خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم «درخونگاه» مطرح کرد:

کیمیایی جریان‌سازترین فیلمساز این مملکت است/ شیر، پیر هم که شود، شیر است

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۵۸۳

نشست خبری فیلم «درخونگاه» با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم «درخونگاه» با حضور سیاوش اسعدی (کارگردان)، منصور سهراب‌پور (تهیه‌کننده)، امین حیایی، مهراوه شریفی‌نیا، ژاله صامتی، نادر فلاح (بازیگران)، تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، نیما نادری (نویسنده) و برخی دیگر از عوامل این فیلم با اجرای محمود گبرلو در چهارمین سانس از دومین روز جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیاوش اسعدی گفت: از اینکه سومین حضورم در جشنواره فجر را تجربه می‌کنم، خوشحالم. همیشه نمایش فیلم برای اهالی رسانه برایم خوشمزه‌ترین بخش جشنواره بوده است. فیلمسازی حرفه من بوده و از نظر من اینکه دیر به دیر فیلم‌هایی را می‌سازم اتفاق بدی است. به طور کلی بنده به خاطر دغدغه‌های شخصی و برای گفتن حرف‌هایی فیلم می‌سازم. ولی دوست ندارم آن را بگویم. چراکه در اینصورت حرف من تبدیل به شعار شده است.. 

اسعدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ضدجنگ بودن «درخونگاه» اظهار کرد: قطعا جنگ چیز خوبی نیست و قطعا ما هم ضد جنگیم. قهرمان این فیلم ۸ سال به ژاپن رفته است. ما می‌توانیم این ۸ سال را به جنگ ربط دهیم. همین طور می‌توانیم آن را به ۸ سالگی پسر من ربط داد. اکنون هرکس می‌تواند این ۸ سال را به چیزی ربط دهد. 

وی همچنین درباره پایان‌بندی فیلم درخونگاه که مورد بحث بسیاری از اصحاب رسانه و منتقدان قرار گرفته بود نیز توضیح داد: فیلم با گردش طاووس در قاب تصویر که به نوعی یک نمایش است، شروع می‌شود. به همان صورت در پرده آخر نیز فیلم با یک نمایش به پایان می‌رسد. از نظر بنده پایان باز فیلم همانند آن پایان بازهایی نیست که بنده و تعدادی دیگر با آن مخالفند. بلکه به گونه‌ای است که ما نمی‌دانیم در نهایت رضا درحال بازی کردن با آن پسر بوده و به نحوی او را تحویل می‌گیرد یا اینکه واقعا سکته کرده و مرده است.

اسعدی درباره تقدیم کردن فیلمش به مسعود کیمیایی گفت: اولا قصه متعلق به سال ۱۳۷۰ است، دوما پیشکش به آقای کیمیایی دلیل دارد و آن هم این است که من مثل بسیاری از فیلمسازان به جناب کیمیایی ارادت دارم. چراکه فکر می‌کنم آقای کیمیایی جریان‌سازترین فیلمساز این مملکت است. به نوعی می‌توان گفت که از جریان فیلم‌های او بود که بسیاری از فیلم‌سازان و بازیگران وارد سینما می‌شوند. به خاطر بی‌مهری‌هایی که نسبت به آقای کیمیایی در این روزگار می‌شود، فکر می‌کردم باید فیلمم را به او تقدیم کنم. بنابراین با کسب اجازه از تهیه‌کننده، این کار را انجام دادم تا بگویم شیر، پیر هم که شود، شیر است. می‌خواستم اولین نفر باشم که در زمان زنده بودن ایشان، فیلمی را به او پیشکش می‌کنم.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این موضوع که فیلمش دارای مضمون ضدهویتی و ایرانی است، گفت: چطور می‌توانم در این مملکت فیلم بسازم و ضدهویت آن باشم؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ چرا با این حرف‌ها می‌خواهیم همدیگر را تخریب کنیم؟ همان اندازه که شما دلسوز مملکت هستید من هم هستم. خدا از من نگذرد اگر چنین کاری کرده باشم. من عاشق مملکتم هستم، نمی‌توانم ضد آن فیلم بسازم.

همچنین در ادامه این نشست تورج اصلانی (فیلمبردار) درباره همکاری با سیاوش اسعدی گفت: طبیعتا خواندن یک فیلم‌نامه خوب،‌ امنیت خاطری را برای یک همکاری خوب ایجاد می‌کند و به شخصه از این همکاری راضی هستم.

امین حیایی (بازیگر این فیلم) نیز درباره دلایل پذیرفتن این نقش بیان داشت: فیلم‌نامه‌ فیلم را در ابتدا خواندم و برایم بسیار جذاب بود. اولین باری که با آقای اسعدی درباره فیلم‌نامه و نقش صحبت کردیم،‌ من عاشقش شدم. احساس کردم نقش متفاوتی است. اغلب طنز این نقش‌ها را کار کرده بودم، اما در اینجا شخصیت جدی بود. امیدوارم بازهم از این نوع فیلم‌ها ساخته شود. 

وی در مورد شخصیت رضا در این فیلم و داشتن دو شخصیت درونگرا و برونگرایی که دارد، گفت: من طی این سال‌ها به تجربه‌ای رسیدم که نگاه کارگردان و نویسنده به بازیگر بسیار عمیق‌تر از من به نقش است. چراکه آنها ماه‌هاست که این نقش را پردازش کرده‌اند. به خاطر همین ترجیح دادم به تشخیص این دو نفر اعتماد کنم و طبق فیلمنامه پیش بروم. به قدری متن دیالوگ‌ها درست و دقیق نوشته شده بود که فقط کافی بود من فقط آن متن را حفظ و اجرا کنم. حساسیت کارگردان در نهایت باعث شد تا این شخصیت ساخته شود و مورد پسند واقع شود.

حیایی همچنین درباره درخشش در این فیلم و احتمال برنده شدن سیمرغ در این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌ها و بازی‌های خوب دیگری هم در جشنواره حضور دارند و در نهایت باید دید که نظر مردم و داوران چیست.

مهراوه شریفی‌نیا نیز در این نشست ضمن اعلام اینکه چند ماه است که درگیر بازی در این فیلم بوده، بیان کرد: به خاطر بازی در این فیلم حضور در چند فیلم را از دست دادم، اما به خاطرش خوشحال هستم. چراکه از دست دادن این پیشنهاد‌ها با توجه به تجربه‌ای که در بین امین حیایی و ژاله صامتی به دست آوردم، می‌ارزید. بر همین اساس باید بگویم که حضور در فیلم «درخونگاه» کلاس درس بزرگی بود.

این بازیگر در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد یکدستی نقش خود و بازی‌اش در این فیلم گفت: همه ما فیلمنامه خوبی در اختیار داشتیم و همچنین یک هدایتگر خوب که راهنمایی‌های به جایی را انجام می‌دادند. اگر نقشم مورد پسند واقع شده حتما به خاطر زحمت‌های نویسنده و کارگردان است.

 مهراوه شریفی‌نیا در مورد سطحی بودن نقش ملیحه در فیلم و خارج نشدن از تیپ بازیگری‌اش گفت: با این نقد موافق نیستم. از ابتدا قرار بود ملیحه نقش دختری شل و ول و تن‌لش را بازی کند که یک احساس گناه را به خاطر نگفتن اصل ماجرا به برادرش با خود حمل می‌کند. ضمن اینکه این شخص پس از پایان جنگ به یاس و افسردگی دچار می‌شود. جنگی که باعث شده شاگردان و دوستانش کشته شوند و او که یک معلم است از کار بیکار شده است.

ژاله صامتی نیز درباره تفاوت سنی با شخصیتی که آن را در این فیلم بازی می‌کند، گفت: من کارهای سخت را دوست دارم و از نقش‌های سخت خوشم می‌آید. به شخصه خواستم جسارت خودم را امتحان و این نقش را بازی کنم. اینکه سیاوش اسعدی برای این نقش به سراغ من آمد، نشان داد که پشت ساخت این فیلم هوش خوبی است. از ۲۷ سالگی در نقش مادر بازی کردم و فکر می‌کنم تا آخر عمرم هم می‌توانم نقش مادرهایی را بازی کنم که هیچ کدام به هم شبیه نباشند.

منصور سهراب پور (تهیه‌کننده) درباره اکران نشدن فیلم در جشنواره پارسال گفت: فیلم ما برای پارسال آماده نبود. من هم احتمال می‌دادم که فیلم به جشنواره پارسال نرسد اما آن را تحویل دادیم که زودتر دیده شود. همین کار باعث تبلیغات هم برای فیلم شد. من بدون رانت و با سند خانه‌ام از بانک وام گرفتم و بعد هم ۴۰۰ میلیون بهره بانک را پس دادم. در نهایت به دلیل اینکه کار آماده نبود و امکان قضاوت وجود نداشت، درخونگاه به جشنواره پارسال نرسید.

سهراب‌‌پور در پاسخ به این سوال که چطور تهیه‌کننده فیلم‌های گیشه‌ای سراغ ساخت چنین فیلمی رفته است، اظهار داشت: دوستان اگر مروری می‌کردند‌ متوجه می‌شدند ۱۰ سال پیش پروانه زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کردم. سریال «وفا» و «پروانه» ازجمله کارهای معروف من بودند. بنابراین ژانر اجتماعی را دوست دارم. ضمن اینکه افتخار می‌کنم، فیلم‌هایی مثل «آیینه بغل» و «من سالوادور نیستم» که به گیشه سینما کمک می‌کند را نیز ساخته‌ام چراکه آنها هم جزئی از علایق من است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز