خبرگزاری کار ایران

هشدار سازمان جهانی کار درباره افزایش تبعیض نژادی و قومی در بازار کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۵۸۰

به‌منظور رسیدگی به نابرابری‌ها، اتحادیه‌های کارگری در تعدادی از کشورها خواستار اقدامات هدفمند برای از بین بردن نژادپرستی و تبعیض در اشتغال هستند، مانند اجبار کشورها به تهیه گزارش شکاف دستمزد قومیتی (برای افشای تفاوت در دستمزد کارگران رنگین پوست و اقلیت‌های قومی) که بسیاری از آن‌ها اغلب زنان و رنگین پوستان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، تشکل‌های کارگران در سراسر جهان مدت‌هاست که برای برابری و عدم تبعیض در محل کار از طریق کارزارهای حضوری و مجازی آگاهی‌بخشی، از جمله از طریق ترویج اسناد حقوقی سازمان جهانی کار مانند کنوانسیون شماره ۱۱۱ این سازمان علیه تبعیض در اشتغال مبارزه کرده‌اند. کنوانسیون (شماره ۱۱۱)، یکی از هشت کنوانسیون اساسی علیه تبعیضات قومی، نژادی و جنسیتی در کار است. 

بنابر این گزارش، تبعیض شامل کارگرانی شده که دچار حملات نژادپرستانه شده‌اند در خط مقدم همه گیری بیماری کرونا قرار داشته‌اند و خود و خانواده‌هایشان را در معرض خطر قرار داده‌اند در حالی که به طور نامتناسبی از اثرات مخرب اجتماعی-اقتصادی بحران سلامت با از دست دادن شغل و درآمد مواجه شدند. این تأثیرات نابرابری‌های نژادی در دستمزدها، استخدام، ارتقاء و فرصت‌های آموزشی در محل کار و همچنین موانع دسترسی به تامین اجتماعی را تشدید کرده است. 

به‌منظور رسیدگی به این نابرابری‌ها، اتحادیه‌های کارگری در تعدادی از کشورها خواستار اقدامات هدفمند برای از بین بردن نژادپرستی و تبعیض در اشتغال هستند، مانند اجبار کشورها به تهیه گزارش شکاف دستمزد قومیتی (برای افشای تفاوت در دستمزد کارگران رنگین پوست و اقلیت‌های قومی) که بسیاری از آن‌ها اغلب زنان و رنگین پوستان هستند. 

طبق گزارش ILO، نژادپرستی ساختاری هنوز زندگی و چشم‌انداز میلیون‌ها کارگر در سطح جهان را تعیین می‌کند. افراد با هویت‌های مختلف، به ویژه زنان رنگین پوست یا افرادی که دارای معلولیت هستند، با موانع اساسی دیگری برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی خود روبرو هستند. پناهندگان نیز تبعیض نژادی را تجربه می‌کنند که در بیانیه‌های سازمان جهانی کار خواسته شده تا این روند متوقف شود. 

در ۲۱ مارس سال میلادی اخیر (اوایل سال جدید شمسی)، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان خواهان یک قرارداد اجتماعی جدید شدند تا مشاغل، حقوق، دستمزد (شامل دستمزد برابر برای کار با ارزش برابر)، حمایت اجتماعی جهانی، برابری و شمول را برای همه بدون استثناء تضمین می‌کند. طبق گزارش سازمان جهانی کار، شعار این تشکل‌ها عبارت بود از: «ما نمی‌توانیم به بهبود پایدار، مسالمت‌آمیز و تأمین عدالت برای همه دست یابیم مادام که به‌عدالت نژادی نرسیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز