نیازهای سازمان خود را معرفی کند. 

کمالی گفت: ما چند سال پیش برای حل این مشکل موسسه‌ای تاسیس کردیم که هدف ما در آن موسسه، برآوردنِ این نیاز است تا به نیروهای متخصص کمک کنیم تا دیده شوند و مدیران و کارفرماها بتوانند سرمایه‌ی خود را به دستِ نااهلان نسپارند. 

در ادامه‌ی این جلسه، علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر) گفت: حرف مشترک ما با شما به عنوان انجمن صنفی مدیران منابع انسانی این است که باید قدر سرمایه انسانی را بیشتر بدانیم. 

وی به دستمزد نیروی کار اشاره کرد و گفت: فصل مشترک بین کارگر و کارفرما مزد است. این رابطه از دیرباز در ایران باستان و بین‌النهرین وجود داشته و در لوح‌های قدیمی از جمله لوح حمورابی در مورد این رابطه و مزد صحبت شده است. این نشان می‌دهد از قدیم حساسیت زیادی در این قضیه وجود داشته است. 

محجوب گفت: بیگاری از گذشته‌های دور مذموم بوده است. یکی از مباحثی که بعد از نوشتن قانون کارِ سال ۱۳۳۷ به آن پرداخته شد و بعد با تغییر ناچیزی در قانون کار سال ۱۳۶۹ مجددا تکرار شد، مباحث مربوط به مزد و وظیفه‌ی شورایعالی کار بود. 

دبیرکل خانه کارگر در ادامه با اشاره به افزایش مزد سال ۱۴۰۱ گفت: ممکن است پرداخت دستمزدی که امسال در شورایعالی کار تعیین شده برای کارگاه‌های کوچک و مراکز خدماتی کوچک سخت باشد اما افزایش مزد بسیار مهم است و باید این اتفاق می‌افتاد. 

وی گفت: نیروی کار طی چند سال گذشته از رفتن به سمت کارهای تولیدی امتناع کرده است، از اینرو ضرورت بهبود و ترمیم حقوق به وضوح احساس و برای اولین بار این موضوع در مجلس مطرح شد. 

محجوب گفت: اگر دستمزد بر بنگاهی فشار وارد می‌کند باید قیمت‌ها تغییر کند کمااینکه در سالهای گذشته نیز علی‌رغم افزایش ناچیز دستمزد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و این موضوع ربطی به دستمزدها ندارد. 

وی گفت: فریز شدنِ دستمزدها سبب شد تقاضا برای خرید به تدریج کاهش پیدا کند که این موضوع سبب رکود تورمی و کساد بازار می‌شود و این بر روی شرکت‌ها و صنایع تاثیر منفی خواهد گذشت. بنابراین با افزایش دستمزد می‌توان هم به نیروی کار انگیزه داد و هم تقاضا را افزایش داد و اینگونه به تولید کشور کمک کرد. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: هیچ کس دوست ندارد شغلی تعطیل شود و محیط کار باید صیانت شود و دولت باید در این راستا اقداماتی انجام دهد. ما زمانی آباد می‌شویم که محیط کارمان آباد باشد و محیط کار نیز با کارگرانش آباد می‌شود؛ پس باید هوای کارگر را داشته باشیم. 

وی به ابلاغ سیاستهای کلان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر این موضوع به خوبی عملیاتی شود فشارها کم می‌شود. در چهارسال اخیر شاهد افزایش دوبرابری و شاید ۴ برابریِ فقر در برخی نقاط بودیم. اگر ما به فکرِ کاهش فقر نباشیم همه‌ی ستون‌ها می‌لرزد و دچار بحران می‌شویم. 

محجوب تاکید کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تهدید بزرگی متوجه نیروی کار خواهد شد و ممکن است سبب تشدید فقر شود و این در نهایت به ضرر همه است. بنابراین باید مسئولین را وادار به تصمیم درست در این زمینه کنیم تا از فشار هر چه بیشتر بر نیروی کار کاسته شود. 

دبیرکل خانه کارگرتصریح کرد: ما هر چه فقر و حاشیه‌نشینی را کاهش دهیم نیروی کار پُرتوان‌تری خواهیم داشت و فعالیت آن‌ها توام با نشاط بیشتری خواهد بود. امروز محیطهای کار ما خالی از نشاط شده و ما باید این نشاط را به محیط‌های کار برگردانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز