خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین الملل خانه کارگر مطرح کرد:

باوجود تحریم‌ها ارتباط خانه کارگر با اتحادیه‌های جهانی کارگری افزایش یافت/ روابط ما با سازمان جهانی کار از زمان دولت احمدی نژاد کمرنگ شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۳۵۱

محمد حمزه‌ای با اذعان به کمرنگ شدن رابطه سازمان جهانی کار (ILO) با تشکل‌های کارگری مختلف در ایران اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر و به گمان من از زمان تشدید تحریم‌ها، همکاری‌ها و ارتباط با سازمان جهانی کار که یک نهاد رسمی در حوزه مسائل کارگری است، دچار رکود شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نقش روابط بین‌المللی تشکل‌های کارگری در عرصه جهانی بیش از پیش مورد توجه فعالان کارگری قرار گرفته است. همانطور که اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های کارفرمایی سراسر کشورهای جهان با یکدیگر روابط اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و تعاملی گسترده دارند، این مسئله درباره تشکل‌های کارگری نیز به شکل گسترده‌تری مطرح است. 

محمد حمزه‌ای (معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی) درباره وضعیت رابطه تشکل‌های کارگری در ایران و ازجمله خانه کارگر با تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری جهانی به مسئله تحریم‌های سال‌های اخیر اشاره کرده و می‌گوید: باوجود تحریم‌های سال‌های اخیر ارتباط خانه کارگر به‌عنوان یک تشکیلات بزرگ کارگری در ایران با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بین‌المللی کارگری کماکان وجود داشته و حتی افزایش نیز داشته است. 

وی طرح برخی مصادیق این شرکت فعال خانه کارگر در عرصه جهانی به ITUC یا همان کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری جهانی و چند تشکل بزرگ دیگر اشاره کرد و افزود: ما در تشکل‌ها و اتحادیه‌های جهانی متعددی عضو هستیم که برخی از آن‌ها بالای ۹۰میلیون نفر عضو فعال دارند و از این جهت حضور ایران در سطح تشکل‌های جهانی فعال است. 

حمزه‌ای با اذعان به کمرنگ شدن رابطه سازمان جهانی کار (ILO) با تشکل‌های کارگری مختلف در ایران اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر و به گمان من از زمان تشدید تحریم‌ها، همکاری‌ها و ارتباط با سازمان جهانی کار که یک نهاد رسمی در حوزه مسائل کارگری است، دچار رکود شده و این رکود به توقف همکاری‌ها در حوزه‌های فنی انجامیده که در دهه‌های پیشین وجود داشت. البته این کوتاهی از سمت سازمان جهانی کار در قبال تشکل‌های کارگری ایران است. 

معاون امور بین الملل خانه کارگر در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارتباط تشکل‌های کارگری و دولت ایران با ILO و امتیازاتی که این رابطه داشت، بیان کرد: این همکاری‌ها بیش از آنکه در حوزه مالی یا تبلیغاتی و امثال آن باشد، بیش از همه در حوزه «فنی» بود. برای مثال در حوزه روابط کار، استانداردهای فنی و مالی کار و بحث ایمنی و حتی تنظیم مقاوله‌نامه‌های داخلی و جهانی، از جمله روابط فنی تشکل‌های جهانی کارگری با کشورها هستند. حتی مسائلی مثل اشتغال زنان و ساماندهی کارگران مهاجر نیز تجربیات و آموزش‌های فنی و همکاری‌های دیگر انجام می‌شود. 

این فعال حوزه کارگری با تاکید بر اینکه اطلاعات و آمارهای اتحادیه‌های جهانی و سازمان جهانی کار داده‌های مفید و دقیقی هستند که از آن باید بهره برد، تصریح کرد: سیاسی شدن برخی مسائل در حوزه کارگری و همچنین افزایش اهمیت بحث تحریم‌ها باعث شده که بخصوص بعد از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ارتباط ما با برخی سازمان‌ها مثل سازمان جهانی کار کمرنگ‌تر شود. 

حمزه‌ای با اشاره به اینکه خود اتحادیه‌های جهانی می‌دانند که در ایران تشکل‌هایی مانند خانه کارگر امکانات و خدماتی بیش از بسیاری تشکل‌ها و اتحادیه‌های شناخته شده جهانی در اختیار کارگران و اعضاء قرار می‌دهد، اضافه کرد: ما در حوزه آموزش و مهارت آموزی عملکرد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم که این خود باعث جلب توجه محافل کارگری جهانی بوده زیرا خود آن‌ها در این امر به اندازه ما جدی نیستند. 

وی در پایان با اظهار امیدواری درباره آینده روابط جهانی با تشکل‌های کارگری و بیان اینکه «ما امیدواریم هرچه زودتر ارتباط‌های جهانی ما با کلیه اتحادیه‌ها و سازمان‌ها ازجمله ILO بهبود یابد»، گفت: ما در گذشته در بسیاری از کارگاه‌ها یا همان ورک‌شاپ‌های جهانی در حوزه کار شایسته، عدالت مزدی و… در سازمان بین‌المللی کار شرکت داشتیم که از زمان دولت نهم ارتباطات گسترده ما با این نهاد نیز برهم خورد که امیدواریم با پایان همه گیری کرونا و بهبود روابط جهانی بتوانیم به آن دوره‌ها باز گردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز