خبرگزاری کار ایران

ابراز نگرانی سازمان جهانی کار از افت شدید بهره‌وری کارگران کشورهای عربی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۳۰۲

طبق گزارش ILO، در مقایسه با سایر مناطق، منطقه کشورهای عربی اکنون بدترین عملکرد را در سطح جهان از نظر رشد بهره‌وری دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری سازمان جهانی کار (ILO)، طبق گزارش جدید دفتر منطقه‌ای این سازمان برای کشورهای عربی، موانع اصلی رشد بهره وری در منطقه را از دهه ۱۹۵۰ بررسی و اعلام شده است. همچنین توصیه‌هایی برای افزایش بهره وری برای بهبود سریع اقتصادی و اشتغال در این گزارش ارائه شده است. 

بهره وری نیروی کار به اندازه گیری بازده اقتصادی یک کشور، بخش یا شرکت از طریق ترسیم مقدار تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) تولید شده توسط نیروی کار در طول یک واحد زمانی خاص اشاره دارد. این یک شاخص مهم اقتصادی است که ارتباط نزدیکی با رشد اقتصادی و استانداردهای زندگی در یک اقتصاد دارد. 

محققان ارشد از چهار قاره گروه تحقیقاتی را تشکیل دادند که این گزارش را با عنوان رشد بهره وری، تنوع و تغییرات ساختاری در کشورهای عربی تهیه کردند. این مطالعه منطقه کشورهای عربی خلیج فارس و خاورمیانه شامل بحرین، عراق، اردن، کویت، لبنان، فلسطین اشغالی، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه، امارات و یمن را پوشش می‌دهد. 

بنابر این گزارش، نیاز به شکل دادن به آینده کاری با اشتغال کامل، مولد و آزادانه تاکید و بهره وری را به عنوان سنگ بنای دستیابی به رویکرد انسان محور برای آینده کار معرفی شده است. 

این گزارش نشان می‌دهد که پس از سه دهه عملکرد خوب رشد پس از کشف نفت در اوایل دهه ۱۹۵۰میلادی در کشورهای عربی، بهره وری نیروی کار از دهه ۱۹۸۰ در اقتصادهای عربی به طور کلی، و در اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به طور خاص کاهش یافته است. این گزارش حاکی از کاهش سریع‌تر بهره‌وری در دو دهه گذشته در این اقتصادهای نفتی است. 

در مقایسه با سایر مناطق، منطقه کشورهای عربی اکنون بدترین عملکرد را در سطح جهان از نظر رشد بهره وری دارد. 

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، رشد بهره‌وری در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ۰.۸ درصد و در کشورهای غیرعضو شورای همکاری خلیج فارس ۱.۵ درصد کاهش یافته است. در کشورهای نوظهور و در حال توسعه در سایر مناطق، در مقایسه، در طول مدت مشابه به طور متوسط ۳.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که در اقتصادهای پیشرفته ۱ درصد افزایش یافت و میانگین جهانی افزایش ۲.۱ درصدی را ثبت کرد. 

دلایل اصلی این روندهای نزولی در منطقه کشورهای عربی، فقدان تنوع اقتصادی با تکیه بر بخش‌های با بهره‌وری پایین، ناتوانی در سرمایه‌گذاری سودهای مالی در ارتقای رشد بهره‌وری، وعدم سرمایه‌گذاری در مهارت نیروی کار برای پاسخگویی به موارد جدید است. پائولو سالوای، کارشناس ارشد کارفرمایان ILO برای کشورهای عربی، که به همراه خوزه لوئیس ویوروس آنورو، مسئول فعالیت‌های کارفرمایان ILO، توسعه این گزارش را رهبری می‌کرد، توضیح داد که نیازهای بازار کار وجود دارد. تغییر در فعالیت‌های اقتصادی از کشاورزی به تولید، منبع اصلی افزایش بهره وری در اقتصادهای نوظهور است. این گزارش نشان می‌دهد که اکثر کشورهای عربی فرآیند صنعتی‌زدایی زودهنگام را پشت سر گذاشته‌اند و بنابراین در حال حاضر فاقد یک بخش تولید مستحکم هستند. 

استراتژی‌های اقتصادی در اکثر کشورهای منطقه بر بخش‌های خدماتی با ارزش افزوده پایین یا بخش‌های مالی و ساختمانی متمرکز شده‌اند. این امر مانع رشد بهره وری شده است، زیرا خدمات کمتر سرمایه بر بوده و به رقابت بین‌المللی کمتری در آن درجریان است، که برای رشد اقتصادی و بهره وری مضر بوده و منجر به افزایش نیروی کار مهاجر غیررسمی و فاقد قرارداد و معیشت مناسب شده است. 

طبق این گزارش سازمان جهانی کار، همسویی بهتر سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و آموزش با سیاست‌های توسعه صنعتی و تولیدی ملی و اطمینان از پیش بینی و آماده‌سازی سیستم‌های آموزشی، از جمله توصیه‌های سازمان جهانی کار برای نیازهای آینده بازار کار کشورهای عربی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز