خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل مطرح شد؛

رویدادی درباره فوتبال و علیه نژاد‌پرستی/ تلاش برای نزدیک شدن مردم ایران و آمریکای لاتین

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۸۳۰

نشست خبری جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل۱۴۰۲ صبح امروز شنبه بیست و هشتم مردادماه با حضور مسئولان ایرانی و برزیلی این رویداد در حوزه هنری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی (دبیر جشنواره) در نشست خبری جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲ که با حضور محمدجواد عطایی (نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین) و ادرا اموریم و گیلمار (نمایندگان و مدیر اجرایی جشنواره در برزیل) برگزار شد، گفت: ادرا اموریم از برزیل که چهره‌ای مطرح درعرصه کارتون و کاریکاتور است را به عنوان دبیر اجرایی مسابقه در کنارمان خواهیم داشت. او از هنرمندان مطرح برزیل است و مسئولیت موزه زیراردو در کشور برزیل هم به عهده ایشان است. زیرالدو هنرمند مطرح آمریکای جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه ادرا دبیر اجرابی رویداد در برزیل است، ادامه داد: هنرمند دیگر از برزیل که به عنوان داور با ما همراه هستند. آقای گیلمار شخصیت برجسته عرصه کارتون و کاریکاتور برزیل است. او هرسال آثارش را در قالب کتاب منتشر می‌کند. 

دبیر جشنواره کارتون در ادامه برنامه به جزییات بیشتر جشنواره پرداخت و گفت: امروز اتفاق خوبی را با همکاری دوستان و نماینده برزیل رقم خواهیم زد. و باید بگویم این اتفاق رویدادی بین‌المللی است. 

شجاعی گفت: اطلاعات مربوطه در سایت «ایران کارتون» در بخش فراخوان‌ها بارگذاری شده است. رویداد هم بیشتر حول و حوش فوتبال است و مقوله نژادپرستی هم داریم. 

وی با اشاره به اینکه بانی اصلی جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل سایت ایران کارتون است، ادامه داد: تلاش کردیم با بخش‌های حرفه‌ای کار کنیم و مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین یکی از آنهاست. انتشارات فانوس دریایی هم با ما همکاری دارد. در این بین هم از سایت برزیل کارتون برای پوشش بهتر و برگزاری جشنواره بهره گرفته‌ایم. 

شجاعی ادامه داد: در بخش چهره‌ها په‌له شخصیت مطرح فوتبال جهان را داریم و آقای وین سیوس جونیور هم فوتبالیست دیگری است که او را به عنوان چهره دیگر در نظر گرفته‌ایم. او بازیکن تیم رئال‌مادرید است و پس از حملاتی که به او شد، حر کتی ضد نژادپرستانه انجام داد. 

وی افزود: نمایشگاه جشنواره را در آبادان برگزار خواهیم کرد. در میان بچه‌های آبادان هنرمندان خوبی داریم و ما می‌خواهیم شوخی مرسوم «ایران برزیلته» را جامعه عمل بپوشانیم.

توضیحاتی درباره مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین

در ادامه برنامه محمدجواد عطایی (نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین) گفت: از اهالی رسانه بابت حضورشان ممنونم و اگر نباشند، پیام‌های رویداد بین‌المللی ما به گوش دیگران نمی‌رسد. 

وی افزود:  مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین در قم تاسیس شد و سال ۹۹ در قبال توهین شارلی ابدو، استاد شجاعی طرحی را به سه زبان خلق کردند که در مراکز اسلامی دنیا نصب شد. این آغازی بود تا با کانون هنر شیعی همکاری کنیم.

او ادامه داد: سال قبل نمایشگاهی در پایتخت ونزولا برگزار کردیم. در همین راستا کتابی ترجمه شد که با پیام رهبر انقلاب رونمایی شد. معمولا دولت ما با اغلب کشورهای امریکای لاتین تعامل خوبی دارد اما بعد جغرافیایی زیاد است؛‌ لذا تلاش ما این است که با برگزاری برنامه‌هایی مردم ایران و آمریکای لاتین را به هم نزدیک کنیم. در میان فعالیت‌های مرکز آفرینش‌ها، استاد نجابتی و شجاعی با ما همراهی کردند و کتاب «رنگ مقاومت» تالیف شد. این اثر در ونزولا عرضه شد. بحث بعدی اینکه یکی از بخش‌های مرکز آفرینش‌ها «خانه مستند» است که در راستای فعالیت‌های این بخش طی سال گذشته سه مستند ساختیم. 

در ادامه برنامه ادرا (نماینده و دبیر اجرایی جشنواره در برزیل) گفت: چهل سال است در زمینه کارتون و کاریکاتور کار می‌کنم. من بیشتر در فضای برگزاری نمایشگاه کار می‌کنم و پس از آنکه با سیدمسعود شجاعی آشنا شدم و امیدوارم با همکاری‌هایی که داریم جشنواره خوبی برگزار کنیم. تلاش می‌کنیم جشنواره در ایران و برزیل خوب برگزار شود. مهم این است هنرمندان برای نزدیکی ملت‌ها تلاش کنند.

ادرا با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در رویدادهای خارجی خوش درخشیده‌اند، گفت: این جشنواره با همت هنرمندان نتایج خوبی در آینده خواهد داشت. انشالله این روند ادامه دارد و امیدوارم نڗادپرستی را از مناظر مختلف بررسی کنیم. 

وی ادامه داد: پله را هم به عنوان شخصیتی بین‌المللی انتخاب کردیم و رنگ پوست ایشان هم مدنظر بوده است. جونیور هم خیلی مورد اهانت قرار گرفت. او در مقابل حملات ایستاد و پاسخ داد. نژادپرستی صرفا در فوتبال نیست و همه جا وجود دارد و قصد ما مقابله است. 

ایران را آنطور که باید به ما معرفی نکرده‌اند

در ادامه گیلمار (داور جشنواره ایران و برزیل) گفت: سه روز است به ایران آمده‌ام و مختصری با فرهنگ و مردم و سیاست اینجا آشنا شدم. حال می‌بینم کشور ایران با آنچه به ما معرفی کرده‌اند خیلی فرق دارد. مردم ایران فرهنگ مقاومت دارند و امیدوارم مردم دنیا این فرهنگ را دریابند.

وی درباره حوزه فعالیت‌های هنری خود اینگونه توضیح داد: طی سال‌ها با سندیکاها همکاری داشته‌ام و برای روزنامه‌ها تولید محتوا کرده‌ام. گاه هم برای درآمد و به اجبار زندگی سفارش‌هایی را علی‌رغم میل باطنی‌ام پذیرفته‌ام.

گیلمار گفت: پس از ایجاد فضای اینترنت کار چاپی و انتشار نشریات کاغذی کم شد و در ادامه بود که تصمیم گرفتم خودم مستقل کار کنم و به این واسطه به بیان آزاد تفکراتم بپردازم.

این هنرمند برزیلی در ادامه توضیحاتش گفت: زمانی که مستقل کار کردم و وارد مباحث سیاسی شدم خیلی با حملات گروه‌ها مواجه شدم. آنها مانع فعالیتم می‌شدند. در نهایت هم افرادی همراهم شدند تا رییس جمهور قبلی برزیل را مورد انتقاد قرار دهم. در دوران پاندمی کرونا هم بیکار نماندم و کتابچه‌ای از کارتون‌ها و کاریکاتورهایم را منتشر نمودم.

داور جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران برزیل در پایان صحبت‌هایش گفت: ما باید بتوانیم هنرمندان را بیدار کنیم. این جشنواره ارتباط، بین جامعه ایران و برزیل را رقم خواهد زد و انشالله روند برگزاری آن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز